Gå til innhold

Til Mette Moen - Trisekvens


Gjest chirim

Anbefalte innlegg

Takker veldig mye for svar, som jeg ikke har sett før nå! Har nye spm. Du svarte:

"Det er enkelt å endre på syklus med Trisekvens. Du kombinerer flere brett. Du kan forlenge med de blå tabletter i opp til 2-3 måneder før du tar de hvite, men da bør du spise hvite i 14 dager før du går til de røde. Hvis du er kommet til de hvite, kan du fortsette med hvite til to dager før du ønsker mensen, deretter gå over til de røde. Det som utløser mensen er at man slutter på de hvite og går over til røde (eller blå). Det er altså ikke noe til hinder for å utsette mensen en måned eller to, som det passer deg."

1. Jeg er på blå nå, siste er fredag 10/12.

2. Så kan jeg starte med neste brett og 12 nye blå, da blir siste 22/12.

3. Så må jeg, for å unngå mens rundt jul/nyttår, ta blå fra brett nr. 3, siste 3/1.

4. Så kan jeg gå over på de hvite - siste blir 13/1, om jeg BARE tar de 10 på brettet. MEN: Du sier "hvite i 14. dager", mener du da flere enn de 10 som er på ett brett? Nøyaktig hvor mange hvite skal jeg ta, etter at jeg har spist 3x12 med blå?

Og da bør jeg vel gå over på rødt, for da kan jeg godt ta imot en mens.

Og har du fått tilbakemelding om at enkelte (mange?) får spesielle ubehag ved denne metoden? Hva gjør jeg, om jeg får sterkt ubehag, når jeg er i utlandet?

Og hvorfor er det "nødvendig" for meg å ha mens i min alder, 47-48? Er det "farligere" å ta hormontabletter som stanser mensen helt? Den var ikke opphørt da jeg begynte med tablettene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg mener at du totalt bør ta minst 14 hvite tabletter når du utsetter mensen, altså fire ekstra fra annet brett. Noen kan få litt rikelige blødning når de får mensen. Men da er du jo hjemme igjen.

Noen får PMS på hvite tabletter, men din reaksjon kjenner du fra før.

Man anbefaler Trisekvens til et-to år etter siste menstruasjon, så kan man gå over til tabletter som ikke gir blødning (Activelle, Kliogest eller Livial). Da du ikke hadde sluttet med blødninger, vet vi ikke når du har hatt/får 'siste menstruasjon' og råder derfor til at du fortsetter med Trisekvens til du er 52-54 år.

Du kan gjerne forsøke før, men ofte blir det uregelmessige blødninger. Farlig er det ikke å forsøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...