Gå til innhold

kan man psyke på seg sykdom?

Anbefalte innlegg

Gjest hypokonderlight??
Skrevet

Jeg føler meg som et skikkelig hypokonder. Og kanskje er det det jeg er. Etter en fødsel for 3 år siden har jeg aldri blitt den samme igjen. Jeg går rundt i en konstant "ammetåke" og har hatt en rekke diffuse plager.

Nå er det fastslått med noen prøver at stoffskiftet mitt har vært på tur, men er i orden nå. (forhøyet TPO). Jeg har vært undersøkt for det meste (epilepsi, hjerneslag da jeg ble nummen i halve kroppen, MS og scannet i hodet mange ganger) Ingen sikre funn. Men jeg blir bare ikke i orden igjen. Går fortsatt på Albyl- E pga at jeg har noe med blodet mitt som kalles APC resistent.

Jeg er sikker på at jeg er syk, og kanskje det er grunnen til at jeg ikke blir frisk igjen? Jeg har alltid vært frisk før i hele mitt 28 år gamle liv. Jeg kjenner da selv nå at alt ikke er som det skal!!!Men alle sier og tror at ting er iorden så jeg burde vel godta det da... Det er skummelt når jeg blir nummen i halvekroppen (ben arm og kinn) Refleksene er bevist nedsatt på disse stedene. Hva kan forårsake slike ting uten at det ligger noen sykdom bak??? Psyker jeg på meg en hel haug med plager, eller har kroppen kommet inn i et mønster slik at den reagerer automatisk i visse situasjoner.

Jeg vil ellers nevne at jeg er svært oppegående, veldig lykkelig og har et positivt syn på livet. Litt engstelig av meg har jeg alltid vært men ikke mer enn godt er- før nå da....Nå er jeg redd for å aldri bli den samme mere.Helt 100 %. Med Overskudd til 1000 og fri for svimletokter og nummenhet.Hvordan kan jeg komme ut av slikt dersom jeg påfører meg dette selv.???

Hilsen

Gjest Hanniball
Skrevet

Hei! Nå er det på tide at noen tar dette alvorlig! Jeg har gått med de samme symptomene som deg i mange år, verre og bedre innimellom. Det eneste jeg har fått påvist, er en forhøyet TPO. Har sett at det er mange som har forhøyet TPO som har plager, særlig dette med nummenhet i halve kroppen. Er det ikke noen medisinstudenter som kunne være interessert i å forske litt på dette? Den eneste diagnosen vi får hos legene er depresjon/hypokondri! Jeg er ikke hverken deprimert eller hypokonder! Og det er ikke du heller, hypokonderlight! Man kjenner seg selv så godt at dette vet man! Men man kan jo bli deprimert og lei seg når man får høre at man innbiller seg at man blir syk! Stå på! Jeg skal på sykehus nå å ta flere undersøkelser, og jeg lover å gi melding til denne spalten hvis de finner noe! Lykke til og ikke gi opp!

Gjest filiokus
Skrevet

Hei! Nå er det på tide at noen tar dette alvorlig! Jeg har gått med de samme symptomene som deg i mange år, verre og bedre innimellom. Det eneste jeg har fått påvist, er en forhøyet TPO. Har sett at det er mange som har forhøyet TPO som har plager, særlig dette med nummenhet i halve kroppen. Er det ikke noen medisinstudenter som kunne være interessert i å forske litt på dette? Den eneste diagnosen vi får hos legene er depresjon/hypokondri! Jeg er ikke hverken deprimert eller hypokonder! Og det er ikke du heller, hypokonderlight! Man kjenner seg selv så godt at dette vet man! Men man kan jo bli deprimert og lei seg når man får høre at man innbiller seg at man blir syk! Stå på! Jeg skal på sykehus nå å ta flere undersøkelser, og jeg lover å gi melding til denne spalten hvis de finner noe! Lykke til og ikke gi opp!

Så godt å høre fra noen i samme båt da!! Følte meg helt ensom med dette... Er det virkelig sant at flere med forhøyet TPO har samme plager! Iallverden! La oss slå oss sammen å slå ned døra til legeverden så kan de kanskje ta oss på alvor og prøve å finne ut av ting!!!

Gi beskjed da om hva som skjer!

