Gjest rugby Skrevet 27. august 2003 Skrevet 27. august 2003 Jeg har i mange år (siden svangerskap i 1985) vært plaget med diverse symptomer som har vært vanskelig å stille diagnose på. Slapphet, tørr hud, diare, dårlig smaksans, nedsatt samlivslyst og store humørsvningninger. Under et par sykehusopphold har det vært reaksjoner på at jeg har "blødd" lenge etter et inngrep. Fikk i 2002 tatt en del prøver, bl.a. om jeg hadde b12-mangel. Prøven viste grenseverdi på 026 (ref.verdi 005-026), noe som kunne være tegn på b12-mangel. Jeg har tatt sprøyter i 3 måneder 1 gang pr. uke + 1 gang i uken i 1 måned uten resultat. Min lege mener at b12-innholdet hos meg må være normalt for meg. Ved en prøve viste også calsium og jern litt for lave verdier. Jeg vet at det er calsium som kan ta opp b-12 vit. Er det noe jeg kan gjøre for å få opp disse verdier. Jeg er bevisst på kostholdet og hvilke mineraler og vitaminer jeg må spise. Bør jeg fortsette med b-12 injeksjoner. Syntes det er vanskelig å ta dette opp med min lege da jeg føler at min behandling der er sluttet. Har av og til litt "knip" mellom brystene. Vet ikke om dette er muskler eller kan være hjertet. Håper på positivt svar for råd. mvh oppgitt 0 Siter
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 2. september 2003 Skrevet 2. september 2003 Først og fremst må stoffskifte-feil og blodsukker-målinger foretaes.B12-mangel er neppe årsak. Skal du ha B-vitamin-tilskudd kan en resept-pliktig tablett som heter Trio-be være bra. Calcim- og jern- mangel kan påvises ved blodprøver, og tilskudd av disse er reseptfrie og vil sannsynlig være gunstig, men halvårlig bør du sjekke at jern-nivået ikke blir for høyt. Knip-smerter i mage/bryst er sjelden farlige, kanskje bør du vurdere en kur mot for mye syreproduksjon i magen, f.eks tagamet. Rikelig drikke er viktig. Mye av plagene dine kan også være "psykiske", og/eller være betinget av vanskelig livs-situasjon. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.