Gå til innhold

Mandler

Anbefalte innlegg

Gjest theviv1977
Skrevet

Jeg er en 26 år gammel mann som så lenge jeg kan huske har hatt problemer med mandlene mine. 4-5 ganger i året (enkelte ganger mindre) får jeg halsbetennelse, som oftest rundt forkjølelsestider.

Som oftest lar jeg betennelsen gå over av seg selv, mens jeg noen ganger har måttet oppsøke lege for å få antibiotika.

fastlegen min har valgt å ikke anbefale operasjon. Han grunngir dette med at jeg ikke har store nok problemer.

Jeg har konstant hovne mandler, i varierende grad. Den ene mandlen har store groper der det til tider samler seg hvitt smuss. Dette kan jeg av og til lirke ut, f.eks. ved hjelp av en tannpirker. (Passer på å ikke komme borti mandlen... Lirker kun borti det hvite.) Smusset lukter ganske så ille. Er dette bakteriesmuss eller muligens "vanlig" mat som samler seg i hullet når jeg spiser. Er det vanlig at mandlene kan få groper det det samler seg smuss?

I skrivende stund har jeg slikt smuss, og er litt hoven på den aktuelle mandlen. Snorker fælt når jeg får skikkelig betennelse, men ikke så ille utenom.

Hva skal til for å bli operert? Kan jo tenke meg at jeg vil få mindre problemer generelt sett.

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Skrevet

Vanlig indikasjon for fjærning av mandlene har vært minst 6 antibiotika-trengende infeksjoner over 2 år. Med antibiotika-trengende mener man at det er tatt bakterie-prøver, OG at infeksjons-blodprøver og allmenntilstand tilsier bakterier. De fleste betennelser skal ikke behandles med antibiotika. Gropene er ofte medfødt, og proppene i disee dannes av talg-liknende stoffe og matrester, har sjelden noe med bakterier å gjøre. Pusset kan gjerne fjærnes som du gjør, det er heller ikke farlig å være mer "hardhendt" med mandlene. Kanskje bør en øre-nese-hals-lege undersøke mandlene dine, en operasjon hos voksne er litt vanskeligere enn hos barn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...