Gå til innhold

Ydmykende legebesøk - hvorfor?(laaangt innlegg)

Anbefalte innlegg

firebird1365380441

I hadde jeg legetime på grunn av underlivs/mage problemer. Hadde avtalt med legesekretæren at jeg IKKE skulle ha gynekologisk undersøkelse. Det fikser jeg nemlig ikke hvis jeg ikke blir dopet ned/lagt i narkose.

Dette er noe som de på legesenteret har visst om i mange år nå.

Da jeg kom til legen, var jeg dårlig - har gått rundt med mage/underlivssmerter i noen uker , med feber, diare og oppkast.

Kan legge til at jeg for 1 1/2 uke siden var innlagt på sykehus med mistanke om egglederbetennelse. Da ble jeg lovt at det skulle gjøres gynekologisk undersøkelse i full narkose, noe de har gjort med meg flere ganger tidligere.

Men etter 2 dager fikk jeg vite at jeg hadde valget melom å foreta G.U'en uten narkose, eller reise hjem. Jeg valgte det siste, ettersom jeg fikk "hetta" bare ved tanken på en G.U.

I stedet ble jeg henvist til gynekologisk avdeling, der de har en ventetid på 3-6 mnd.

Ettersom jeg fremdels ikke har blitt bedre, hadde jeg altså fått time i dag, hos en helt ny, ung, kvinnelig lege(turnuskandidat).

Da jeg kom hadde jeg diare, kaldsvettet og kastet opp. Kastet opp en del blod og nesten svart slim.

Det gikk over 1 time før legen kom. Da hun dukket opp, var hun tydeligvis temmelig irritert og likegyldig innstilt. Hun sa at hun hadde lest jouranlen min ( som er diger og hvor det blandt annet står mye om forhistorien min...at jeg har sittet i fengsel, når jeg ble løslatt, + mye om hvorfor jeg havnet der).

Hun startet hele "seansen" med å spørre om jeg kastet opp fordi hun ville komme til å gjøre en G.U på meg. Da jeg sa at jeg ikke hadde "bestilt" noen G.U. spurte hun meg om hvorfor jeg var der da, og om jeg trodde at hun kunne gjøre noe for meg.

Hun kunne ikke forstå at de overgrepene som skjedde for over 20 år siden kunne ha noe som helst å si for at jeg ikke skulle kunne gjennomføre en G.U.

I tillegg fikk jeg høre at hun ikke trodde at det var noe i veien med meg og at hun ikke ville gjøre noe - i hvert fall ikke legge meg inn...

Men det hadde jeg ikke bedt om en gang.

Ettersom fastlegen min er på et annet legesenter og jeg ikke har fått time til han før i slutten av september, valgte jeg å få en "haste time"....men nå skjønner jeg jo at det ikke var særlig smart av meg.

Jeg har ikke følt meg så liten og ydmyket på lenge, lenge...jeg fatter ikke hvorfor såpass mange leger har den holdningen om at "det er så lenge siden overgrepene at dette må du da klare - bare ta deg sammen" osv osv...

Hvis det er dette de lærer på medisin studiet, så må noe være riv, ruskende galt!

Jeg hadde bare lyst til å komme meg ut derfra, løpe bort fra den tyggegummi tyggende ungjenta som tydeligvis var både Gud og dommer på samme tid.

I hvert fall fikk hun meg til å føle det som at det var min skyld at jeg ble seksuelt misbrukt og at jeg i det minste burde ta meg nok sammen til å la hun undersøke meg...

Ikke F*** om jeg ville la henne foreta en G.U på meg ...Da jeg plutselig bare begynte å gråte, spurte hun meg om "hvorfor gråter du?"...

Jeg røsket med meg klærne og tingene mine og bare gikk ut av kontoret hennes. Da jeg kom ut i gangen, kom hun løpende etter meg og ropte at jeg ikke fikk gå før jeg hadde betalt for legetimen.

Jeg gråt sånn at jeg ikke greide å se på lappen hvor mye jeg skulle betale, legesekretæren måtte fortelle meg det.

Følte meg fullstendig knust, ville dø, bli borte...hatet meg selv fordi jeg bare lot denne forbanna drittungen av en turnuskandidat kjøre over meg på den måten.

Heldigvis fikk en av legesekretærene ordnet det slik at jeg fikk snakke med en lege jeg kjente. Han ba meg skrive en klage, både til legesenteret og fylkeslegen.

Klarte bare ikke å slutte å gråte...tårene rant konstant i nesten 2 timer...det var så grusomt vondt inni meg, alt ble tomt og svart, ønsket at jeg kunne krype langt inn i et sort og trygt hull og aldri mer komme fram.Skyldfølelse, skam, følelsen av å være brukt, verdilør, skitten, slem...At jeg bare var en dritt som hun fritt kunne tråkke på. Fordi jeg har sittet inne var jeg et null i hennes øyne - sånn føltes det...

