Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I juni hadde jeg hovne,ømme lymfekjertler i hodet og nakken. Feber 38,0 i en uke, hodepine og kroppen slapp. Det ble tatt en del blodprøver, CRP 30, SR 35, mononuklose neg. Fikk så bare bekreftet at jeg hadde hatt en lett infeksjon. Nå har jeg fått vite at prøvesvarene viste også forhøyet IgG og IgM på Cytomegalus. Men jeg vil gjerne vite hva dette er, hvordan smitter dette. Jeg prøver å bli gravid,har jeg dette viruset i kroppen nå, kan det evt. påvirke fosteret?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/117019-cytomegalus-virus/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Cytomegalo er et virus i herpes familen på samme måte som Epstein Bahr som er en betegnelse på den tradisjonelle kyssesyken. Disse virusene deler den egenskapen å legge seg latent i kroppen for senere å kunne reaktiveres. De aller fleste blir smittet av CMV en eller annen gang i livet og med mindre imunforsvaret blir alvorlig svekket er det sjelden noen komplikasjoner eller senvirkninger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/117019-cytomegalus-virus/#findComment-707122
Del på andre sider

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Cytomegalovirus er et vanlig virus som smitter de fleste av oss en eller annen gang i livet. De fleste får infeksjonen i ungdommen eller i barnealderen, og da gjerne uten symptomer. Andre får smitte i unge voksne alder, og da gjerne med symptomer på kyssesyke. Ca 5-10% av kyssesykesy6kdommer er forårsaket av cytomegalovirus. Det er altså vanligvis en helt ufarlig sak. Det som skjer etterpå er det samme som ved alle andre herpesvirus (cytomegalovirus tilhører herpesvirus familien), nemlig at viru forblir i organismen for resten av livet. Av og til blir det reaktivert. Hos forøvrig friske gjør det ingen ting, og stort sett ingen symptomer. Men hos pasienter med svekket immunsystem kan både første gangs og reaktivert infeksjon være farlig. Det er en annen gruppe hvor cytomegalovirus kan spille en rolle, det er hos gravide. Første gangs infeksjon kan i endel tilfelle påvirke fosterutviklingen. Det er meget vanskelig å diagnostisere og vi har egentlig ikke noe som vi kan gjøre med det. Men siden du har nå gjennomgått fårstegangsinfeksjon og (jeg forutsetter at) du har normal immunforsvar så skulle ikke være farlig i det hele tatt og ikkke spille noe særlig for et eventuelt svangerskap. De fleste kvinner i den alderen er bærere av cytomegalovirus og komplikasjonene er svært sjeldne.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/117019-cytomegalus-virus/#findComment-710593
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...