Gå til innhold

Psykiatri eller "psykiatri" på TV, NHD?


Hawkwind

Anbefalte innlegg

Som jeg antar du allerede mistenker ut fra overskriften - har jeg et lite spørsmål angående den allvitende doktor Phil på TVNorge (les denne med litt sarkasme *s*).

Hvor seriøst/useriøst er det som fremkommer i det programmet fra denne doktoren?

Jeg tenker da faglig sett - etisk og moralsk sett er det jo tross alt i beste fall tvilsomt det som sendes på dette showet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det Dr Phil kommer med, er i bunn og grunn common sense. Ja, han er en erkeamerikaner. Men til å være erkeamerikaner, så har han da veldig mye vettugt å komme med - synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little Madam

Det Dr Phil kommer med, er i bunn og grunn common sense. Ja, han er en erkeamerikaner. Men til å være erkeamerikaner, så har han da veldig mye vettugt å komme med - synes jeg.

Ja, synes også at han har mye "common sense" i sine programmer! Synes han er en dyktig psykolog jeg!

Nå er det ikke slik at alle "casene" problemstillingene blir tatt opp og løst på direkten! Alle som er med i showet har gått igjennom grundig utredning på forhånd, intervjuer, samtaler o.l. Og det virker som om de som har behov for det også får god oppfølging etterpå.

Er sikker på at gjennom et slikt show kan mange seere også få hjelp. Man kan identifisere seg ved å "møte" andre menneskers problemer/utfordringer.. Dr Phil har mangeårs erfaring som psykolog før han havnet i tv ruta.. Ikke uten grunn at han er blitt så populær, mener nå jeg!

He, he skulle nesten tro dette var et reklame innslag for dr. Phil ;-)

"Tell it like it is!"

Ha en god dag!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri sett programmet. Beklager.

Websiden hans kan sikkert gi et visst inntrykk av hva det dreier seg om: http://www.drphil.com/

Tenkte dette kunne være faglig aktuelt for deg; da det er en god del mennesker som ser programmene til denne fyren - og følger den rådgivning han gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette programmet er kjempeinteressant, jeg. Og Dr. Phil virker som en stødig og kunnskapsrik psykolog som vet hva han gjør.

Hadde du derimot skrevet at Ricki Lake-programmene virket useriøse, så hadde jeg vært helt enig! :) (Hehe... bare en spøk).

Men Dr. Phil synes jeg har bena godt plantet på jorda, og jeg tror at gjestene hans virkelig får god hjelp av ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Websiden hans kan sikkert gi et visst inntrykk av hva det dreier seg om: http://www.drphil.com/

Tenkte dette kunne være faglig aktuelt for deg; da det er en god del mennesker som ser programmene til denne fyren - og følger den rådgivning han gir.

NHD sitter ikke inne med hele "sannheten" her i livet.

Dr Phil, blir i vide-kretser ikke vurdert som en useriøs psykolog, tvert i mot.

Gjør deg opp en egen mening. Føler du dette er feil for deg så finnes det en "av knapp".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NHD sitter ikke inne med hele "sannheten" her i livet.

Dr Phil, blir i vide-kretser ikke vurdert som en useriøs psykolog, tvert i mot.

Gjør deg opp en egen mening. Føler du dette er feil for deg så finnes det en "av knapp".

Joa, gjør meg opp noen egne tanker omkring mannen da - men da jeg er litt skeptisk til enkle løsninger; hadde det vært greit å få en faglig vurdering av hva han presenterer også.

Min livserfaring tilsier at enkle løsninger ikke nødvendigvis er de beste i det lange løp; og jeg føler vel litt på at denne amerikanske doktoren ihvertfall på tv-programmene presenterer svært enkle løsninger.

Det kan godt være at de som deltar på programmene i for- og etterkant får mer detaljerte løsninger; men i så fall må man se på tv-showet som underholdning og ikke som faglig input.

