Gå til innhold

Utbrudd av ulcerøs proktitt?

Anbefalte innlegg

firebird1365380441

I 1998 fikk jeg diagnosen ulcerøs proktitt etter å ha vært plaget med løs mage, smerter og blod i avføringen i mange år.Fram til våren 1999 hadde jeg mange plager , men etter en tøff kur med prednisolon og mesalasin/pentasa ble jeg så godt som symptomfri. Det har vart helt til nå.

Har i vel 3 mnd har økende plager fra magen/tarm systemet.

I starten var det litt smerter av og til, løs avføringen, men normal farge og uten blod.

Etter en matforgiftning for ca 1 1/2 mnd siden har plagene forverret seg. I løpet av en periode på 3 uker fikk jeg feber ( 37,5 - 38,5)hver dag, blod i avføringen, sterke smerter i nedre del av magen,på venstre side.Etterhvert har disse smertene spredt seg opp langs høyre del av magen.

Etter en akutt innleggelse i medisinsk avdeling, ble jeg ved utskrivelse henvist til gastro lab for vurdering til coloscopi.

I ventetiden har jeg vært hos lege på legesenteret her jeg bor, men der ble jeg bedt om å oppsøke fastlegen min uansett hva det gjaldt.Fastlegen min har kontor et ennet sted enn på akkurat dette legesenteret, så denne legetimen var en haste time, ettersom tilstanden min stadig har forverret seg.

I dag fikk jeg beskjed om at henvisningen min til gastro lab var avvist, fordi jeg ikke hadde noen positive funn under siste undersøkelse, som var i april 1999.

Men fordi jeg føler meg stadig dårligere er jeg veldig usikker på hva jeg skal foreta meg. Fastlegen min ringte jeg til i dag, men han er på ferie i de 3 neste ukene. På legesenteret her jeg bor sier de at jeg må henvende meg til fastlegen min.

I dag har jeg fått feber, frysninger( selv om jeg er nærmest kokt), kvalme, brekninger, sterkere smerter og har helt svar, tynn avføring.( den har hele tiden hatt "normal" farge)

Er redd for at jeg blir gående helt til jeg trenger akutt legehjelp og hva skjer da? Kan de avvise meg på legesenteret om jeg kommer akutt, og si at jeg må bruke fastlegen min?

Har noen her på forumet råd for hva jeg bør gjøre?

Kanskje noen har erfaring med ulcerøs proktitt eller kolitt og vet når en virkelig bør bli skikkelig undersøkt?

Jeg er ei jente på 30 år, og er som regel i forholdsvis bra form, men dette begynner å tære ganske kraftig på meg både fysisk og psykisk.

Med Vennlig Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/117619-utbrudd-av-ulcer%C3%B8s-proktitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...