Gå til innhold

Hvordan regne ut valutakurser?


Gjest yyyyxxxyyxxy

Anbefalte innlegg

Gjest yyyyxxxyyxxy

Har noen en enkel fremgangsmåte på å regne om valuta? Sett gjerne opp et regnestykke.

Eks. 4500 EUR, 40.000 SEK, 2900 GBP, 6600 CHF. Hvilket beløp er mest verd i norske kroner her?

Hvis jeg skal kjøpe 2750 SEK og kursen for norske kr er 80.40 for 100 norske kr. Hvordan regnes dette ut?

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest yyyyxxxyyxxy

Gå inn på http:www.dnb.no

og åpne "valutakalkulator"..

mvh

Takk for rådet, men det var selve utregninga som jeg tenkte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du går fra et beløp i en fremmed valuta til norsk, multipliserer ("ganger") du beløpet med kursen og deler på 100.

Eks.: Kursen på svenske kr er ca. 87 norske kr (NOK). Det betyr at du får 87 NOK for 100 svenske. For én svensk krone får du da 87/100 krone, og for X svenske får du X * 87/100. Altså ganger du beløpet (X) med kursen og deler på 100.

Med denne kursen blir altså 40 000 SEK lik 40000*87/100 NOK = 34800 NOK. 87 norske øre for hver svensk krone, altså blir beløpet mindre i NOK.

For Euro og dollar tror jeg det er vanlig at kursen angir prisen på én enhet, ikke 100.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal altå regne -fra- utenlands mynt - til- norsk.

Regnestykket blir slik:

(Utl.mynt* kurs /100 ) =

dvs. NOK

oppg. 2750 *80,40 / 100 = 2011

dvs. 2011 NOK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...