Gå til innhold

Maven etter operasjon

Anbefalte innlegg

bokorm1365380563

HJELP

Jeg har i snart 5 år nå levd med store smerter i maven. Jeg har alltid vondt, som en knyttneve. Jeg produserer masse luft og har også vondt i ryggen hver gang maven er full eller oppblåst. Jeg har avføring hver morgen. Også den er annerledes enn tidligere, alltid myk og blyanttynn. Smertene i ryggen går fra livet og nedover i baken.

Hvorfor?

For nesten 5 år siden fikk jeg fjernet livmoren pga en stor muskelknute. Det ble skåret en åpning fra navlen og nesten helt ned, knuten var veldig stor, sa legen, som en grapefrukt.

Og etter dette startet problemene. Jeg har vært hos flere leger og har fått tatt røntgenbilder som ikke viser at noe er feil. Men det er det jo. Jeg sover som regel ikke mer enn en time av gangen, så våkner jeg pga luftsmerter og må opp på toalettet og få dette ut. Det virker også som om dette trykker på blæren, så jeg må tisse litt samtidig. Slik holder jeg på natten igjennom. Jeg er så sliten.

Et annet symptom på at noe er feil, er at jeg plutselig har B12 på nivå med en olding, og har fått mange B12 sprøyter for å komme opp på et normalt nivå.

Når legen ikke har funnet noe på røntgenbildene, blir den enkleste løsningen at det er psykisk og han gir meg antidepressiva. Dette medfører at jeg er halvt i svime når jeg er oppe om natten, men hjelper ellers ingen ting. Et annet argument som legen hevder, er at mange kvinner får slike problemer etter en slik operasjon og at jeg må lære meg å leve med det. Men hva slags svar er dette. Jeg orker ikke mer.

Jeg vet at det er en sammenheng mellom operasjonen og plagene. Jeg har tidligere alltid hatt godt sovehjerte og har vel fremdeles det siden jeg sovner mellom hver gang. Men likevel, jeg kan ikke fortsette slik uten å sove sammenhengende i hvert fall noen timer hver natt eller ha en dag eller natt uten smerter. Det må være mulig å identifisere hvorfor og finne en løsning på dette.

Kan noen hjelpe meg å komme videre og til bunns i dette. Jeg kan ikke fortsette å ha det slik. I mange år nå har jeg vært ”stor pike”, bitt tennene sammen og sagt til meg selv at dette klarer du. Men jeg gjør ikke det. Nå klarer jeg det ikke lenger.

Hilsen voksen og fornuftig men fortvilet kvinne.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/117226-maven-etter-operasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingen erfaring på området, men jeg vil gjerne komme med noen tipps til hva du kan gjøre.

Det første jeg ville gjort vist jeg var dei, var å få en annen leges vurdering, der du kan brggyne med kvite ark og forklare problemet fra starten av.

Ellers for å gjennopprette tarmfunksjoenen, ville jeg ha gått til noe som heter tarm skylling. Det er ikke særlig behagelig, men eg kan nesten garantere deg at du etterpå vil få minst 2 netter med søvn. Får du for tømmt tarmen for både luft og avføring.

Okay, du for ha lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/117226-maven-etter-operasjon/#findComment-706398
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Når du beskriver "blyant-tynn" avføring, kan dette være et tegn på trang passasje helt nederst i tykktarmen, der denne ender ut mot åpningen. Dette kbør undersøkes f.eks med en rectoskopi, der en lege titter opp i nederste del av tarmen din. Tenker ellers at mye av plagene dine kan skyldes arrdannelser ( adheranser) som klemmer av selve tarmen eller blod-tilførsel til denne. Med såpass store plager som du har, bør det vurderes henvisning til en gastrokirurg, om det ikke er det du har vært hos. Vet ikke hva slags røntgen-bilder du har tatt, men både funksjonen i tynntarm og tykktarm bør undersøkes. B12-mangel KAN tyde på dårlig oppsugingsevne i øvre del av tynntarmen, men andre årsaker finnes også, bl.a. arvelige. For meg høres det ikke ut som plagene dine i utgangspunktet er psykiske, men det stresset og engstelsen du opplever vil trolig kunne forværre tarmfinksjonen. Det høres ikke ut som antidepressiva er det rette på deg. Dersom du ikke har hatt en klar bedring av totalsituasjon etter 6-8 uker, bør du sammen med legen din vurdere å slutte med denne. Noen pasienter som har mye magesmerter etter en operasjon blir operert påny, for å fjærne arrdannelsene. Dette må en kirurg vurdere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/117226-maven-etter-operasjon/#findComment-708066
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...