Gå til innhold

egglederbetennelse


Hans_Ove

Anbefalte innlegg

Hans-Ove skrev:

Hallo! Kjæresten min hadde for et par helger siden veldig vondt i magen. Etter litt mas fikk jeg

henne med på legevakta, hvor det ble konstatert eggstokkbetennelse. Hun fikk to tabletter (jeg tror det var antibiotika) som heter Ery-max (enterokaps, 250mg) som hun skulle ta samme kveld. Hun fikk også beskjed om å ta kontakt med sin private lege for å sjekke noen verdier.

Da hun kom til sin lege 3-4 dager etter, hadde verdiene sunket mer. Legen leste det de hadde skrevet på legevakta og sa at ho egentlig skulle hatt 30 av de tablettene (han skjønte ikke hvorfor ikke legevakta hadde gitt henne mer, evt. resept på mer), men siden hun følte seg bedre var ikke det nødvendig å ta fler.

Jeg synes dette er litt merkelig. Hvis man først får en kur, så bør man jo fullføre selvom man føler seg frisk. Og det med eggstokkbetennelse er jo ikke bra med tanke på sterilitet ol. Jeg vil jo ikke at ho skal bli det.

Bekymrer jeg meg unødvendig?

Mette Moen svarte:

Hvis det foreligger egglederbetennelse (ikke 'eggstokkbetennelse' som er en feil men ofte brukt diagnose) vil man vanligvis behandle med to forskjellige typer av antibiotika i 1-2 uker. Jeg vet ikke hvilken prøve som ble tatt, men er CRP forhøyet tyder det på betennelse. Det er et visst sammenhang mellom størrelsen av CRP og graden av betennelse. Ble det tatt prøve på chlamydia? Det er en vanlig årsak til betennelse. Etter en egglederbetennelse kan 15% bli sterile.

Hans_Ove spør igjen:

Hei igjen og takk for svar!

Vet ikke om hun ble testet for clamydia.. er dette noe man kan sjekke selv, eller må man til lege?

Hvordan finner man ut om man er sterile? Det er nettopp dette jeg er redd for. Er det best å

sjekke den verdien du oppga (CR..) en gang til nå? Andre ting som bør gjøres? Ho har ikke noe vondt i magen lengre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Man må sjekke chlamydia hos legen. Bakterier vil sannsynligvis være borte fra livmorhalsen etter den behandling hun har fått. Du (Hans-Ove) bør kanskje bli sjekket hos din lege før dere igjen har samleie?

Hun kan gjerne sjekke CRP om den var forhøyet, ellers har det ingen hensikt.

Man sjekker ikke for sterilitet før dere har forsøkt å oppnå graviditet i ett år eller mer. Undersøkelse for evt tette eggledere er noe ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...