Gjest vector 3 Skrevet 27. august 2003 Del Skrevet 27. august 2003 Hei Dr. Søyland. Jeg skrev et innlegg for en tid tilbake med tittel ablasjon hvor jeg tok opp saken med min forkammerflimmer med for høy frekvens. Jeg føler at jeg ikke kommer i mål med medikamenter her og har etterhvert et ønske om å få prøvd ablasjon for å redusere frekvensen ytterligere. jeg føler at en reduksjon på 30 slag i snittfrekvens definitivt ville gi meg økt livskvalitet selv om dette fordrer innlegg av pacemaker. I rolig tilstand ligger frekvens på oppunder 100 men øker raskt til 130 i snitt ved bevegelse. Ved anstrengelse raskt opp til 170-180. på tross av dette prøver jeg å slite meg igjennom trening i tillegg til hardt fysisk arbeide. Jeg leste et innlegg til legeforeningen på nettet for en tid tilbake hvor Dr. Eivind Platou ved Ullevål Sykehus etterlyste mer hyppig bruk av denne metoden. Er dette noe som det finnes gode rutiner for? Jeg ønsker å belyse dette i forkant av en kontroll som skal foregå på Bærum Sykehus i neste måned. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117657-pulsfrekvens/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 28. august 2003 Del Skrevet 28. august 2003 Svar til Vector 3. Jeg går ut fra at du sikter til ablasjon av det vi kaller den "His-ske bunt, som er den "elektriske" forbindelsen mellom for-og hjertekamre. Hos pasienter som ikke oppnår en tilfrdsstillende frekvensreduksjon på medikamenter (eller som får uakseptable bivirkninger av dem), er en slik His-ablasjon et (for de aller fleste) godt alternativ. Med en moderne og riktig programmert pacemaker vilde fleste få en normal frekvensvariasjon, både i hvile og under fysisk belastning. Rutinene for denne prosedyren er enkle og ganske godt etablert, også i Norge, men er foreløpig bare tilgjengelig ved regionssykehusene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/117657-pulsfrekvens/#findComment-709799 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.