Gå til innhold

Har samboerne her felles penger?

Anbefalte innlegg

laguna1365380434

Sånn har jeg også levd, jeg betalte huslån, strøm, kommunale avgifter, telefon, barnehage, mat, klær til barnet,

han kjøpte seg ny bil, og ellers masse luksusgjenstander.

Vi bodde i mitt hus, i begynnelsen betalte han en symbolsk husleie, etter hvert kom det fram at han syntes det var smålig av meg å kreve husleie.

Vi pleide også å dele på matregningen, det sluttet han med og skyldte på dårlig råd.

Da jeg omsider tok til vett og kastet han ut var jeg bankerott. Min holdning til penger har alltid vært at man gir og tar, så jeg telte ikke på kroner og øre, han holdning var å beholde mest mulig selv.

Han var skyldig meg langt over 100 000 da han flyttet ut, men de pengene må jeg nok se langt etter.

Flytt for deg selv, du blir bare utnyttet av en fyr som faktisk tar ting fra deg som en selvfølge.

Jepp, en lurer jo litt på hva mannen tenker med..

Han er snill og god på nesten alle områder ellers, så jeg holder fortsatt en knapp på at han ikke gjør dette av pur ondskap..;) Selv om jeg må innrømme at jeg har veldig vondt for å se motivasjonen hans..

Jeg skal ha et lite oppgjør med ham nå i kveld, så får vi se om det blir noe ordning ut av det..

Synes han fortjener en neste sjanse, men han får ikke uendelig mange..Om han ikke slutter å være kjip kommer jeg til å bli lei av ham..

Fortsetter under...

• Svar 137
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1365380434

59

• Ulv I Faarikaal

17

• Dorthe

16

• pip

5

Mest aktive i denne tråden

laguna1365380434

Men hmm.. skjønner ikke dette helt jeg. Når du forteller ham alt dette, som du forteller oss, insisterer han virkelig fortsatt på at du skylder ham penger? Han er kanskje ikke bare frekk og respektløs overfor deg, men en smule dum i tillegg?

Ja, noen ganger lurer jeg på om han er stokk dum..;)

Jeg tror han mangler basic forståelse av at det er like kjipt for meg å være uten penger som det er for ham..

Det er igrunnen det som plager meg mest, at han ikke blir noe trist av å tenke på at jeg sitter her uten midler til sentrale ting.

Depositumet mitt som han mistet(22 tilsammen 11 var mine) omtaler han som vann under broen, hvilket han selvfølgelig har litt rett i og, siden det var i 2000..

Men jewg har prøvd å regne sammen andre og nyere ting for ham,(der jeg kommer solid i pluss, når en først skal telle..)men det er han ikke interessert i å forstå..

Han vil gjerne kjøpe maaange cdplater og ha råd til å spise ute, men skjønner ikke at jeg også ville like å gjøre slikt innimellom istedet for bare å kjøpe brød og krydder..(Og gi ham tilbake hundrelapper for samme!!)

Huff..

Jeg skal snakke alvorlig med ham ikveld, uten at han dskal få snike seg unna, så får vi se om vi får til en fornuftig ordning..:o)

Ja, noen ganger lurer jeg på om han er stokk dum..;)

Jeg tror han mangler basic forståelse av at det er like kjipt for meg å være uten penger som det er for ham..

Det er igrunnen det som plager meg mest, at han ikke blir noe trist av å tenke på at jeg sitter her uten midler til sentrale ting.

Depositumet mitt som han mistet(22 tilsammen 11 var mine) omtaler han som vann under broen, hvilket han selvfølgelig har litt rett i og, siden det var i 2000..

Men jewg har prøvd å regne sammen andre og nyere ting for ham,(der jeg kommer solid i pluss, når en først skal telle..)men det er han ikke interessert i å forstå..

Han vil gjerne kjøpe maaange cdplater og ha råd til å spise ute, men skjønner ikke at jeg også ville like å gjøre slikt innimellom istedet for bare å kjøpe brød og krydder..(Og gi ham tilbake hundrelapper for samme!!)

Huff..

Jeg skal snakke alvorlig med ham ikveld, uten at han dskal få snike seg unna, så får vi se om vi får til en fornuftig ordning..:o)

Dette ordner seg sikkert. Har vanskelig for å se at en som virker så grei og fornuftig (=deg) er sammen med en som kun er dum og frekk. Han har nok garantert noen gode sider på lur, og en viss forståelse for deres felles situasjon bør han derfor være troendes til å komme opp med. Men forbered deg godt, og ikke la han stikke av. Og pass på at han holder ord!

