Gå til innhold

Har samboerne her felles penger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren din er skikkelig kjip i mine øyne.

Vi har alltid hatt felles økonomi. Orker ikke sånn mas med "I dag handla jeg matvarer for så og så mye, nå skylder du meg 160,-" Vi har to konti - en til regninger der det går inn en fast sum hver mnd av lønningene, og en brukskonto der vi begge har VISAkort. Funker helt greit for oss.

• Svar 137
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1365380434

59

• Ulv I Faarikaal

17

• Dorthe

16

• pip

5

Mest aktive i denne tråden

laguna1365380434
Skrevet

En smule kjiiiip, ja!

Vi hadde felles økonomi fra dag en da vi var samboere (og det var vi i 5 år). Alle pengene gikk inn på en konto. Til og med de tre mnd vi bodde hver for oss (en aldri så liten samlivskrise), hadde vi felles økonomi... Vi fikk faktisk ikke hver vår konto før vi giftet oss og kjøpte hus! Men økonomien er like felles, for alle kontoene står i begges navn.

Den aller verste "delt-økonomi-historien" jeg har opplevd er noen vi delte leilighet med da vi studerte. De kjøpte inn hver sin av _alt_ og da mener jeg ALT! De hadde hver sin melk, hver sin ost, hver sitt brød osv. Hvorfor? Han spiste jo mer enn henne, og hun ville IKKE finansiere hans forbruk....!!!!

Din kjære høres litt kjiiip ut, men ikke unormal. flere av våre venner har hatt/har omtrent tilsvarende opplegg. Låner penger av hver andre og finregner på alt mulig...

Kjiipt, spør du meg, men jeg har jo innsett at det ikke er for alle å ha så felles økonomi som det vi har hatt :-)

Beste hilsen fra

Takk for svar!

Fint at dere får til fellespenger. Det er slik jeg helst ville det skulle være her og.. Jeg hater sånn finregning og pirk.

Har ikke lyst til å ende opp som de du fortalte om, sånn er det absolutt verste jeg kan tenke meg..

Det er derfor jeg, selvfølgelig, skulle ønske at han kunne ta etter meg, og ikke omvendt..

Har ikke lyst til å være kjip på heltid, selvom han provoserer meg. Jeg får evt. prøve en periode å se hvordan egen medisin sitter, og håpe han tar til vett..

laguna1365380434
Skrevet

Jeg tror jeg har en aksje i en katt, den kom i dag og tigde en pøslebit. Bare en ørliten, så hun kommer bare en gang i uka omtrent. Inspiserer hele huset og stryker seg opp etter beina og maler.

Problemet er at gir jeg henne mer mat så flytter hun inn tenker jeg. Hun gidder vel ikke bo et sted med så gjerrige folk?

Tror ikke du er gjerrig med katter..:o)

Jeg har lest mange av dine innlegg om dyr og du virker svært dedikert..

Så jeg sier bare grattis med ny katt;o) Kos dere!

laguna1365380434
Skrevet

Er gift nå, men har hatt felles økonomi siden vi flyttet sammen. Jeg er forøvrig gift med en revisor ;-)

Da regner jeg med at det er orden på tingene;o)

laguna1365380434
Skrevet

Samboeren din er skikkelig kjip i mine øyne.

Vi har alltid hatt felles økonomi. Orker ikke sånn mas med "I dag handla jeg matvarer for så og så mye, nå skylder du meg 160,-" Vi har to konti - en til regninger der det går inn en fast sum hver mnd av lønningene, og en brukskonto der vi begge har VISAkort. Funker helt greit for oss.

Høres bra ut! F..., alle her har sympatiske mannfolk jo, bare jeg som sitter her med en gniten en..

*misunnelig*

laguna1365380434
Skrevet

Ikke glem fortsettelsesrapporten da :o)

Neida, Skal fortelle, jeg.. Men det er jo ikke sikkert det blir noen pen historie..;o)

Skrevet

Høres bra ut! F..., alle her har sympatiske mannfolk jo, bare jeg som sitter her med en gniten en..

*misunnelig*

Velvel, nå skal det legges til at min er veeldig flink til å bruke penger, dah! :o) Men jeg klager ikke jeg, asså. Mye heller det enn omvendt. ;o)

Skrevet

*misunnelig*

Jeg har hatt gniene menn jeg også *trøst*

Skrevet

Takk for svar!

Fint at dere får til fellespenger. Det er slik jeg helst ville det skulle være her og.. Jeg hater sånn finregning og pirk.