Hva er det som gjør at sånne som denne legen oppfører seg på den måten?

Jeg føler meg tråkka på, ydmyket, trakkasert...det er så vanvittig vondt rent psykisk...å ikke bli trodd, tatt alvorlig, å bli avvist på den måten....

Jeg kommer aldri til å tørre å gå til en lege mer med noe som helst som kan være litt alvorlig. Heretter blir det kun for å fornye resepter, få vaksiner o.l.

Orker ikke flere slike hendelser...hvorfor må forhistorien min forfølge meg? Hvorfor må det at jeg har sittet i fengsel bli et tema eller en årsak til alle kroppslige plager?

Hvorfor må folk være så forutinntatt?

Hvorfor føler jeg meg som en ingenting, når jeg forteller om overgrepene jeg ble utsatt for?

Hvorfor er det så vanskelig for en lege å skjønne at det tar TID å bearbeide slike overgrep?

Er det en del av straffen at jeg skal bli behandlet på en slik måte?jeg er ferdig med å sone, men det føles ikke sånn....

Så vanvittig vondt inni meg....

Fortsetter under...

Fikk helt klump i halsen og tårer i øynene av å høre hva du har vært igjennom.

At det går an å være så ufølsom og så blottet for empati som denne turnuskandidaten her!

Noen velger kanskje legeutdannelsen fordi det gir status. Håper hun virkelig får en skikkelig en på trynet pga klagen.

Det er ingen unnskyldning for denne oppførselen. Man trenger ingen erfaring med overgrep eller 100 vekttall i ditt og datt for å være menneskelig og ydmyk i en slik situasjon.

Slik går ikke an!

Føler med deg.

Ikke la deg knekke, men stå på!

Bra du sendte en klage. Der hjalp du forhåpentligvis kommende pasienter og ikke minst denne kandidaten.

som soleil fikk jeg også klump i halsen og tårer som ville komme..

kordan i helvete kan noen oppføre seg slik som hun legen gjorde..hun må ha fått legelisensen sin i postkassa.dette går overhodet ikke an..skjønner det godt at du ikke vil gå til leger mer for dette må ha vært forferdelig vondt..som ett nytt overgrep..og på toppen så måtte du betale for og få høre slikt,det er en skam..jeg er helt rystet,regelrett sjokkert...har hørt mange lege historier og opplevd mye selv,men dette dette tar kaka..

er ganske så trøtt så dette ble ett rotete innlegg,men iallefall god bedring og en styrke klem om du vil ha.

Gjest ikke undertegnet

Hei firebird. Jeg vet at det ikke er noen trøst, men jeg har også møtt og blitt overkjørt av helsepersonell uten at jeg har vært utsatt for overgrep eller sittet i fengsel. Slike finnes i alle skuffer i det offentlige :-(

Kjære firebird.

Jeg blir helt i fra meg av å høre at noen kan behandle et annet menneske på den måten. Hun virket helt blottet for samvittighet, vett også.

Klag, hun må ikke slippe unna med det hun utsatte deg for.

Ikke ta det innover deg, vansklig å klare, men prøv.

Håper det går bedre med deg.

Klem fra Ano

Håper du har en fastlege som behandler deg ok. For du kan jo ikke slutte å gå til legen bare på grunn av en uforstandig turnuskandidat?

Du har ingen grunn til å føle deg som "en dritt". Det var turnuskandidaten som var "en dritt".

Du får prøve å være litt overbærende! Du sier selv hun var ung. Noen unge leger tror nok de er verdensmestre, og innbiller de kan tolke pasienten bare ved å lese journalen.

I tillegg var hun kanskje usikker på hvordan hun skulle takle situasjonen og på hva som feilte deg. Så tok hun på seg en kjekkas- mine!

Innmari dumt av henne, og veldig ubehagelig for deg.

Men gi henne en sjanse: Skriv et brev til henne med kopi til fylkeslegen der du redegjør for legetimen, forteller hva du mener var galt og kommer med konstruktiv kritikk. Er denne dama bare litt oppegående, kan hun lære av feilene sine og bli en brukbar lege til slutt.

Annonse

Hun har da FAEN ikke noe med det.. Jeg sliter selv med gu undersøkelser. Og fikk ta det hos en kvinnlig lege. turnuskanidat. det gikk greit. Hun nevnte ikke noe om hvorfor jeg ikke klarte det. pga overgrepet for noen år siden.

Den oppførselen der burde rapporteres..

Det var vondt å lese åssen du ble behandlet..

Håper bare du slipper det en gang...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...