Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Mann,37 år, ikke røker. Har i ca 12 år hatt store problemer med å opprettholde normal temperatur på forsiden av knærne og i føttene. Har de siste 6 årene i tillegg hatt samme problem med spesielt hodebunn/ører/nese, og baken.

Fra fylte 16 til 18 år utsatte jeg knærne for ekstrem kulde over lange tidsperioder i forbindelse med mopedkjøring. Merket allerede v/18 år at noe ikke var som det skulle i knærne. I 25 års alder var jeg utsatt for noe kulde på knærne (ikke ekstrem) i forbindelse med jobb. Tilstanden ble brått forverret (i løpet av en dag) med resultat som beskrevet over.

Jeg ble nå nødt til å kle meg med helt vindtette klær utenpå vanlige bukser samt bruke knevarmere av ull etc. (til og med om sommeren) men likevel store problemer med å opprettholde normal temperatur på fremsiden av knærne og i føttene (ofte veksler det, normal temp. på føttene og kald på knærne eller motsatt)

Har siden dette inntraff (v/fylte 25) drevet med regelmessig moderat løpe- og muskel trening (vektløfting), samt hatt det mange vil kalle et sunt kosthold og beskjedent alkohol forbruk. Har aldri spist medisiner, kun moderat inntak av vitaminer som fås i dagligvarebutikk i enkelte perioder.

Etter flere år ble knærne/ føttene mer robuste (tålte å bli utsatt for mer trekk og kulde for så å gjennvinne "normal" temp. på kortere tid enn tidligere).Jeg merket også at det klødde under huden på fremsiden av knærne som om noe var i ferd med å gro.

Jeg var så v/ca 31 års alder dum nok til å utsette kroppen og spesielt hodet for noe kulde i forbindelse med flere skiturer i løpet av en ukes tid (folk flest vil mene at dette ikke var ekstrem kulde men slikt som ikke er uvanlig i forbindelse med aktivitet ute om vinteren).

Etter denne uken ble det igjen særdeles vanskelig å opprettholde normal temp. på knærne og føttene, og i tillegg hadde samme problem oppstått på hodebunn/ører/nese og i baken som nevnt over.

Problemene har vært av en slik art at det har vært nødvendig å sove med lue/sokker samt å regulere temperaturen på soverommet til oppimot 25 grader celcius for å unngå å våkne av at jeg har frosset på spesielt hodet og ørene. På dagtid innendørs i romtemperatur ville det vært mest behagelig for meg å gå med lue. Det gjør jeg ikke av forfengelighets hensyn men må med jevne mellomrom gni meg på ørene for å holde varmen på dem.

Det er også slik at når spesielt knærne har blitt kalde og jeg legger den ene foten over det andre kneet for å varme det opp så kommer det en smerte i kneet idet det blir varmt igjen (ikke sterk smerte, men muligens nok til å hemme søvn om natten?). Denne prosessen gjentas mange ganger daglig.

På arbeidsplassen har jeg mulighet for å regulere bordet slik at jeg kan velge om jeg vil stå eller sitte. Jeg klarer idag imidlertid ikke å opprettholde normal temp. på fremsiden av knærne verken når jeg sitter eller står.

Det ser ut til at tidspunktet da jeg har tilnærmet normal temp. i alle kroppsdeler er på morningen etter å ha sovet i 7 til 9 timer, men det er ikke uvanlig at jeg selv da, ikke har opparbeidet normal temp i knærne. Er altså unormalt kald på knærne når jeg våkner.

Fordi enkelte har lurt på om jeg virkelig er kald eller om jeg bare føler det slik selv, har andre deriblant tidl.samboer kjent på huden og kan bekrefte at det er noe som ikke stemmer.

TING JEG HAR LAGT MERKE TIL ETTER AT PROBLEM OPPSTO FOR ALVOR V/25 ÅRS ALDER:

-holder meg som nevnt i bra form og har i denne perioden gjennomført flere halvmaraton og skiløp på rundt 5 mil på gjennomsnitts-tider.

HAR IMIDLERTID LAGT MERKE TIL AT TRENING IKKE GIR FORVENTET EFFEKT SAMMENLIGNET MED JEVNALDRENDE ?

-må opp minst en gang for å tisse om natten selv om jeg drikker siste gang 4-5 timer før jeg legger meg.

-lukter salmiakk/ammoniakk noen ganger av svette på ryggen etter en lett joggetur på kun 3-5 kilometer.

-mener at negler på spesielt føttene vokser saktere.

Har blitt merkbart tynnere i håret på toppen av hodet (ikke måne eller skallet, ennå en del hår igjen)

-har sovet lite i perioder grunnet problem med å finne riktig temp. på soverom, eller at tilstanden gjør at det blir dårlig kvalitet på søvnen.

(har sjeldent innsovingsproblemer)

-en lege fikk meg til å ta en spesiell blodprøve som ble sent til tyskland, det ble påpekt noe høy verdi av kvikksølv i blodet.

