Gå til innhold

Hvorfor meg, og ikke min tvillingssøster? Nils Håvard


Luftkvinne

Anbefalte innlegg

Viser til innlegget om ei "ustabil mor!" der det ble nevn borderline. Men min mor oppfører seg mot min tvillingssøster. Det er bare meg hun "hersjer" med. Når hun klarer å holde seg i skinnet med henne, er det vel ikke annet en jævelskap mot meg som feiler henne ???? Viktig å få svar på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ungoguerfaren

Er ikke sikkert at din tvillingsøster pusher de samme knappene som du gjør (og da sier jeg ikke at du nødv gjør noe galt).

Ellers, normalt med én syndebukk i "slike" familier.

Litteraturforslag: "Stop walking on eggshells" og "Lost in the mirror".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikkert at din tvillingsøster pusher de samme knappene som du gjør (og da sier jeg ikke at du nødv gjør noe galt).

Ellers, normalt med én syndebukk i "slike" familier.

Litteraturforslag: "Stop walking on eggshells" og "Lost in the mirror".

Har fått hørt mange ganger at jeg er vakker, og er ikke misfornøyd med deg jeg ser i speilet, min søster er en gutteaktig type som ikke bryr seg om andre ting en treningstøy og guttesveis. Tror min mor er misunnelig på meg. Tro meg : Det har vært et sant helvete å ha det utseende som jeg har. Det er jo morsomt i slike sammenhenger hvor man treffer folk som liker å se på noe pent, men ikke der man befinner seg blandt misunnelige sjeler. Føler det er urettferdig, for jeg har aldri hovert på grunn av det. Å skryte av meg selv har jeg ikke gjort alt for mye av heller, for jeg vet med meg selv hva jeg står for og trenger ikke konstant bekreftelse fra andre. Er bare meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ungoguerfaren

Har fått hørt mange ganger at jeg er vakker, og er ikke misfornøyd med deg jeg ser i speilet, min søster er en gutteaktig type som ikke bryr seg om andre ting en treningstøy og guttesveis. Tror min mor er misunnelig på meg. Tro meg : Det har vært et sant helvete å ha det utseende som jeg har. Det er jo morsomt i slike sammenhenger hvor man treffer folk som liker å se på noe pent, men ikke der man befinner seg blandt misunnelige sjeler. Føler det er urettferdig, for jeg har aldri hovert på grunn av det. Å skryte av meg selv har jeg ikke gjort alt for mye av heller, for jeg vet med meg selv hva jeg står for og trenger ikke konstant bekreftelse fra andre. Er bare meg selv.

Fint:) Bare husk å kjenn deg selv (gå i dybden)...og ta vare på deg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint:) Bare husk å kjenn deg selv (gå i dybden)...og ta vare på deg selv...

Tror min mor "konkurrerer med meg" i underbevisstheten sin ? Er det dumt tenkt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Har fått hørt mange ganger at jeg er vakker, og er ikke misfornøyd med deg jeg ser i speilet, min søster er en gutteaktig type som ikke bryr seg om andre ting en treningstøy og guttesveis. Tror min mor er misunnelig på meg. Tro meg : Det har vært et sant helvete å ha det utseende som jeg har. Det er jo morsomt i slike sammenhenger hvor man treffer folk som liker å se på noe pent, men ikke der man befinner seg blandt misunnelige sjeler. Føler det er urettferdig, for jeg har aldri hovert på grunn av det. Å skryte av meg selv har jeg ikke gjort alt for mye av heller, for jeg vet med meg selv hva jeg står for og trenger ikke konstant bekreftelse fra andre. Er bare meg selv.

Her er du vel ved kjernen av problemet.

De fleste som hører til i personlighetsgruppen sammen med din mor, vil helst ha alle kameraene og spotlightene rettet kun mot seg hele tiden. Oppmerksomhetsbehovet er umettelig. For en slik kvinne, vil selvsagt en annen og vakrere kvinne være en trussel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er du vel ved kjernen av problemet.

De fleste som hører til i personlighetsgruppen sammen med din mor, vil helst ha alle kameraene og spotlightene rettet kun mot seg hele tiden. Oppmerksomhetsbehovet er umettelig. For en slik kvinne, vil selvsagt en annen og vakrere kvinne være en trussel.

Tusen takk for svaret. Dette ante meg. Min mor var vakker i sin ungdom, men har nå alderen mot seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

varga1365380532

Tror min mor "konkurrerer med meg" i underbevisstheten sin ? Er det dumt tenkt ?

Hei:)

Måtte bare svare deg og fortelle at jeg har det på samme måte.Jeg har ingen søster, men en bror som har store problemer med å se trær i skogen*smiler*

Da mine foreldre skilte seg da jeg var 18år,skiftet min mor væremåte.Hun ble min "venninne" og konkurrent.En helt grumsom setting i grunn...å kjenne følelser som hat og sjalusi fra en som egentlig skal elske deg og ønske ditt beste, er forferdelig vondt. Min mor er en fantastisk vakker kvinne...nett som en alv og med midjelangt,flott hår. Det som gjør meg så vondt er at hun tror det er der det ligger..hun har lagt all sin selvtillit i utseende sitt. Min mor har et utall andre kvaliteter, hun er smart,snill,omsorgsfull,tro og en masse annet, men hun ser det ikke selv virker det som. Derfor går det utover meg når alderen kommer snikende...Når jeg skulle gifte meg for eksempel var hun spydig og slem før hun til slutt forsøkte å rive i filler brudekjolen min og rive av meg håret.(hun møtte ikke i bryllupet forresten) At hun selv var bitter fordi hun er skilt to ganger og dette ikke handlet om henne er ikke vanskelig å forstå. Hun snakker om slanking hver gang jeg møter henne enda hun vet jeg akkurat har kommet ut av 10år med spiseforstyrrelser,hun måler hvem som er tynnest og har lengst hår.Hun finner seg selvfølgelig menn som ser etter trofe-koner og som ikke er bedre enn at de prøver seg på meg, og da er karusellen i gang igjen..Jeg har ikke hatt annet valg enn å distansere meg fra henne, og det er ikke så lett. Hun har nemlig gode perioder hvor jeg kjenner igjen mammman min...verdens beste...slik hun var før. Skulle ønske hun kunne innse at vi må fikse forholdet vårt, men hun ser ikke problemet når det ikke er der og hater meg som pesten når det er der, så det vil hun ikke.Det verste er at jeg kjenner det på meg selv også...at jeg blir dratt med i konkurransen...fordi hun ser ned på meg og er ufin..og det er noe jeg jobber med.

Dette ble uhyggelig langt, men nå vet du at du langt i fra er alene om problemet..Ønsker deg masse lykke til videre!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...