Og det er vel til slutt der problemstillingen ligger for min del: Skal man se på dette som underholdning - hvor enkeltmennesker bretter ut sine liv og skjebner for et reality-tv hungrig publikum; eller skal man se på dette som et program hvor problemer tas opp og faglig gode løsninger presenteres.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amie1365380567

Jeg lurer på om innlegget ditt er noe du mener eller om du b are vil ha noe å skrive om. Jeg har selv lest flere bøker av Dr.Phil, har sett de fleste av programmene hans, (på TV3).Han var først lenge med på Oprah Winfrey Show, før han sist høst startet sitt eget TV-show. Han sier selv at ingen problemer kan fixes på 8 minutter på TV, og har du følgt med programmet over litt tid, har du sett at han følger opp gjestene sine. Han utfører ingen hokus-pokus, men forteller mennesker at man kan foreta valg selv. Ofte blir gjestene fulgt opp av hjelpeapparat på sitt hjemsted, over så lang tid som det er behov for det. Og dette av fagpersoner som Dr.Phil selv håndplukker så de passer for hvert enkel gjest. synes igrunnen det er synd vi ikke har noe tilsvarende i vårt land, da det kunne fått mere fokus på psykiatri, og det behov som mange har for hjelp, som blir gående og vente på hjelp i månedsvis og mere enn det. I mange tilfeller forverres tilstanden av all denne ventingen på hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om innlegget ditt er noe du mener eller om du b are vil ha noe å skrive om. Jeg har selv lest flere bøker av Dr.Phil, har sett de fleste av programmene hans, (på TV3).Han var først lenge med på Oprah Winfrey Show, før han sist høst startet sitt eget TV-show. Han sier selv at ingen problemer kan fixes på 8 minutter på TV, og har du følgt med programmet over litt tid, har du sett at han følger opp gjestene sine. Han utfører ingen hokus-pokus, men forteller mennesker at man kan foreta valg selv. Ofte blir gjestene fulgt opp av hjelpeapparat på sitt hjemsted, over så lang tid som det er behov for det. Og dette av fagpersoner som Dr.Phil selv håndplukker så de passer for hvert enkel gjest. synes igrunnen det er synd vi ikke har noe tilsvarende i vårt land, da det kunne fått mere fokus på psykiatri, og det behov som mange har for hjelp, som blir gående og vente på hjelp i månedsvis og mere enn det. I mange tilfeller forverres tilstanden av all denne ventingen på hjelp.

I og med at jeg er på jobb til vanlig - har jeg ingen mulighet til å følge programmet over tid.

Og det er kanskje derfor jeg undres over hva slags program dette er.

Jeg har sporadisk sett et par av programmene; hvor åpenbart vanskelige problemstillinger presenteres. Og selv om mye interessant kommer frem; får jeg inntrykk av at det hele er noe lettvint.

Av den grunn forespurte jeg en kommentar fra fagperson her inne.

En litt mer dyptveiende årsak ligger også bak spørsmålet. da det er mange som er hjemme på dagtid og ser dette; vil en del med tiden også mene en del om løsninger på problemer - basert på den input de føler de har fått fra en fagperson på området.

I forhold til det, kan det og være greit å få en pekepinn på det faglige nivået som presenteres i programmet.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amie1365380567

I og med at jeg er på jobb til vanlig - har jeg ingen mulighet til å følge programmet over tid.

Og det er kanskje derfor jeg undres over hva slags program dette er.

Jeg har sporadisk sett et par av programmene; hvor åpenbart vanskelige problemstillinger presenteres. Og selv om mye interessant kommer frem; får jeg inntrykk av at det hele er noe lettvint.

Av den grunn forespurte jeg en kommentar fra fagperson her inne.

En litt mer dyptveiende årsak ligger også bak spørsmålet. da det er mange som er hjemme på dagtid og ser dette; vil en del med tiden også mene en del om løsninger på problemer - basert på den input de føler de har fått fra en fagperson på området.

I forhold til det, kan det og være greit å få en pekepinn på det faglige nivået som presenteres i programmet.

Vennlig hilsen

Dr.Phil sendes også på svensk TV4 kl.19.05, på hverdager. Så det er en mulighet til å få sett det. Denne kanalen sender også litt nyere utgaver, TV3 startet noe seinere å sende, og ligger derfor litt etter.

Jeg tror man må følge disse programmene over litt tid, for å danne seg et reelt inntrykk over hva det går i. Først da kan du finne ut om du synes det virker seriøst eller ikke.

Jeg forstår at det er lett å anta at det meste av det som vises på TV av show's er useriøse, da vi er vant til det. Men jeg mener at akkurat Dr.Phil tar opp tema som angår mange av oss, og som vi kan få noe å tenke på av, og til og med ta med videre i egne liv.

Mitt inntrykk er også at de som ikke finner noe interessant i hans ideer, ikke gidder å se på det, over tid.Så jeg tror ikke det er ødeleggende for noen.

Men det er jo bare min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...