Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg er en jente på 26 år som begynnte for ca 6 mnd siden å føle meg svimmel.

jeg får da en gyngende følelse som kommer både når jeg går,sitter og ligger.

det er jeg som beveger meg i forhold til omverden.

spesielt når jeg ligger, får jeg en støtlignende følelse i hodet.

jeg har blitt sjekket av nevrolog,audiograf og har tatt MR av hodet, verken dette eller uttallige blodprøver viser noe galt.

Legen ønsker å henvise meg til balanse labratoriet på Haukeland sykehus men der er det svært lang ventetid, det jeg lurer på da er om dere har noen pekpinn på hva som er galt eller om det er noen lignende instutisjoner med samme kunnskaper som i bergen men med kortere ventetid.

Håper noen kan gi meg ett svar....

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Skrevet

Det høres ut som om du er underveis i en grundig utredning. Såvidt jeg vet er det lang ventetid på slike balansetester, Haukeland er det beste i landet på dette. Alternativet måtte være å undersøke ved Karolinska instituttet i Sverige. Vil dessværre tro at det er like lang ventetid der. NOen ganger finnes ikke forklaring på slik type svimmelhet som du har, det viktige er å utelukke svulster, og det er gjort hos deg. Dersom svimmelheten går utover balansen din, kan balansetrening hos fysioterapeut hjelpe.

Kizza1365380506
Skrevet

Jeg vet ikke om dette har noen sammenheng eller om du er blitt undersøkt for dette, men jeg har lavt stoffskifte og en av de plagene jeg hadde før jeg kom under behandling med thyroxin var nettopp slik svimmelhet som du nevner. Jeg var også på røntgenundersøkelse og hadde også time hos øre-nese-hals spesialist for undersøkelse for virus på balansenerven og fikk beskjed om at det var feil svimmelhet. Den svimmelheten minner om en karusell mens jeg hadde følelsen av at jeg var på en båt i stor sjø med høye bølger. Jeg var svimmel og kvalm, gulvet forsvant for meg. Har også vært undersøkt om det kan være muskulært el.l.

Men nå etter at jeg har gått på thyroxin i halvannet år, samt på antidepresiva (må nesten nevne det) av og på i tre år, så har jeg (bank i bordet) ikke vært plaget med svimmelhet annet enn når jeg har vært utrolig utslitt og da bare i liten grad.

Har du andre symptomer du sliter med, kan være bagatellmessige. Kunne vært interessant og høre. Sliter du med vekten, blir du lett sliten, får lett blåmerker, tørt hår, tørr hud, sprø negler, fryser mye, har urolig ben og kramper osv. Alt kan være av betydning.

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...