Gå til innhold

noen råd om hvordan hjelpe en som er voldtatt?

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp fått vite at lillesøsteren til min kjærest har blitt voldtatt i sommer.Hun fortalte det først til ham i helgen, og hadde da ikke fortalt det til noen før.Søsteren er 21 år gammel, og ble voldtatt av en venn under en felles ferietur sammen med en hel vennegjeng.Min kjærest fortalte dette videre til meg, noe søstren vet.Jeg har avtalt med søstren å møte henne,så hun har en å prate med.Jeg skriver hit fordi jeg trenger råd om hvordan jeg kan håndtere situasjonen.Jeg ønsker å hjelpe henne best mulig, men vet ikke helt hvordan.Noen gode råd?

Fortsetter under...

Vet ikke om det er så mye hjelp, men jeg kan fortelle litt om hva jeg satte pris på av hjelp etter at jeg ble voldtatt.

Det viktigste for meg, var at ingen presset meg til å snakke. At jeg fikk ta det i mitt eget tempo, men visste at den jeg snakket med lyttet og var der for meg. Og følelsen av å bli trodd var kanskje det viktigste av alt.

Redningen min ble SMI (senter mot incest og seksuelle overgrep). Jeg skulle ønske noen hadde fortalt meg om dem mye tidligere, de har vært en enormt god støtte i min prossess. Der fikk jeg bli med i en DIXI samtalegruppe, og det å kunne snakke med andre som forstod meg var en stor lettelse. For man føler seg liksom så veldig alene om ting, ihvertfall gjorde jeg det. Hvis dere bor i nærheten av et DIXI-senter eller SMI, så kan du jo kanskje nevne det for henne, evt foreslå å bli med henne dit.

Når det gjelder anmeldelse og sånne ting, så pass på så du ikke legger press på henne. Jeg personlig synes det er viktig å anmelde, men det kan være en veldig tung avgjørelse, og en stor påkjenning.

Vet ikke om dette hjalp deg noe, men synes det var flott at du ba om råd. Det viser at du er oppriktig intressert i å støtte henne. Når alt kommer til alt, er det ikke sikkert du får bruk for råd. Bare kjenn på magefølelsen, og vis henne at du bryr deg.

Lykke til!

Vet ikke om det er så mye hjelp, men jeg kan fortelle litt om hva jeg satte pris på av hjelp etter at jeg ble voldtatt.

Det viktigste for meg, var at ingen presset meg til å snakke. At jeg fikk ta det i mitt eget tempo, men visste at den jeg snakket med lyttet og var der for meg. Og følelsen av å bli trodd var kanskje det viktigste av alt.

Redningen min ble SMI (senter mot incest og seksuelle overgrep). Jeg skulle ønske noen hadde fortalt meg om dem mye tidligere, de har vært en enormt god støtte i min prossess. Der fikk jeg bli med i en DIXI samtalegruppe, og det å kunne snakke med andre som forstod meg var en stor lettelse. For man føler seg liksom så veldig alene om ting, ihvertfall gjorde jeg det. Hvis dere bor i nærheten av et DIXI-senter eller SMI, så kan du jo kanskje nevne det for henne, evt foreslå å bli med henne dit.

Når det gjelder anmeldelse og sånne ting, så pass på så du ikke legger press på henne. Jeg personlig synes det er viktig å anmelde, men det kan være en veldig tung avgjørelse, og en stor påkjenning.

Vet ikke om dette hjalp deg noe, men synes det var flott at du ba om råd. Det viser at du er oppriktig intressert i å støtte henne. Når alt kommer til alt, er det ikke sikkert du får bruk for råd. Bare kjenn på magefølelsen, og vis henne at du bryr deg.

Lykke til!

Tusen takk for svar Devania!

Samtalen med henne gikk rolig for seg, hun fortalte litt om det som skjedde- men jeg tror ikke hun er helt klar for å fortelle alt ennå.Hun sa også at det var mye hun ikke husket..Jeg følte at det ikke passet å spørr så mye mere, mne tenkte på å prøve å ta det opp igjen med henne om ikke så lenge.Det som er så vanskelig er at det er en kompis av henne som gikk for langt,som ikke hørte på alle de nei`ene hun sa om og om igjen.jeg tror ikke hun vil anmelde det....Jeg tenker mye på henne og er bekymret for hva hun sliter med alene.Jeg vil nevne Dixi, og eventuele kontakttelefoner- og jeg vil alltid være der!!Igjen tusen takk for ditt svar, det hjelper med noen råd fra andre! Hilsen fra amse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...