Hilsen

Skrevet

Er det virkelig sant at det er flere som blir nummne i halve kroppen og har forhøyet anti-TPO??? Nå ble jeg våken her!!

Jeg har forhøyet anti-TPO og har de siste to årene krabbet jevnt og trutt oppover med stoffskiktet mitt. Siste måling lå TSH på 0.77 og Fritt-T4 på 19. Legen vil selvfølglig vente og se det ann....

Symptomer jeg har er problemer med synet, spesielt på det høyre øyet (vært hos flere optikere og øyenlege - ingenting galt), svettetokter, forhøyet temperatur og blodtrykk, fraværende eller sjelden minimal mestruasjon, indre uro og nervøsitet, lette skjelvinger på hendene og altså denne tilbakevendende nummenheten på høyre kroppshalvdel!

Har fått høre at det var nerver, at "det sikkert er ryggen og nakken" eller kanskje en form for migrene eller noe annet nevrologisk, men ingen har funnet noe.

Når jeg har det slik har jeg førlighet og kjenner både smerte og trykk. Men jeg er altså litt doven i huden eller egentlig mere i musklene. Det er verst i ansiktet og armen, av og til gjelder det også beinet.

Fortell mere, dere som også har det slik!

Gjest filiokus
Skrevet

Er det virkelig sant at det er flere som blir nummne i halve kroppen og har forhøyet anti-TPO??? Nå ble jeg våken her!!

Jeg har forhøyet anti-TPO og har de siste to årene krabbet jevnt og trutt oppover med stoffskiktet mitt. Siste måling lå TSH på 0.77 og Fritt-T4 på 19. Legen vil selvfølglig vente og se det ann....

Symptomer jeg har er problemer med synet, spesielt på det høyre øyet (vært hos flere optikere og øyenlege - ingenting galt), svettetokter, forhøyet temperatur og blodtrykk, fraværende eller sjelden minimal mestruasjon, indre uro og nervøsitet, lette skjelvinger på hendene og altså denne tilbakevendende nummenheten på høyre kroppshalvdel!

Har fått høre at det var nerver, at "det sikkert er ryggen og nakken" eller kanskje en form for migrene eller noe annet nevrologisk, men ingen har funnet noe.

Når jeg har det slik har jeg førlighet og kjenner både smerte og trykk. Men jeg er altså litt doven i huden eller egentlig mere i musklene. Det er verst i ansiktet og armen, av og til gjelder det også beinet.

Ville bare si at jeg har vært hos øyelege jeg og, pga et stadig press på øynene. Det er som om noe trykker på dem konstant, men man fant selvfølgelig intet i veien her heller. Hadde en episode med kraftige synsforstyrrelser, det var som om alt jeg så på fikk sånne ringer rundt seg. (som når man kaster stein i vann vet du)Skjedde bare en gang og varte ikke lenger enn ca.10 min.

Ellers er det som om jeg myser hele tiden, og jeg trenger ikke briller.....

for ordens skyld er filiokus og hypokonderlight samme pers., kun for at det passet slikt til dette innlegget og ikke fordi jeg er redd for å sette "orginal" nicket mitt på...

Skrevet

Ville bare si at jeg har vært hos øyelege jeg og, pga et stadig press på øynene. Det er som om noe trykker på dem konstant, men man fant selvfølgelig intet i veien her heller. Hadde en episode med kraftige synsforstyrrelser, det var som om alt jeg så på fikk sånne ringer rundt seg. (som når man kaster stein i vann vet du)Skjedde bare en gang og varte ikke lenger enn ca.10 min.

Ellers er det som om jeg myser hele tiden, og jeg trenger ikke briller.....

for ordens skyld er filiokus og hypokonderlight samme pers., kun for at det passet slikt til dette innlegget og ikke fordi jeg er redd for å sette "orginal" nicket mitt på...

Trykk på øyeeplet, myser, problemer med mønstre av vertikale/horisontale linjer, tørre og røde øyne og ENORMT lyssky. Har fått såpass store problemer med synet at jeg har vanskeligheter med å kjøre bil. Føler at jeg ikke ser bra nok til det. Og nattekjøring er omtrent blitt umulig, da tårene renner hver gang jeg møter en annen bil :(

Alle mine symptomer startet forøvrig mer eller mindre samtidig, i forbindelse med en fødsel for tre år siden.

