Gå til innhold

Analfissur/hemorrhoider

Anbefalte innlegg

Jeg er 26 år og har for 3 mnd. siden fått mitt 2. barn. Nå, som etter første barn, har jeg fått veldige plager med hemorrider og analfissur. Jeg spiser linfrø i yoghurt, svisker, tar Lactulose 3 - 4 ggr. daglig, og drikker masse uten at avføringen blir spesielt tynn. Den er vel helt grei, men problemet er at det aldri blir tynt nok, for det rivner stadig opp baktil når jeg er på toalettet. Alt jeg inntar av avførende midler fører jo til at jeg må toalettet hver morgen, og da går jeg hele dagen med store smerter, og toalettbesøket i seg selv er som en fødsel. Helt grusomt! Jeg har vært til lege som har henvist meg til spesialist, venter på time. Men jeg lurer på; har dette noe med svangerskap/fødsel og det at jeg ammer å gjøre? Hadde jo dette problemet etter 1. barn også. Har også hatt dette i mellomtiden, men blir da som regel bra etter 4 - 6 uker. Men nå tar det månedsvis. Hva skal jeg gjøre. Jeg bruker også stikkpille/salve med Scheriproct. Opplevde sist at jeg ble bra da jeg gav opp og sluttet med dette. Merkelig? Om trent på samme tid sluttet jeg også å amme. Har dette noen sammenheng? Jeg prøver å drikke rikelig, 3 - 4 liter daglig, tror jeg. Føler at dette tar fra meg gleden ved å være småbarnsmor, og at permisjonstiden blir ødelagt av dette. Håper noen kan hjelpe meg. Hva kan gjøres i slike tilfeller?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/117397-analfissurhemorrhoider/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kizza1365380506

Jeg vet ikke hva Analfissur er. Men jeg kan skrive under på at hemorroider er noe en får etter svangerskap. Iallefall fikk jeg det, og det ble verre etter nr. 2. Det er jo åreknuter som oppstår når fosteret trykker på endetarms blodårene.

Kan legge til at jeg måtte opereres for å bli bra.

Mvh

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Både hemorider og fissurer er vanligere etter fødsel enn ellers. Hemoridene skyldes økt trykk i blodkarene, fissurer kan skyldes endring i muskulaturen rundt endetarmsåpningen. Amming kan gjøre at noen mødre har for for stort væsketap i forhold til inntak, ellers har jeg ikke kjennskap til sammenhenger.

Kanskje legen din kan "mase" på spesialisten, det kan hjelpe. Ofte må en rift ha mer enn 1 ukes til på å tilheles. Daglige avføringer vil hindre at det gror. Lactulose og mye fiber er volum-økende, ville prøvd en periode uten denne. Kjøtt bør også unngåes en periode. Dersom du hadde orket en periode med hovedsaklig flytende kosthold, kunne muligens dette hjulpet. Noen klarer å hindre oppsprekking ved å "holde igjen" deler av endetarmsåpningen med fingrene idet avføringen kommer; kan nytte dersom fissuren stort sett er på ett sted. Det finnes spesielle midler til å pensle på sprekkene, men som stort sett gies av spesialist som har undersøkt først. Noen må opereres.

Jeg vet ikke hva Analfissur er. Men jeg kan skrive under på at hemorroider er noe en får etter svangerskap. Iallefall fikk jeg det, og det ble verre etter nr. 2. Det er jo åreknuter som oppstår når fosteret trykker på endetarms blodårene.

Kan legge til at jeg måtte opereres for å bli bra.

Mvh

Kjære Kizza.

Hva slags operasjon ble gjort hos deg? Var det smertefullt, og ble du helt bra etterpå?

Kizza1365380506

Kjære Kizza.

Hva slags operasjon ble gjort hos deg? Var det smertefullt, og ble du helt bra etterpå?

Hva slags operasjon jeg hadde vet jeg egentlig ikke. Jeg hadde store utvendige hemorrieder som måtte skjæres bort. Dersom du har innvendige setter de en strikk på så de de faller av til slutt. Min operasjon var ikke vellykket og jeg måtte opereres på ny.

Men ja, utvendige hemorroider er vonde å ta bort. Du blir sykemeldt i to-tre uker. Jeg satt på en badering, samt at jeg tok ett grønnsåpebad i 4-5 min hver dag. Det lindret litt. Men operasjonen var verdt det. Jeg var nemlig nede i 60% blod og anemisk pga av blødninger. (Hadde også store menstruelle blødninger). Nå når jeg er kvitt hemorroidene og fått hormonspiral har jeg nesten 100% blod så jeg er veldig fornøyd.

Anbefaler operasjon, men bare dersom du er veldig plaget. Jeg ville prøvt alle andre utveier først. Mener ikke å skremme deg.

;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...