Gå til innhold

Alkohol/nikotin og sædkvalitet


Gjest litt nervøs

Anbefalte innlegg

Gjest litt nervøs

Hei!

Jeg og samboeren min har prøvd å bli gravide i noen måneder. Nå er det julebordsesong og fredag skal min kjære "i ilden". Han røyker ikke daglig og drikker alkohol svært sjelden, men på julebordet regner jeg med at det vil bli konsumert visse mengder av begge deler.

Jeg er ikke helt sikker på når neste eggløsning vil finne sted, siden jeg har litt uregelmessige sykluser, men jeg regner med at det blir en gang i den påfølgende uken. Spørsmålet er derfor: Vil dette påvirke min samboers sædkvalitet? Og hjelper det i tilfelle litt å redusere inntaket noe, eller bør man være helt avholden for å optimalisere forholdene?

Det vil bety mye for meg å få svar. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke det har noe å si. Tenk så mange barn som er unnfanget i fylla. :-)

Jeg synes du skal la mannen få ha det moro på julebordet! Det blir masse hensyn for han å ta den dagen dere lykkes og blir gravide, og jeg synes han bør få lov å koble ut nå. :-) Uansett kommer det flere måneder etter denne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

det tar i ca. 2 1/2 - 3 mnd. fra en sædcelle produseres til den er moden og kommer ut. Det vil si at de sædcellene som kommer nå er produsert for lenge siden. Det er forsket på alkoholinntak, men ikke bevist at den har noen effekt på den mannlige fertiliteten. Det strides også om nikotin er avgjørende. Som ufrivillig barnløs gjennom flere år vil jeg advare mot en for sterk begrensning i handlefriheten. For helse, samliv og psyken er det viktig å ha et visst perspektiv på det å prøve å få barn - husk at dere lever livet i dag, ikke bare i påvente av å få barn. Hvis det ellers ikke er noe i veien med dere bør dere leve normalt så langt det lar seg gjøre. Ca. 90 % av alle som prøver blir gravide i løpet av 12 mnd. Hvis ingenting skjer til den tid anbefaler jeg utredning.

Lykke til med baby-making, og kos dere på julebord!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det tar 2-3 maaneder for saedcellene aa utvikle seg, saa en evt skadelig virkning vil foerst komme etter en tid. Jeg vil imidlertid ikke tro at julebordets mat og drikke kan virke uheldig inn paa fruktbarheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...