Gjest filiokus
Skrevet

Trykk på øyeeplet, myser, problemer med mønstre av vertikale/horisontale linjer, tørre og røde øyne og ENORMT lyssky. Har fått såpass store problemer med synet at jeg har vanskeligheter med å kjøre bil. Føler at jeg ikke ser bra nok til det. Og nattekjøring er omtrent blitt umulig, da tårene renner hver gang jeg møter en annen bil :(

Alle mine symptomer startet forøvrig mer eller mindre samtidig, i forbindelse med en fødsel for tre år siden.

Vet du jeg strever skikkelig når jeg skal kjøre bil jeg også, det er som om alt blir så mye mere vanskelig å følge med på... Myser noe vanvittig!!! Akkurat som om øyet fokuserer som en kikkert hele tiden (føles sånn...)Har ikke gitt opp kjøringa ennå, men kjører minst mulig for å si det sånn...

Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis
Skrevet

Til hypokonderlight. Det viktigste for deg er nok å ha en god kommunikasjon med legen din. Prøv å formidle at du er engstelig. Med dine symptomer kunne kanskje en undersøkelse hos nevrolog være nyttig. B12-mangel bør også utelukkes. De fleste som har hatt forhøyet a-TPO vil før eller siden trenge thyroxin, og ved uforklarlige plager, bør dette forsøkes selvom stoffskiftet er i nedre normalområde.

• 2 år senere...
Gjest ikke undertegnet
Skrevet

Så godt å høre fra noen i samme båt da!! Følte meg helt ensom med dette... Er det virkelig sant at flere med forhøyet TPO har samme plager! Iallverden! La oss slå oss sammen å slå ned døra til legeverden så kan de kanskje ta oss på alvor og prøve å finne ut av ting!!!

Gi beskjed da om hva som skjer!

Hilsen

Hei

Jeg er også plaget med halvsidig nummenhet!

Det ble mistenkt svulst,hjerneblødning osv men det ble ikke funnet noe.Jeg har ment at jeg får det av diverse matvarer. Lege har også gitt meg diagnose "et eller annet syndrom" som gjør meg hyper allergisk mot det meste. Jeg var for et år siden utredet for lavt stoffskifte, det eneste som var for høyt var ANTI-TPO,alle andre verdier var "innenfor normalen"

Min lege mener at nummenheten er en allergisk reaksjon. Nå er jeg veldig nyskjerrig på hvordan det går med dere andre "nummne". Har noen av dere fått en diagnose????

klem Merete

ser det er lenge siden dere skrev, men jeg håper på svar!!

Kizza1365380506
Skrevet

Jeg hadde fritt T4 på 15 når jeg ble satt på thyroxin. Mener jeg iallefall, hukommelsen min er dessverre utsatt så jeg er ikke helt sikker. Dessuten hadde jeg en kraftig depresjon og netthinneløsning rundt den tiden. Hadde ikke antistoffer mot skjoldbrukskjertelen. Jeg har nummen følelse i høyre øye. Jeg hadde konsentrasjonsvansker, frøs lett men var/og er kokvarm i føttene, svimmelanfall, tørr hud, sterk vektøking, vanskelig for å ta av, hovne finger og tær, lys- og lydomfintlig.

Så det er mye mulig at du burde vært satt på thyroxin. Du kan også forlange å få tatt røntgenbilde av skjoldbrukskjertelen. Mange har gått uten å få thyroxin og dermed utviklet plager som det er umulig å bli kvitt.

Flere opplysninger finner du her http://www.stoffskifte.org/

• 3 uker senere...
Gjest Nassejenta
Skrevet

Hei

Jeg er også plaget med halvsidig nummenhet!

Det ble mistenkt svulst,hjerneblødning osv men det ble ikke funnet noe.Jeg har ment at jeg får det av diverse matvarer. Lege har også gitt meg diagnose "et eller annet syndrom" som gjør meg hyper allergisk mot det meste. Jeg var for et år siden utredet for lavt stoffskifte, det eneste som var for høyt var ANTI-TPO,alle andre verdier var "innenfor normalen"

Min lege mener at nummenheten er en allergisk reaksjon. Nå er jeg veldig nyskjerrig på hvordan det går med dere andre "nummne". Har noen av dere fått en diagnose????

klem Merete

ser det er lenge siden dere skrev, men jeg håper på svar!!