Har ikke lyst til å ende opp som de du fortalte om, sånn er det absolutt verste jeg kan tenke meg..

Det er derfor jeg, selvfølgelig, skulle ønske at han kunne ta etter meg, og ikke omvendt..

Har ikke lyst til å være kjip på heltid, selvom han provoserer meg. Jeg får evt. prøve en periode å se hvordan egen medisin sitter, og håpe han tar til vett..

Jeg kan godt forstå at du har lyst til å la ham smake litt av engen medisin for å lære ham en lekse... Kanskje er det akkurat det han trenger :-)

Vi har som sagt 100% mine penger er dine penger, men det finnes jo andre grader av felles økonomi som også kan fungere.

For oss har felles økonomi fungert fordi vi har et ganske felles syn på penger. Ingen av oss er veldig gjerrig eller veldig sløsete. Det nytter liksom ikke å ha felles økonomi om den ene har null kontroll på pengene, mens den andre helst vil spare (men da nytter det kanskje ikke å ha et forhold i det hele tatt...).

Lykke til! Håper du får sparket samboeren din såpass hardt i ræva at han forstår at han ikke kan oppføre seg slik han gjør nå! Hvis han ikke gjør det, bør kanskje forholdet revurderes...

Beste hilsen fra

laguna1365380434
Skrevet

Jeg har hatt gniene menn jeg også *trøst*

Låne min?;)

Han er fin, det skal han ha..Også kan han spille gitar og lage god frokost.

Trenger ikke å ha han tilbake på en stund heller..

laguna1365380434
Skrevet

Jeg kan godt forstå at du har lyst til å la ham smake litt av engen medisin for å lære ham en lekse... Kanskje er det akkurat det han trenger :-)

Vi har som sagt 100% mine penger er dine penger, men det finnes jo andre grader av felles økonomi som også kan fungere.

For oss har felles økonomi fungert fordi vi har et ganske felles syn på penger. Ingen av oss er veldig gjerrig eller veldig sløsete. Det nytter liksom ikke å ha felles økonomi om den ene har null kontroll på pengene, mens den andre helst vil spare (men da nytter det kanskje ikke å ha et forhold i det hele tatt...).

Lykke til! Håper du får sparket samboeren din såpass hardt i ræva at han forstår at han ikke kan oppføre seg slik han gjør nå! Hvis han ikke gjør det, bør kanskje forholdet revurderes...

Beste hilsen fra

Takk! Skal prøve å få han til å ta til fornuft:o)

Skrevet

Vi har aldri hatt avtalt felles økonomi, men jeg har tatt det for gitt at folk som er venner bor sammen deler det de har..

Typen har så og si ikke hatt penger, derfor har jeg betalt for det vi trenger, og også for ting han har villet ha..Og det er greit.(selvfølgelig i den utstrekkningen vi har hatt penger til. Jeg var ikke rik da heller...) Altså har han hele veien fått ca 50% av alt jeg har hatt..

Jeg vil ikke på noen måte ha 50% tilbake, jeg vil bare at han kan være grei, og gi meg ting jeg trenger når jeg ikke har noenting. Sånn som nå.

Tingen er at nå tjener han altså penger og er direkte gjerrig mot meg. Det synes jeg er sårende og dårlig gjort, selvom vi ikke har noen avtale som sier sånn eller slik.

Det burde være automatikk i at han ikke krever meg for en flaske brus, når han har fått ca 500 av meg, og når han ikke har betalt noe, noengang, og ikke betaler noe hjemme fortsatt engang..

Men jeg går ikke tilbake på amnestiet. Deter en æressak;)

Men han får neimenn ikke 3000 kr av meg heller, det hadde gått på selvfølelsen løs..

Dere har ikke avtalt felles økonomi, men dere har levd felles økonomi.

Om han ikke har skjønt det -så må han få det inn med teskjeer nå.

Kanskje er han av den typen som er gjerrig -med alt det innebærer. Da var det jo kjekt at det kom på bordet nå.

Og så sprøs det om han kan, og vil forandre seg. Og om du vil ha han om han ikke gjør det.

Men det er godt mulig at han ikke har tenkt over noe av dette, og bare trenger å få summet seg, og komme igjennom lykkerusen om han har følt det ille å leve på deg så lenge?

