Gå til innhold

Hetetokter

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei!

Jeg er en kvinne på 28 år som har slitt med hetetokter og nattesvette de siste 5-6 årene. Jeg har vært hos legen og de første årene trodde de det skyldtes dårlige nyrer deretter lymfesystemet etc, frem og tilbake. I perioder er jeg fullstendig utmattet.Det er så ille at jeg må skifte sengetøy. Av og til kan jeg få det om dagen. Hvis jeg for eksempel kjører bil må jeg bare kjøre til siden å hvile meg en halv time før jeg igjen kan kjøre. Sliter med disse htetoktene helt uavhengig av menstrasjonssyklusen. Har hørt rykter om at hetetokter kan skyldes hormononelle fortsyrrelser- legen har sjekket dette men ikke sett noe. alt virker normalt. Frisk ellers sporty men en krevende jobb. Kan det hjelpe med tilførsel av progesteron? Orker ikke fly frem og tilbake til leger lenger og ønsker å finne en løsning. Er i en periode hvor jeg har lyst på barn og ønsker å ha en sunn og frisk kropp...

med hilsen Henriette

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Skrevet

Dersom hetetoktene er uavhengig av mens-syklus, og mensen er regelmessig, har hetetoktene neppe sammenheng med dine kjønnshormoner. progesteron vil ikke virke, dessuten ville det virket som et prevensjonsmiddel. Undersøkelse av kjønnskormoner bør måles på ca. dag 20 i syklusen ( 1.mensdag er nr. 1) Stoffskift og andre hormon-analyser bør også gjøres, sannsynligvis er dette gjort. Blodcellene bør telles, og binyrene sjekkes. Sistnevnte testes best ved hormon-målinger i urin morgen og kveld, etter bestemte prosedyrer. Dersom svetten er svært påfallende, hender det at en indremedisiner må undersøke nærmere. Dette må du diskutere med fastlegen din. Noen har nytte av naturmedisiner som f.eks. Soya, forhør deg evt med Dr Bruset i forum for alternativ-medisin, du kan jo henvise til dette svaret.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...