Gå til innhold

Jenta mi på 8 år, har hun astma?

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymret mamma

Hei! Jeg har ei jente på åtte år som den 30 mai i år hadde en natt hvor hun ikke fikk puste. Jeg satt oppe med henne og passet på at hun fikk frisk luft. Dagen etter dro vi til lege som sa hun hadde hatt falsk krupp. Vi bestilte også ny time til lege for henne for å sjekke at hun ikke hadde astma. Legen konstanterte astma ut fra en sprangprøve og en pusteprøve. Hun ble da medisinert med flutide - diskus og ventolin - diskus. Flutide tok hun to ganger daglig og ventolin ved behov. Vi skulle ta denne medisinen i tre måneder og så komme tilbake for å se om det var astma hun hadde ( eller sånn forstod vi det). Jenta mi hadde daglige målinger denne perioden og lå tett oppunder 400 i blåsetestene. Når vi da skulle til astmasykepleier igjen trodde min datter at hun nå kunne slippe medisinen. Astmasykepleieren sa bare at javel, så fortsetter vi med medisineringen, men nå trenger dere bare å ta sjekkmålinger av pusten hennes. Videre ble det sagt at hun nå ikke måtte komme lavere enn 320 og at hun skulle ta flutide to ganger morgen og kveld ved forkjølelse. På grunn av tvil om jenta mi har astma lot jeg henne av og til slippe å ta medisinen sin, dette fordi hun gråt og ikke ville ta den. Hun har ikke vist tegn på at det er tyngre å puste, hun bruker ikke ventolin ved springing. I det hele tatt virker hun å være i fin form. Hva anbefaler du at jeg gjør ? Skal jeg kontakte ny lege eller skal jeg be min datter ta medisinen og gå ut fra at hun har diagnose astma? Dette har vi enda ikke fått noen greie på - annet enn da ved at hun er medisinert. Håper på svar :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/11698-jenta-mi-p%C3%A5-8-%C3%A5r-har-hun-astma/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære Bekymret mamma

Astmadiagnosen stilles gjerne ved forskjellige tester, bl.a. løping på tredemølle (som jeg forstår datteren din har gjort)og på sykehistorien som ofte inneholder flere episoder med tung pust, piping i brystet og/eller langvarig hoste. Hvis du ikke føler deg helt overbevist om at diagnosen er riktig synes jeg du skal snakke med legen om det og eventuelt diskutere om dere kan redusere på medisineringen og så ta en ny tredemølletest for å se hvordan det har virket. Jeg synes du skal ta dette opp med legen før du slutter med å medisinere datteren din. Uansett høres det ut som om datteren din nå er helt fin i pusten og da kan tiden være inne for å redusere medisinbruken. Det er et mål med den forebyggende astmabehandlingen å bruke så lave doser som mulig og sjelden eller aldri ha behov for Ventoline (eller tilsvarende medisiner)

Gjest bekymret mamma

Kjære Bekymret mamma

Astmadiagnosen stilles gjerne ved forskjellige tester, bl.a. løping på tredemølle (som jeg forstår datteren din har gjort)og på sykehistorien som ofte inneholder flere episoder med tung pust, piping i brystet og/eller langvarig hoste. Hvis du ikke føler deg helt overbevist om at diagnosen er riktig synes jeg du skal snakke med legen om det og eventuelt diskutere om dere kan redusere på medisineringen og så ta en ny tredemølletest for å se hvordan det har virket. Jeg synes du skal ta dette opp med legen før du slutter med å medisinere datteren din. Uansett høres det ut som om datteren din nå er helt fin i pusten og da kan tiden være inne for å redusere medisinbruken. Det er et mål med den forebyggende astmabehandlingen å bruke så lave doser som mulig og sjelden eller aldri ha behov for Ventoline (eller tilsvarende medisiner)

Tusen takk til deg for svaret på min henvendelse. Jeg ser ut fra hva du skriver til meg at jeg glemte å si at min datter hadde en langvarig hoste i vår. Hun hadde ikke piping i pusten. Testen ble foretatt ved at hun sprang bortover korridoren på legesenteret. En tur frem og så tilbake. Jeg forstår deg slik at ventolin sjelden skal brukes. Jeg bestiller ny time hos ny lege. Takk igjen og god førjulstid!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...