Skrevet

Låne min?;)

Han er ganske fin, jeg er enig i det ;o)

Kjører han minstemann på skolen også? I MIN bil altså hvis jeg betaler bensinen. Jeg er innmari trøtt så jeg kan tenke på det hvis han kjører ham og lager frokost og skikkelig kaffe til meg etterpå ;o)

laguna1365380434
Skrevet

Dere har ikke avtalt felles økonomi, men dere har levd felles økonomi.

Om han ikke har skjønt det -så må han få det inn med teskjeer nå.

Kanskje er han av den typen som er gjerrig -med alt det innebærer. Da var det jo kjekt at det kom på bordet nå.

Og så sprøs det om han kan, og vil forandre seg. Og om du vil ha han om han ikke gjør det.

Men det er godt mulig at han ikke har tenkt over noe av dette, og bare trenger å få summet seg, og komme igjennom lykkerusen om han har følt det ille å leve på deg så lenge?

Ja, jeg unner han for all del å skeie ut litt. Vi har hatt helt sinnsvakt trang økonomi nesten permanent og han tjener plutselig helt OK.. klart det er kult.

Men jewg må snakke med han om det her, for det er jo ikke noe kult av ham å ignorere mine behov så totalt.

Jeg har litt vanskelig med å få gjerrig til å rime med resten av mannen.. Men vi får snakke om det, så finner jeg vel ut hva som driver han..

Det kan jo være tanketomhet og.(selvom jeg har vondt for å få til det logisk..Han er jo ikke dum og burde se hva han gjør..)

:o)

laguna1365380434
Skrevet

Han er ganske fin, jeg er enig i det ;o)

Kjører han minstemann på skolen også? I MIN bil altså hvis jeg betaler bensinen. Jeg er innmari trøtt så jeg kan tenke på det hvis han kjører ham og lager frokost og skikkelig kaffe til meg etterpå ;o)

Nope, ingen lapp, så der røk den sjansen til å få ham ut av huset..;)

Kaffe&frokost kan han, så sant det finnes råmateriale, sef..:o)

Skrevet

Nope, ingen lapp, så der røk den sjansen til å få ham ut av huset..;)

Kaffe&frokost kan han, så sant det finnes råmateriale, sef..:o)

Men uten lappen blir det ikke aktuelt for jeg regner med at han ikke gidder å gå bort til skolen ;o)

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Tror ikke du er gjerrig med katter..:o)

Jeg har lest mange av dine innlegg om dyr og du virker svært dedikert..

Så jeg sier bare grattis med ny katt;o) Kos dere!

Jeg vet hvor den bor, og ser den går hjemover stadig vekk.

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Vi gleder oss til "føljetongen".

Kommer det til å bli grisete?

Vil det bli overlevende?

Vil det stå om det i VG i morgen?

Følg med !

Skrevet

Låne min?;)

Vi var samboere først, gifte nå (mange år). Vi har aldri hatt felles kasse på den måten. Jeg syns det er å be om bråk. For det første svinger jo "tonen" i et samliv, er man sure på hverandre, eller det skjer kriser (som utroskap o.l), er det håpløst

å skulle drive der å be om penger/stikke til penger. For det andre ville jeg følt meg lite sjølstendig om jeg skulle bli stukket til!

Vi har delt de store regningene etter avtale alltid. Så og så mye av lånet betaler han, så og så mye jeg. Jeg har noen av de store regningene, han andre. Vi har hver vår konto, uten innsyn, stort sett.

Er jeg blakk, hjelper han meg naturligvis, men jeg prøver å betale tilbake, dvs ta en ekstra regning neste gang jeg får penger - og omvendt.

Det kan ha noe å gjøre med at han hadde to barn å betale for da jeg traff han, og jeg ingen. Da vi fikk en sammen, fortsatte vi bare med delte regninger.

Det er klart lagunas samboer virker gjerrig, han er det nok, og tankeløs også. Men i en annen situasjon, ville de tikke slå så jævla sterkt ut.

Jeg forsvarer ikke måten hans, men jeg påpeker til de som ennå ikke har gått inn i samboerskap, at det kan være veldig greit!!! å ikke ha felles økonomi.

laguna1365380434
Skrevet

Vi gleder oss til "føljetongen".

Kommer det til å bli grisete?

Vil det bli overlevende?

Vil det stå om det i VG i morgen?

Følg med !

:o)..

Nå.Du er morsom.

Det blir sikkert litt grisete, men VG får vi prøve å holde utenfor allikevel..

"mann bosetter seg på Kuba, kastet ut av dama, men reddet conansamlingen"

Eller

"samboerpar i krangel over cola og bankort"

Nope. Ikke noe førstesidemateriale i det.;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...