-er sjeldent plaget med influensa eller forkjøling (muligens pga at jeg nå alltid kler meg godt

-tilstand kan naturlig nok tære på humøret av og til, og enkelte aktiviteter sammen med kompiser må jeg nå avstå fra. Jeg går likevel ikke rundt og er deppet men har stort sett et godt og stabilt humør

TIL SLUTT:

Jeg oppsøker ikke lege før jeg må. og er nesten aldri borte fra jobb. Jeg har snakket med noen få allmenprakt,men det har ikke kommet noe fornuftig ut av det, noen få blodprøver har vært tatt (ser desverre ut til at diverse piller sitter løst når problemet blir vanskelig). Har vært undersøkt av nevrolog og nevrologisk laboratorium uten å finne feil.

SELV HAR JEG LURT PÅ om det kan være evt. feil på indre organer, evt lever/nyrer etc. da slike ting ikke har vært undersøkt (har selvsagt ingen smerter i mage-regionen).

Hvis dere har noen tips som kan hjelpe meg, ville jeg blitt meget takknemlig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/116803-kald-p%C3%A5-kn%C3%A6r-og-f%C3%B8tter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke undertegnet

Jeg har montert et varmeteppe mellom madrassene i senga , styrer dette med en tidsur.

Det kan være vankelig å regulere varmen , her må du prøve deg fram.Du kan også styre varmen med termostat.

Jeg må bruke dette hele vinteren

Da er jeg utvilt om morgenen.

Blotype dietten hjelper også meget godt medisinsk mat etter blotypen,spiser jeg fårepølse ,mais eller kylling så merker jeg blodomløpet i spesielt armene er dårlig neste dag.Og jeg fryser mer.

Den maten som er medisinsk for en blotype kan være gift for den andre blotypen Helsekost butikkene selger flere produkter som hjelper , tynnner blodet tror jeg.Vi må nok leve med disse problemene og gjøre det beste ut av det.

AB+ 41år

Jeg har montert et varmeteppe mellom madrassene i senga , styrer dette med en tidsur.

Det kan være vankelig å regulere varmen , her må du prøve deg fram.Du kan også styre varmen med termostat.

Jeg må bruke dette hele vinteren

Da er jeg utvilt om morgenen.

Blotype dietten hjelper også meget godt medisinsk mat etter blotypen,spiser jeg fårepølse ,mais eller kylling så merker jeg blodomløpet i spesielt armene er dårlig neste dag.Og jeg fryser mer.

Den maten som er medisinsk for en blotype kan være gift for den andre blotypen Helsekost butikkene selger flere produkter som hjelper , tynnner blodet tror jeg.Vi må nok leve med disse problemene og gjøre det beste ut av det.

AB+ 41år

Takk for tips.

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

må innrømme at detter en noe uvanlig og vanskelig problemstilling. Synes kanskje du kunne vært henvist til een karkirurgisk avdeling, der de kan måle sirkulasjon i de nevnte områder. Kanskje kan det vurderes å gjøre "sukker-belastnings-tester" der man etter et visst inntak av sukker følger med i tiden etterpå om blodsukkeret ditt blir påfallende lavt. Måling av vitamin-innhold i blodet, særlig utvidete prøver av B12 kan kanskje gi en pekepinn. Regner med at lavt stoffskifte og jernlager er utelukket. Feilfunksjon i lever, nyre etc. kan ofte sees på blodprøver. Har ikke hørt om at slike symptomer kan skyldes tung-metall-forgiftninger. kanskje kunne det vært en ide`å ringe f.eks rettstoxikologisk institutt for å forhøre seg. Det finnes enkelte blodtrykksmedisiner søm øker blod-gjennomstrømning i huden. Kanskje må du lære deg å leve med problemet, særlig prøve å hindre at plagene forringer ditt sosiale liv. rr Dersom dette skal undedine kan

må innrømme at detter en noe uvanlig og vanskelig problemstilling. Synes kanskje du kunne vært henvist til een karkirurgisk avdeling, der de kan måle sirkulasjon i de nevnte områder. Kanskje kan det vurderes å gjøre "sukker-belastnings-tester" der man etter et visst inntak av sukker følger med i tiden etterpå om blodsukkeret ditt blir påfallende lavt. Måling av vitamin-innhold i blodet, særlig utvidete prøver av B12 kan kanskje gi en pekepinn. Regner med at lavt stoffskifte og jernlager er utelukket. Feilfunksjon i lever, nyre etc. kan ofte sees på blodprøver. Har ikke hørt om at slike symptomer kan skyldes tung-metall-forgiftninger. kanskje kunne det vært en ide`å ringe f.eks rettstoxikologisk institutt for å forhøre seg. Det finnes enkelte blodtrykksmedisiner søm øker blod-gjennomstrømning i huden. Kanskje må du lære deg å leve med problemet, særlig prøve å hindre at plagene forringer ditt sosiale liv. rr Dersom dette skal undedine kan

Takk for svar,

Jeg fikk ikke med meg meningen i siste setningen du skrev, det ser ut til å mangle noe.

Kommer til å forfølge de tingene du nevner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...