Han bør også skjønne såpass at det han holder på med ikke akkurat er medisin for forholdet.

Lykke til!

laguna1365380434

Dette ordner seg sikkert. Har vanskelig for å se at en som virker så grei og fornuftig (=deg) er sammen med en som kun er dum og frekk. Han har nok garantert noen gode sider på lur, og en viss forståelse for deres felles situasjon bør han derfor være troendes til å komme opp med. Men forbered deg godt, og ikke la han stikke av. Og pass på at han holder ord!

Han bør også skjønne såpass at det han holder på med ikke akkurat er medisin for forholdet.

Lykke til!

Tusen takk! :o)

Jeg skal ikke la han snike seg unna denne gangen!

Jeg ville stoppet alle utbetalinger og streiket til det kom en ordning.

Jeg vet at andre har hatt følgende ordning i årevis:

Opprett egen kortkonto for daglig forbruk i huset, begge betaler inn samme sum hver mnd. Skriftlig avtale om hva som skal kjøpes med dette kortet, alle kjøp dokumenters med kassalapp i en eske. Begge kontrollerer kontoen hver mnd før innbetaling skjer. Har en handlet noe som ikke skal være med på kortet, må det gjøres opp utenom.

Hvis bare den ene røyker eller drikker øl, vin osv, må dette holdes utenfor.

Dette høres trasig ut, men det er fin læring og gir en fin og ryddig oversikt. Nyttig å kunne litt om slikt med penger og forbruk.

Hmm.. "Skriftlig avtale om hva som skal kjøpes med dette kortet, alle kjøp dokumenters med kassalapp i en eske. Begge kontrollerer kontoen hver mnd før innbetaling skjer. Har en handlet noe som ikke skal være med på kortet, må det gjøres opp utenom."

Samt det at begge må signere, som du skrev videre i tråden.

Alt dette er perfekt!! - Om man vil leve i et nazi-forhold....

Hmm.. "Skriftlig avtale om hva som skal kjøpes med dette kortet, alle kjøp dokumenters med kassalapp i en eske. Begge kontrollerer kontoen hver mnd før innbetaling skjer. Har en handlet noe som ikke skal være med på kortet, må det gjøres opp utenom."

Hehe :D

Blir litt som å leke butikk..

Annonse

Ulv I Faarikaal

I noen forhold er dette nødvendig, og det tilfellet jeg nevner er det faktisk det. Det var betingelesen for videre forhold der i gården. Hårda bud, men svært nødvendig.

Hehe.

Kjærlighet = regnskap.

Takker for svar!:o)

Jeg skal ta en snakk til, håper virkelig han kan klare å forstå hvor sårende og kjipt han oppfører seg..

Når det gjelder amnesti har jeg allerede gitt så (for 11 000, dep penger), og jeg kan jo ikke reinføre gjeld jeg har frigitt..Men han får ikke penger av meg heller, det kan bare ikke skje for selvfølelsens skyld;))

Jeg kan lage en liste over hva ting egentlig koster og vise frem. Jeg tror det hadde blitt mye billigere å betale det lille han betaler her enn å fø på ham. Så han skal passe seg litt.

Jeg har depositumet, alle møbler og innbo o.l

Han har kaffekopper, en søt øljekk og en samling med gamle conan-blader. Så han kan godt passe seg litt, det blir dyrere for han en for meg om vi sier opp hele samboerskapet..;o)

Ha ha, jeg synes jeg ser trynet hans når han står der med kaffekopper, en søt øljekk og en samling med gamle conan-blader på trappa og ikke slipper inn.

Den første mannen min fikk med seg et fotoapparat og dobbeltsenga da vi ble skilt. Resten var mitt. Vi hadde vært gift i sju år og han hadde ikke engang betalt ei regning. Hans penger var nemlig hans og de gikk til lommepenger.... til ham.

Glemte å svare:

Vi har hatt felles økonomi fra vi ble sammen.

De første årne har mine inntekter vært størst, i de siste hans.

Men alt er vårt.

Og det er vel her han går så kraftig på trynet. Dere har i 5 år levd med at intektene deres er nettopp det -deres. Så plutselig vil han innføre min og din inntetkt. Det går ikke, det forandrer forholdet fundamentalt, og er bare ikke noe en kan gjøre.

