haraldsn Skrevet 4. desember 2000 Del Skrevet 4. desember 2000 Jeg har hatt noen spørsmål til deg tidligere og takker for informative svar. Jeg har innlagt pacemakeren Medtronic Kappa TM DR701DDR og er strekt plaget med ekstrasystoler og atrieflimmer. Denne pacemakeren registrerer når jeg får flimmeranfall og kutter da ut pacingen. Når flimmeranfallet går over, registrerer pacemakeren dette, og begynner å pace igjen. I svarene fra deg har jeg fått råd som: "Med din medisinering vil programmeringen av din pacemaker være viktig med henblikk på å være indviduakisert for din spesielle rytmetendens." "Ofte vil vi kunne redusere f.eks. antall og varighet av flimmeranfall i vesentlig grad ved forebyggende behandling kombinert med en optimalisering av en pacemaker" Jeg vet ikke her om du med programmering og optimalisering mener nye (andre) program som kan legges inn i min pacemaker eller om du mener andre innstillinger (parametre) som kan legges inn til programmene som allerede er innlagt. (eller begge deler) De eneste innstillingene (parametrene) jeg vet om, er en nedre grense og en øvre grense for når pacemakeren kan være inne. Hos meg er det nå nedre grense 70 og øvre grense 120. Jeg kan ikke ha lavere puls enn 70 og har jeg høyere puls enn 120 er min naturlige sinuspuls inne. Sykehuset har ikke opplyst om flere innstillinger til meg selv om jeg har spurt etter dette. Opplysningene jeg får er at pacemakeren innstiller seg automatisk etter bl.a. min aktivitet i løpet av de første 100 dagene den var aktiv. Hvilke andre innstillingsmuligheter har Metronic Kappa 701 DR701DDR? Finnes det tilleggsprogram til denne pacemakeren? Det er vel slik at det meste av tiden er det pacemakertakten som gir pulsen, men i noe av tiden er det min sinusrytme som gir pulsen. Den som har høyest takt bestemmer? (Jeg har medisiner som skal senke sinustaken). Det er (nesten) alltid en ekstrasystole som utløser flimmeranfallet. Med ekstrasystoler mener jeg at hjerte først gjør et nytt slag med kortere pause enn den rytmen hjerte har like før ekstrasystolen, deretter kommer en lengre pause (lengre enn den pausen hjerte normalt har rett før ekstrasystolen), der hjerte får ekstra tid til å fylles. Hjerte er ekstra fylt med blod og hjertslaget kjennes godt (for meg som et dunk i brystet med ett stikk opp mot halsen). En ekstrasystole, i forhode til en jevn rytme, består altså en kortere pause og så en lengre pause en normalpausene på dette tidspunkt. Hvordan reagerer pacemaken på en ekstrasystole? Dersom pacemakeren ikke kutter helt ut ved en ekstrasystole (det gjør den vel?), skulle pacemakeren kunne kutte ut den lange pausen i ekstrasystolen, Altså bruke sin pacemakertakt fordi den er kortere enn den lange takten i ekstrasystolen. Dersom pacemakeren har en innstilling eller en programdel som kunne følge pulsen slag for slag skulle altså den lange pausen forsvinne og man ville kanskje ikke kjenne ekstrasystolen og ekstrasystoelen ville kanskje ikke føre til flimmeranfall (hvis flimmeranfallet skyldes den lange pausen). Kan du gi noen forklaring rundt dette? Er det en programdel for denne pacemakeren som kan følge pulsen slag for slag slik at ekstrasystolene blir lite merkbar og at dette eventuelt hindrer nytt flimmeranfall? Med hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/11659-pacemaker-og-ekstrasystoler/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 4. desember 2000 Del Skrevet 4. desember 2000 Svar til Haraldsn. Det er lagt inn en betydelig mengde programmerbare parametre i en Kappa DR-generator, og en liste over disse ville fylle en hel side. Din generator synes å være programmert slik at den reagerer når forkamrene begynner å gå for fort (som ved flimmer), og "cut off"-frekvensen kan settes fra ca. og oppover. Dette kalles en "mode switch"- funksjon, og din PM går dermed over fra å være en tokammer-PM til bare å pace i hjertekammeret. Med èn gang forkamrene får normalrytme (dvs. under f.eks. 150) vil PM gå tilbake til tokammersystem. Noen av de variable som er viktige ved individualiseringen hos pas. som deg, vil være AV-delay (tiden mellom sensing og pacing i de to kamre), evt. hysterese (en slags ventefunksjon), frekvensen hvos pacingen skal ta over, sensitivitetsterskelen i begge kamre, osv. Dette bør du få forklart ved det senter som har ansvaret for kontrollen av deg. PM senser som regel ekstraslag og "nullstilles " når sensingen finner sted, og begynner deretter en ny "nedtelling" til neste slag. Er din PM programmert til 60 slag pr.min., vil PM "telle" fra 0 til 1000 ; kommer den til 1000 vil den pace. Kommer det et sensesignal før det, vil den atter nullstilles og begynne på nytt. Enkelte ganger har PM problemer med å sense ekstraslag. Enkelte ganger kan man programmere seg ut av denne vanskeligheten, men andre ganger vil det ikke være mulig. Hvis ekstraslaget kommer fra hjertekammeret og forkamrene får impulsen derfra retrograd( nedenfra), vil PM i uheldigste fall kunne gi en impuls til et forkammer som nettopp har slått. På den måten tenker man seg at enkelte flimmeranfall kan oppstå. Imidlertid har du hatt flimmer lenge før du fikk PM (såvidt jeg husker), og da er det mulig at mekanismen hos deg er en annen. Som anført er det et stort antall variable som er programmerbare i en Kappa DR, og mulighetene for individualisering av systemet er mange. Imidlertid må du være klar over at det forekommer flimmer hos enkelte, som ikke lar seg forebygge med en PM. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/11659-pacemaker-og-ekstrasystoler/#findComment-58828 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.