Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I de siste ukene har jeg opplevd en serie med rare anfall før jeg sovner. Anfallene arter seg slik at det starter med at når jeg puster så kjennes det ut som jeg ikke får nok luft, eller at luften i rommet jeg ligger i ikke inneholder oksygen. Jeg blir så svimmel og føler at jeg mister kontrollen over kroppen min, jeg klarer ikke å bevege meg, og etterhvert så klarer jeg ikke å trekke pusten, kroppen min kjemper tungt for å puste igjen og det hele ender med at jeg starter å hyperventulere og jeg får tilbake kontrollen over meg selv. Når jeg "kommer til" så er jeg sliten og veldig varm. Dette skremmer meg, jeg blir nesten redd for å sove. Jeg har opplevd noe lignende for noen år tilbake, men da var det litt annerledes og det kom ikke tilbake igjen. Men nå har det skjedd hver natt i flere uker og jeg begynner å bli redd. Kan dette være noen form for panikk anfall eller kan det være noe alvorlig? Eller er det bare noe helt ufarlig som er veldig vanlig? Håper på raskt svar.

DoCZ

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/11715-sovevansker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis

Til Docz. Dette høres ut som angst-anfall, der du fokuserer veldig på kroppslige symptomer. Mest sannsynlig er du i en livsfase med mye stress eller anfall, og du er redd for å bli syk. For noen kan fysisk aktivitet redusere stres-nivået, og du bør prøve å gjøre noe med arbeidssituasjon e.l, om du føler skoen trykker her. Du bør ikke bruke vanedannende beroligende medisiner, heller skaffe eventuell samtale-behandling, om problemene vedvarer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/11715-sovevansker/#findComment-59692
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...