Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, mulig jeg egentlig er i feil fora, men jeg prøver iallefall her først. Jeg har et søskenbarn med diagnose sarko fediose(?), i tillegg har han astma. Etter en ferietur til england, skottland og irland i sommer ble jeg akutt syk en uke etter hjemkomst med høy feber, muskel og leddsmerter. Etter en tid fikk jeg diagnose reaktiv artritt og ble satt på brexidol. Ettersom brexidol ikke hjelper noe veldig har jeg sluttet og plages nå av muskel- og leddsmerter, samt hovne ledd som "flytter" seg litt hit og dit. Snart det ene kneet, snart det andre! Har vært syk i snart 4 mnd. Symptomene er ganske like de til mitt søskenbarn bortsett fra at jeg ikke har luftveisplager, er sarko arvelig? Har vært to ganger hos reumatolog og skal snart dit for tredje gang. Han sier det ikke er relatert til reumatisme.

Hvilke prøver kan man ta for å finne ut om det er noen sammenheng med sarko?

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/11677-sarko-fediose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wenke Lunde, Sykepleier

Kan det være sarcoidose du mener? Revmatologer kjenner denne sykdommen meget godt i tilfellet det er det det er snakk om, så jeg foreslår at du tar dette opp med ham ved neste besøk, som jo er snart. Sarcoidose har en klar arvelig disposisjon. Symptomene er bl a tungpust, kløe, irritasjon i halsen, hoste, smerter i ledd osv. Snakk med revmatologen, som sagt, hvis det er denne sykdommen det er snakk om.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/11677-sarko-fediose/#findComment-59649
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...