Hei. Ser at det er lenge siden de andre har skrevet disse innleggene. Jeg fant dem ved en tilfeldighet, og må si jeg er forundret over å lese at andre har de samme "rare" symptomer som jeg har slitt med i ensomhet - siden jeg fikk min datter for 2,5 år siden!!!

Jeg har fra før diagnose helseangst,vært deprimert - men nå skal jeg kontakte min fastlege å få henne til å undersøke dette nærmere!!

Jeg har nummen hud, prikkinger, føler at jeg er i "ubalanse" i høyre side, også svært følsom for lys, tørr hud (svetter f.eks. ikke i solen)....

Dersom noen av dere fra tidligere innlegg har opplevd noe med dette, kan dere ikke skrive til meg?? Jeg har vært så redd, tenkt på blodpropp, kreft, hjernesvulst... you name it.... Nå håper jeg at vi kan finne ut av dette, og kanskje få gjort noe med det!!

Takknemlig for svar,

Gjest More-tea?
Skrevet

Hei. Ser at det er lenge siden de andre har skrevet disse innleggene. Jeg fant dem ved en tilfeldighet, og må si jeg er forundret over å lese at andre har de samme "rare" symptomer som jeg har slitt med i ensomhet - siden jeg fikk min datter for 2,5 år siden!!!

Jeg har fra før diagnose helseangst,vært deprimert - men nå skal jeg kontakte min fastlege å få henne til å undersøke dette nærmere!!

Jeg har nummen hud, prikkinger, føler at jeg er i "ubalanse" i høyre side, også svært følsom for lys, tørr hud (svetter f.eks. ikke i solen)....

Dersom noen av dere fra tidligere innlegg har opplevd noe med dette, kan dere ikke skrive til meg?? Jeg har vært så redd, tenkt på blodpropp, kreft, hjernesvulst... you name it.... Nå håper jeg at vi kan finne ut av dette, og kanskje få gjort noe med det!!

Takknemlig for svar,

Hei

Jeg har vært til utredning for svulst ,hjerneblødning osv.

De fant ikke noe. Jeg "svir" så kraftig i huden at den blir nummen. Samtidig er følelsen og kraften i musklene nedsatt på de numne partiene, kropsdelene. Jeg fikk allergitabeletter for pollen allergi og tenk nummenheten ble bedre. Jeg opplevde nummenheten så kraftig at en stund trakk jeg den ene foten etter meg. Den ville ikke være med. Etter allergitabeletter kjenner jeg at jeg blir nummen ,men det er ikke den skjempekraftige reaksjonen! Vel verdt å prøve!

Lykke til videre!!!

klem Merete

ps nummenheten er en allergisk reaksjon i mitt tilfelle. Men om det har noen sammenheng med anti-tpo.....

• 1 år senere...
Skrevet

Hei

Jeg har vært til utredning for svulst ,hjerneblødning osv.

De fant ikke noe. Jeg "svir" så kraftig i huden at den blir nummen. Samtidig er følelsen og kraften i musklene nedsatt på de numne partiene, kropsdelene. Jeg fikk allergitabeletter for pollen allergi og tenk nummenheten ble bedre. Jeg opplevde nummenheten så kraftig at en stund trakk jeg den ene foten etter meg. Den ville ikke være med. Etter allergitabeletter kjenner jeg at jeg blir nummen ,men det er ikke den skjempekraftige reaksjonen! Vel verdt å prøve!

Lykke til videre!!!

klem Merete

ps nummenheten er en allergisk reaksjon i mitt tilfelle. Men om det har noen sammenheng med anti-tpo.....

HEI:)

Disse innleggene var kjempe fint for meg å lese!Ser det er lenge siden dere har skrevet nå,men tenkte jeg måtte høre om noen av dere fortsatt er på? Jeg vil gjerne høre hvordan det går med dere og om dere har fått en diagnose. Jeg har gått med halvsidig nummenhet i flere år. Dvs de har vært borte noen år nå,også fikk jeg det igjen etter at jeg tok p sprøyte(men dette kan være en tilfeldighet) Har tatt alle mulige prøver,vært hos nevrolog,tatt MR av hodet, CT, blodprøver, spinalpunkjosn osv men de finner ingenting galt m meg!Det er veldig frustrerende for det er jo vondt for meg:( Håper på råd fra dere!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...