zaras Skrevet 19. august 2003 Skrevet 19. august 2003 Det er en ting som har plaget meg i det siste. Akkurat rett før jeg sovner er det akkurat som jeg glir inn i en rar tilstand hvor jeg hverken greier og bevege meg eller snakke. Jeg får panikk og stresser livet av meg for å røre på meg uten resultat. Etter 20-30 sekunder er jeg vanlig igjen. Eneste måten og forhindre at det skjer igjen er å bevege meg på en eller annen måte(riste med beinet etc..). Dette har resultert i store søvnproblemer de siste månedene. Hva kan dette være og hva skyldes det? Det er utrolig ekkelt når det skjer. 0 Siter
Gjest CatePus Skrevet 20. august 2003 Skrevet 20. august 2003 Du beskriver en fenomen som heter søvnparalyse. Det er helt ufarlig, selv om det selvsagt kan være skremmende for den som opplever det. Søvnparalyse er rett og slett en muskellammelse i forbindelse med innsovning/oppvåkning. Hvor gammel er du? 0 Siter
zaras Skrevet 20. august 2003 Forfatter Skrevet 20. august 2003 Du beskriver en fenomen som heter søvnparalyse. Det er helt ufarlig, selv om det selvsagt kan være skremmende for den som opplever det. Søvnparalyse er rett og slett en muskellammelse i forbindelse med innsovning/oppvåkning. Hvor gammel er du? Jeg er 22. Finnes det noen måte og bli kvitt dette på? 0 Siter
Gjest CatePus Skrevet 20. august 2003 Skrevet 20. august 2003 Jeg er 22. Finnes det noen måte og bli kvitt dette på? http://www.nasjkomp.no/materiell/levemednarkolepsi.htm "Flere forskjellige typer av antidepressiv medisin blir brukt for å behandle katapleksi, hypnagoge hallusinasjoner og søvnparalyse. En gruppe er de såkalte tricykliske antidepressiva som bl.a. omfatter imipramin (Tofranil), desipramin (Norpramin) og klomipramin (Anafranil). En annen gruppe antidepressiva er de såkalte selektive "seretonin re-opptak hemmerne" (SSRIs) – fluoxetin (Fontex), paroxetin (Seroxat), sertralin (Zoloft)" Sjekk soevnforeningen.no Er engelsken din noelunde brukbar? I så fall kan du gå inn på denne siden og lese litt: http://sleepdisorders.about.com/library/weekly/aa111902a.htm Her står litt om hva søvnparalyse er, hva som forårsaker det, og hva du kan gjøre med det. 0 Siter
Gjest Vegard Skrevet 23. august 2003 Skrevet 23. august 2003 Søvnparalyse. Klarer man å kontrollere denne sterke opplevelsen kan man gå ut av kroppen, noe jeg synes er ganske spennende. Man kan gå gjennom vegger og objekter, og stå utmed senga å se på sin egen kropp. Jeg blir bare mer og mer fasinert av dette fenomenet hver gang jeg opplever det. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.