Gå til innhold

OCD


Gjest polp

Anbefalte innlegg

Er det noen her inne som plages av OCD, jeg sliter med tanker frykt om å skulle skade noen. Er det noen her som strever med slike tanker, hva gjør dere evt.

Her er en god informativ side om OCD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest usikker OCD-sjel

Hei!

ENDELIG flere her inne som har OCD! Har følt meg helt alene med denne sykdommen her inne.

Jeg sliter også med slike grusomme tanker. Stort sett går det på at jeg er redd for at det skal skje fæle ting med de jeg er glad i , men jeg har også slike tanker som du har, om å skade noen. Eller meg selv. Det er liksom "tenk om"-tanker. Eks: Hvis det ligger en kniv på kjøkkenbenken, så kan jeg plutselig tenke: "Tenk om jeg stikker den i magen min".

Det jeg heldigvis har lært og skjønt nå, er at dette bare er tanker, og noe jeg aldri i verden vil sette ut i live. Jeg er en overdrevent samvittighetsfull og snill person, klarer knapt å tråkke på en maur når jeg går i skogen. Likevel plager slike tanker meg.

Jeg har også mange "rare" ritualer, og jeg teller alt mulig. Jeg teller det jeg selv tenker, det jeg leser og det andre sier. Altså, jeg teller bokstaver og stavelser. Og de skal helst bli et bestemt tall, ellers blir jeg urolig. Men like etterpå begynner jeg helt på nytt. Dette holder jeg på med i alle timer jeg er våken, og jeg er forferdelig sliten og trøtt hele tiden. Noen ganger teller jeg av gammel vane, andre ganger teller jeg for å liksom beskytte meg selv og andre mot at fæle ting skal skje.

Driver du også med ritualer og telling? Det hadde vært interessant å høre litt mer om hva du sliter med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

ENDELIG flere her inne som har OCD! Har følt meg helt alene med denne sykdommen her inne.

Jeg sliter også med slike grusomme tanker. Stort sett går det på at jeg er redd for at det skal skje fæle ting med de jeg er glad i , men jeg har også slike tanker som du har, om å skade noen. Eller meg selv. Det er liksom "tenk om"-tanker. Eks: Hvis det ligger en kniv på kjøkkenbenken, så kan jeg plutselig tenke: "Tenk om jeg stikker den i magen min".

Det jeg heldigvis har lært og skjønt nå, er at dette bare er tanker, og noe jeg aldri i verden vil sette ut i live. Jeg er en overdrevent samvittighetsfull og snill person, klarer knapt å tråkke på en maur når jeg går i skogen. Likevel plager slike tanker meg.

Jeg har også mange "rare" ritualer, og jeg teller alt mulig. Jeg teller det jeg selv tenker, det jeg leser og det andre sier. Altså, jeg teller bokstaver og stavelser. Og de skal helst bli et bestemt tall, ellers blir jeg urolig. Men like etterpå begynner jeg helt på nytt. Dette holder jeg på med i alle timer jeg er våken, og jeg er forferdelig sliten og trøtt hele tiden. Noen ganger teller jeg av gammel vane, andre ganger teller jeg for å liksom beskytte meg selv og andre mot at fæle ting skal skje.

Driver du også med ritualer og telling? Det hadde vært interessant å høre litt mer om hva du sliter med.

Hei

Jeg plages med disse tankene om å miste kontrollen og komme til å skade noen.

Innerst inne vet jeg jo at tankene er bare tøv, men jeg klarer likevel ikke å slappe av fra de. Kommer igjen og igjen. De gangene jeg klarer å gi litt blaffen i forvissing om at noe slikt ikke vil skje så forsvinner faktisk disse tankene fortest. Mens når jeg klarer å "stresse meg opp" blir de hengende lenger ved.

Andre ting jeg strever med er litt vasketvang, redd for basiller og spes. Hiv/ Aids. Heldigvis har det foreløpig vært begrenset til håndvask. Kan ikke ta på ditt og på datt. Da må jeg vaske henda ellers blir jeg urolig.

Så er det dette med sjekking, alt må sjekkes flere ganger, at dører og vinduer er låst, at ovnen er slått av o.s.v

Det skal ikke være lett nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest usikker OCD-sjel

Hei

Jeg plages med disse tankene om å miste kontrollen og komme til å skade noen.

Innerst inne vet jeg jo at tankene er bare tøv, men jeg klarer likevel ikke å slappe av fra de. Kommer igjen og igjen. De gangene jeg klarer å gi litt blaffen i forvissing om at noe slikt ikke vil skje så forsvinner faktisk disse tankene fortest. Mens når jeg klarer å "stresse meg opp" blir de hengende lenger ved.

Andre ting jeg strever med er litt vasketvang, redd for basiller og spes. Hiv/ Aids. Heldigvis har det foreløpig vært begrenset til håndvask. Kan ikke ta på ditt og på datt. Da må jeg vaske henda ellers blir jeg urolig.

Så er det dette med sjekking, alt må sjekkes flere ganger, at dører og vinduer er låst, at ovnen er slått av o.s.v

Det skal ikke være lett nei.

Selv har jeg ikke så mye av denne vasketvangen. Men jeg liker ikke å ta i mynter, dørhåndtak og slike ting som mange har tatt i. Bare det å holde en tier i hånden i noen sekunder gjør at jeg nesten får litt panikk.

Noen ganger synes jeg også at de fæle tankene om f.eks. ulykker forsvinner lettest hvis jeg bare blåser i dem og glemmer det. Men jeg har en tendens til henge meg opp i dem, og på en måte tvinge meg selv til å tenke dem helt ut. Da blir jeg kjempenervøs og må telle og styre fælt for å "oppheve" dem.

Jeg har gått i gruppeterapi, og det har hjulpet en del. Der prøvde de å få meg til å skrive ned de fæle tankene, f.eks. hva som ville skje hvis jeg ikke gjorde ditt eller datt. Men det klarte jeg aldri, ikke nå heller. Å skrive ned tankene blir det samme som å la dem gå i oppfyllelse, synes jeg. Hvis jeg hadde skrevet ned at "hvis jeg ikke gjør ditt eller datt fem ganger, så vil X skade seg/dø/krasje", så hadde jeg følt at det virkelig ville skje fordi jeg hadde skrevet det svart på hvitt. Eller noe sånt.. Ja, alt er nok i riktig oppi hodene våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...