Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en ting som har plaget meg i det siste. Akkurat rett før jeg sovner er det akkurat som jeg glir inn i en rar tilstand hvor jeg hverken greier og bevege meg eller snakke. Jeg får panikk og stresser livet av meg for å røre på meg uten resultat. Etter 20-30 sekunder er jeg vanlig igjen. Eneste måten og forhindre at det skjer igjen er å bevege meg på en eller annen måte(riste med beinet etc..). Dette har resultert i store søvnproblemer de siste månedene. Hva kan dette være og hva skyldes det? Det er utrolig ekkelt når det skjer.

Fortsetter under...

Gjest CatePus
Skrevet

Du beskriver en fenomen som heter søvnparalyse. Det er helt ufarlig, selv om det selvsagt kan være skremmende for den som opplever det.

Søvnparalyse er rett og slett en muskellammelse i forbindelse med innsovning/oppvåkning.

Hvor gammel er du?

Skrevet

Du beskriver en fenomen som heter søvnparalyse. Det er helt ufarlig, selv om det selvsagt kan være skremmende for den som opplever det.

Søvnparalyse er rett og slett en muskellammelse i forbindelse med innsovning/oppvåkning.

Hvor gammel er du?

Jeg er 22. Finnes det noen måte og bli kvitt dette på?

Gjest CatePus
Skrevet

Jeg er 22. Finnes det noen måte og bli kvitt dette på?

http://www.nasjkomp.no/materiell/levemednarkolepsi.htm

"Flere forskjellige typer av antidepressiv medisin blir brukt for å behandle katapleksi, hypnagoge hallusinasjoner og søvnparalyse. En gruppe er de såkalte tricykliske antidepressiva som bl.a. omfatter imipramin (Tofranil), desipramin (Norpramin) og klomipramin (Anafranil). En annen gruppe antidepressiva er de såkalte selektive "seretonin re-opptak hemmerne" (SSRIs) – fluoxetin (Fontex), paroxetin (Seroxat), sertralin (Zoloft)"

Sjekk soevnforeningen.no

Er engelsken din noelunde brukbar? I så fall kan du gå inn på denne siden og lese litt:

http://sleepdisorders.about.com/library/weekly/aa111902a.htm

Her står litt om hva søvnparalyse er, hva som forårsaker det, og hva du kan gjøre med det.

Skrevet

Søvnparalyse.

Klarer man å kontrollere denne sterke opplevelsen kan man gå ut av kroppen, noe jeg synes er ganske spennende. Man kan gå gjennom vegger og objekter, og stå utmed senga å se på sin egen kropp. Jeg blir bare mer og mer fasinert av dette fenomenet hver gang jeg opplever det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...