Og et amnesti på 11 000 er ikke noe gyldig amnesti om kriterine for hvorfor det ble gitt (at dere har felles økonomi) ikke har vært gyldig.

Når man er gift kan man avtale ulike ordninger, men loven er klar: en ektefelle har heller ikke plikt til å ta av sin formue, selge sine eiendommer eller jobbe mer for å dekke den andres forbruk eller heve den andres levestandard.

Ikke? Det sier de på sosialkontoret.

Forsørgerplikt, heter det.

laguna1365380434

Men du har vel snakket med han om dette (har ikke lest de andre innleggene?) Enten har han ikke tenkt igjennom dette (slettes ikke uavnelig), og snur på felkken når du tar det opp. Om ikke så er han ens dust når det gjelder slikt.

Litt kombo av at vi ikke får snakket skikkelig om det og av at han er skikkelig dust..;)

Jeg skal ha et lite oppgjør med ham når han kommer hjem, så får vi se hvordan det går..

Det må bli en ordning, for jeg blir ganske sprø av ham og i skrivende stund er jeg ikke sikker på om jeg liker ham engang! (men det går forhåpentligvis over..)

Hovedproblemet er at han tydeligvis mangler evne til å sette seg inn i hvordan jeg har det(Jeg tenker forholdsvis mye på hvordan han har det...).. Han er ego nå, synes jeg.

Annonse

Det høres kjempe fint ut, og det er sånn jeg helst ville hatt det.:o)

Problemet er at han tydeligvis gir faen når det er jeg som trenger noe.. Så det blir til at det er jeg som betaler når vi handler, og det blir min konto regningene blir trukket fra. Og da blir jeg blakk.

I mellomtiden kan han komplettere platesamlingen sin og kjøpe øl på byen. Siden jeg, grunnet "felles" handling, ikke lenger har spenn til slikt, kan han aller nådigst låne meg..Grrr..

Systemet er fint, men ikke typen..;)

Slutt og kjøp mat til ham når du handler. Gå heller på cafe og spis og kjøp ikke noe med deg hjem.

laguna1365380434

Glemte å svare:

Vi har hatt felles økonomi fra vi ble sammen.

De første årne har mine inntekter vært størst, i de siste hans.

Men alt er vårt.

Og det er vel her han går så kraftig på trynet. Dere har i 5 år levd med at intektene deres er nettopp det -deres. Så plutselig vil han innføre min og din inntetkt. Det går ikke, det forandrer forholdet fundamentalt, og er bare ikke noe en kan gjøre.

Og et amnesti på 11 000 er ikke noe gyldig amnesti om kriterine for hvorfor det ble gitt (at dere har felles økonomi) ikke har vært gyldig.

Vi har aldri hatt avtalt felles økonomi, men jeg har tatt det for gitt at folk som er venner bor sammen deler det de har..

Typen har så og si ikke hatt penger, derfor har jeg betalt for det vi trenger, og også for ting han har villet ha..Og det er greit.(selvfølgelig i den utstrekkningen vi har hatt penger til. Jeg var ikke rik da heller...) Altså har han hele veien fått ca 50% av alt jeg har hatt..

Jeg vil ikke på noen måte ha 50% tilbake, jeg vil bare at han kan være grei, og gi meg ting jeg trenger når jeg ikke har noenting. Sånn som nå.

Tingen er at nå tjener han altså penger og er direkte gjerrig mot meg. Det synes jeg er sårende og dårlig gjort, selvom vi ikke har noen avtale som sier sånn eller slik.

Det burde være automatikk i at han ikke krever meg for en flaske brus, når han har fått ca 500 av meg, og når han ikke har betalt noe, noengang, og ikke betaler noe hjemme fortsatt engang..

Men jeg går ikke tilbake på amnestiet. Deter en æressak;)

Men han får neimenn ikke 3000 kr av meg heller, det hadde gått på selvfølelsen løs..

laguna1365380434

Ha ha, jeg synes jeg ser trynet hans når han står der med kaffekopper, en søt øljekk og en samling med gamle conan-blader på trappa og ikke slipper inn.

Den første mannen min fikk med seg et fotoapparat og dobbeltsenga da vi ble skilt. Resten var mitt. Vi hadde vært gift i sju år og han hadde ikke engang betalt ei regning. Hans penger var nemlig hans og de gikk til lommepenger.... til ham.

Da har du god greie på hvor irriterende det er,ikke sant?:o)

Jeg kan godt bli så guffen at jeg påpeker hvem som eier hva om han ikke er rimelig i kveld..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...