Gå til innhold

Bar på tunge poser ...kjente litt i magen


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid i 12. uke, og gjorde noe dumt:

Jeg bar inn tre tunge bæreposer med varer fra bilen på lørdag... tenkte jeg skulle forte meg, slik at guttungen (19 mnd)ikke ble alene inne så lenege, så jeg tok alle tre på en gang. Dumt gjort.

Jeg kjente litt murring i livmoren etterpå, men heldigvis skjedde det ikke noe mer. ingen blødninger og ingen virkelige smerter.

Siden det ikke har skjedd noe til nå (2 døgn siden), kan jeg da roe meg ned og avblåse faren for eventuell abort?

Min mor minner meg stadig om at jeg må være forsiktig og ikke bære tungt. Hun hadde en spontanabort da jeg var ca 20 mnd, og hun bar mye på meg. Er det sammenheng mellom tunge løft og aborter, eller er dette bare "rykter"?

Jeg trener styrketrening 1-2 ganger i uken på helsestudio. kan jeg fortsette med dette?

Mange spørsmål, men jeg er litt bekymret for den lille inni magen min...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Du kan tryggt andas ut. Det blir ingen spontanabort av att bära tunga påsar 1 gång. Det är rätt att du kan tänka på att inta överanstränga dig helt med jätte tunga lyft, men så länge som du inte blöder kan du fortsätta att leva så normalt som möjligt. Jag tycker inte att du helt skall ta din mammam på alvar, då vi är många kvinnor som burit på småbarn under den nya graviditeten och det ändå har gått bra. Kanskje var det något fel på fostret som din mamma bar och att det ändå hade blivit en spontanabort. En spontanabort före vecka 12 (ca 10% av alla graviditeter slutar med sp.ab före v.12) beror oftast på kromosom fel eller andra avvikelser hos fostret. och det är då kroppen som naturligt vill gjöra sig av med graviditeten. Du kan gott fortsätta att träna som vanligt så länge som du mår bra av det och inte har ont eller blödningar.

Lycka till vidare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...