Gå til innhold

Bekymret for venninnen min


Gjest Lex Lea

Anbefalte innlegg

Gjest Lex Lea

Kjære jordmor.

Min venninne er 2. gangs gravid i uke 36. Forrige fødsel endte med et traumatisk hastekeisersnitt etter et svært langvarig forsøk på fødsel. Det viste seg at barnet var altfor stort for fødselskanalen. Barnet ble sykt, og det oppsto mange flere ekstra komplikasjoner. Det gikk heldigvis bra til slutt, og hun ble lovet tett og god oppfølging neste svangerskap og ultralyd sent for å sjekke barnets størrelse og evt. planlegge keisersnitt om dette barnet ser like stort ut. I dag var venninnen min på den sene ultralyden som liksom skulle stake ut kursen for videre forløp. Hun fortalte at den som utførte ultralyden virket veldig usikker og tafatt, hun fikk bare et usikkert MAD-mål og ikke noe BPD-mål og ellers var det ikke noe matnyttig å få ut av undersøkelsen. Venninnen min stilte selvfølgelig en masse spørsmål, men fikk ingen konkrete svar om noe. Så fikk hun da beskjed om å komme tilbake 2 uker over termin om ingen ting har skjedd!!? De kan da ikke bare avfeie henne med dette, jenta er jo forferdelig engstelig! Hva skal til for at hun skal få en skikkelig undersøkelse, hvor man kan bestemme hva som skal skje - enten fødsel eller keisersnitt? Jeg har mest lyst til å bli med henne og banke i bordet til de ansvarlige, for jeg syns virkelig ikke hun blir tatt på alvor.

Er det noen hun kan kontakte? Har hun i det hele tatt rett på noe ekstra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Eftersom hon varit på ultraljudsundersökning pga ett tidigare stort barn och svår förlossning(födsel), så antar jag att det gjordes en viktbedömning av barnet. Fick hon inte reda på vad barnet nu förväntas att väga? Om något hade varit onormalt eller att barnet hade varit mycket stort, utgår jag ifrån att hon inte hade fått beskjed om att vänta till v.42. Då är det vanligt med en ytterligare undersökning. Eftersom din vännina inte tyckte att hon fick tillräcklig informasjon eller förklaringar på undersökningen, tycker jag att hon skall ringa tillbaka till sjukhuset och få be om en bättre förklaring. Då kanskje alla frågor kan bli besvarade och hon kan kjänna sig lugnare. Om den personen som gjorde undersökningen inte ge bra svar, skall hon ta kontakt med förlossningsdoktorn. Lycka till vidare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...