Gå til innhold

Brystsmerter ved trening

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en gutt på 25 som begynte å trene styrketrening på SATS for noen måneder siden.

De siste gangene har jeg kjent at hjertet løper litt løps rett etter oppvarmingen og ved tunge øvelser. Jeg kjenner også at jeg blir svimmel. Er dette normalt, eller bør jeg gå til legen å få sjekket ut dette med EKG?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/11751-brystsmerter-ved-trening/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Erlend.

Du angir ikke hvor fort ditt hjerte går etter oppvarmingen. Hvis det er "normale" frekvenser, d.v.s. under 120-130, er det neppe noe å reagere på, og sier kanskje endel om din grunntrening. Husk at styrketrening sjelden gir særlig kondisjon.

Er det imidlertid puls langt utenfor normalt variasjonsområde, f.eks. over 150-160 etter vanlig oppvarming, bør du nok få det undersøkt nærmere. Det virker som om det burde være enkelt å sjekke : en arbeidsbelastning på en ergometersykkel med registrering av EKG og blodtrykk burde avdekke forholdet. Det kan tenkes at du har en form for rask aksjon som bør kartlegges nærmere. Slik undersøkelse kan du få utført ved alle sykehus og ved en rekke sentra forøvrig, større gruppepraksis og spesialistkontor.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...