Gå til innhold

Hvor mye betyr felles religion i et forhold?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter med så mange rare tanker i kveld. Noen som har meninger om overskriften.

Skrevet

Kommer jo an på hvor religiøs man er og tildels hvilken religion.

Skrevet

Kommer jo an på hvor religiøs man er og tildels hvilken religion.

Hvilken religioner går best sammen?

Skrevet

Jeg tror faktisk det betyr endel. Tror ikke jeg kunne bodd sammen med et religiøst menneske, uansett hvilken religion det dreide seg om. Men nå er jeg et meget ureligiøst menneske.

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Jeg tror faktisk det betyr endel. Tror ikke jeg kunne bodd sammen med et religiøst menneske, uansett hvilken religion det dreide seg om. Men nå er jeg et meget ureligiøst menneske.

En hedning? Her på DOL?

Skrevet

En hedning? Her på DOL?

En hedning betyr egentlig den som har hedensk tro eller den gamle nordiske troen. Har ikke sett noen på dol som tror på Odin og Thor, men kjenner noen få i Island.

Skrevet

En hedning? Her på DOL?

Har du trodd noe annet? Jeg trodde du var i samme kategori sammen med endel andre her inne bl.a Sør

Der tror jeg faktisk dere er ganske enige.

Skrevet

Hvilken religioner går best sammen?

Jeg er ikke spesielt religiøs så det vil/kan jeg ikke svare på.

Men jo mindre religiøs man er jo bedre er det jo.

Så kommer det jo an på om den ene er villig til å 'underkaste' seg.

Skrevet

Jeg er ikke spesielt religiøs så det vil/kan jeg ikke svare på.

Men jo mindre religiøs man er jo bedre er det jo.

Så kommer det jo an på om den ene er villig til å 'underkaste' seg.

Hva med tradisjoner som julefeiring, barnedåp osv.

Skrevet

Hva med tradisjoner som julefeiring, barnedåp osv.

Ja da må man enten ha samme religion - ingen religopn - eller den ene gir beng i alt som heter religion.

Blir litt bedre hvis du sier om det er noen spesielle religioner det er snakk om - eller bare generelt. Er det generelt får du ditto svar - vanskelig å si konkret.

Skrevet

Ja da må man enten ha samme religion - ingen religopn - eller den ene gir beng i alt som heter religion.

Blir litt bedre hvis du sier om det er noen spesielle religioner det er snakk om - eller bare generelt. Er det generelt får du ditto svar - vanskelig å si konkret.

Jeg snakker generelt. Selvfølgelig er det vanskelig å svare på, det er ikke de enkleste svarene eller løsningene som gir mest.

Skrevet

i utgangspunktet ser jeg ikke noe i veien for at jeg kunne vært sammen med en religiøs person, selv om jeg ikke tror på noe slikt

Gjest KappaGamma
Skrevet

Det kommer vel an på hvor troende man er og i hvor stor grad man utøver sin religion,eller om man bare tilhører et trossamfunn uten videre engasjement, liksom.. og hvor "firkantig" - og fritt-tenkende/nytenkende den enkelte er. Og hvor flink man er til å akseptere forskjellene og allikevel respektere hverandre...

Skal man se på statistikken derimot, så har man visst størst sjanse sammen med en med samme religion...

Gjest Det går så bra så.
Skrevet

Jeg er ikke religiøs i det hele tatt. Er gift med en muslim på 14ende året og vi har det kjempefint sammen.Har t.o.m. ribbe på julaften. (Han spiser biff)

Skrevet

Jeg snakker generelt. Selvfølgelig er det vanskelig å svare på, det er ikke de enkleste svarene eller løsningene som gir mest.

Hei,

Jeg vil påstå at det er de 3 semittiske religionene som går best sammen, fordi de er likest. De er monoteistiske, og (sett i verdensperspektiv) er forskjellene mellom dem relativt små. Dog ikke større enn at man fint kan "overleve" sammen.

Det viktigste er trolig å bli enige om hvordan man skal håndtere barn - skal de døpes, osv.

===

Det går også vanligvis greit med buddhisme, fordi dette er en inkluderende "religion" (egentlig mer en filosofi).

===

Derimot ville det kanskje være litt verre hvis du kom ut for animister, eller ekstreme hinduer! ;) Men det går nok egentlig mest på individuelle forskjeller - trolig ville dere ha lite felles!

===

Jeg har vært sammen med kristne, osv - og det er ikke noe problem. Man gir hverandre plass, og lærer at andre ser forskjellig på livet enn det en selv gjør.

Lykke til! :-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det tror jeg er svært svært individuelt.

Selv synes jeg det er stor stas å være gift med et annet religiøst menneske, forid jeg er vokst opp i en fundamentalistiskateistfamilie, og det å ikke å li sett på som helt sprø er veldig godt!

Også liker jeg å dele den dimensjonen av livet med de andre i familien, jeg synes det ville vært svært trist uten.

Det betyr ikke at jeg ikke ville kunnet bltt glad i en ateist, men at det ville vært et vesentlig tap i forholdet vårt. (Men et slikt tap eller to må en alltid måtte regne med.)

Når det gjelder andre religioner derimot, så tror jeg ikke det hadde bydd på store problemer -det som hadde bydd på store problemer ville vært om om personen hadde et annet syn på religion, og mennesket i seg selv. En "hard" kristen ville jeg hatt like store problemer med som en "hard" muslim eller "hard" ateist. Tror ikke jeg kunne trivdes med en fundamentalist, eller en som ikek var åpen, såkende og nysgjerrig, også når det gjaldt religion.

Med andre ord, drømmemannen min må være åpen og nysgjerrig, men med beina godt plantet i sin egen religiøse tradisjon.

delphina1365380402
Skrevet

En hedning? Her på DOL?

Det er nok flere hedninger her enn du aner, Ulv!

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Har du trodd noe annet? Jeg trodde du var i samme kategori sammen med endel andre her inne bl.a Sør

Der tror jeg faktisk dere er ganske enige.

Jeg lar kristne være i fred, hvis de ikke forsøker å be for meg eller velsigne meg.

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Det er nok flere hedninger her enn du aner, Ulv!

Hedninger var et fellesnavn i gamle dager på villmenn i bushen.

Men det var nok opprinnelig disse med åsatroen før kristendommen i Norge tror jeg.

Skrevet

Hedninger var et fellesnavn i gamle dager på villmenn i bushen.

Men det var nok opprinnelig disse med åsatroen før kristendommen i Norge tror jeg.

Hedinger var opprinnelig det ordet jøder brukte om alle osm ikke var jøder.

Men det har blitt til et ord en bruke rlitt i hytt og pine. Enten at en ikke tror på noen gud i det hele tatt, eller den kristne guden.

og dette sier ordboka:

hedning m1 (norr heiðingi, av foreld heden adj, besl med hede, fordi

folk som bodde i udyrkede områder ble senest kristne) hedensk

person; person som ikke tror på Gud drive misjon blant h-ene / han

er en reinspikka h- .

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...