Gjest en som ønsker brystvortene sine i fred Skrevet 28. august 2003 Skrevet 28. august 2003 Jeg ønsker å ta brystreduksjon, men har et spørsmål dersom jeg senere blir gravid. Jeg ønsker ikke å amme eventuelle barn, og lurer derfor på om det finnes tabletter eller lignende man kan ta for å fjerne melken slik at man ikke får store pupper pga all melken, og sist men ikke minst brystbetennelse pga melkespreng? 0 Siter
huufsa Skrevet 28. august 2003 Skrevet 28. august 2003 Hei! Etter en brystreduksjon kommer ikke brystene til å produsere noe særlig melk uansett. Jeg tror ikke du skal bekymre deg for noe melkespreng. 0 Siter
Gjest lis@bet Skrevet 28. august 2003 Skrevet 28. august 2003 Kan jeg spørre hvorfor du ikke ønsker å amme? Bare nysgjerrig altså.. 0 Siter
Gjest gomle Skrevet 29. august 2003 Skrevet 29. august 2003 Dersom grunnen til at du ikke vil amme er at du er redd for at brystene skal bli store, kan jeg trøste deg med at de bare er store en stund. De blir gradvis mindre igjen, og etter ca 6 mnd er de omtrent som de var før du ble gravid. Etter endt amming er det faktisk en del som synes brystene er mindre enn de var før de begynte å amme. (Mine er omtrent helt som før, etter tre barn og dermed amming i 3 år). Som mor får jeg litt vondt når folk frivillig ikke ønsker å amme barna sine. Men det finnes tabletter som stopper melken, så du trenger ikke å engste deg. Men det er mulig du må ha en grunn til å få dem, det vet jeg ikke. (Det finnes mennesker som har sykdommer som gjør at de går på medisiner som går over i melken, slik at de ikke kan amme. De får slike tabletter) 0 Siter
serendipity Skrevet 29. august 2003 Skrevet 29. august 2003 Ja, du får tabletter som stopper melkeproduksjonen. Synd at du i utg. punktet har tatt et standpunkt om at du ikke vil, (men hver sin vilje). Jeg har tre venninner som har operert brystene sine (forminsket de), og det var kun hun ene som KUNNE amme, og det var ikke særlig mye heller. 0 Siter
Gjest en som ønsker brystvortene sine i fred Skrevet 29. august 2003 Skrevet 29. august 2003 Kan jeg spørre hvorfor du ikke ønsker å amme? Bare nysgjerrig altså.. Jeg vet ikke, men jeg har aldri likt kroppen min og har ikke noe til overs for å "dra fram geita" overalt. Men mest handler det vel om at jeg ikke ønsker at puppene skal vokse pga melkeproduksjon, selv om det er kortvarig. Selv om de flestes bryster kanskje går tilbake til normalen betyr det jo ikke at jeg er så heldig. Og dersom jeg ønsker å amme må jeg utsette evt operasjon flere år frem i tid, fordi jeg ikke kan få barn før jeg er ferdig utdannet. Jeg tror ikke jeg vil utsette drømmen flere år når det finnes annen babymat. Jeg er ferdig utdannet om to til fire år, et svangerskap varer i ni måneder og det er ikke sikkert man blir gravid med en gang. Og når ungen er født skal den ammes et år. Det blir i verste fall opptil seks år... Dessuten er jeg altfor glad i diverse mat som jeg har hørt at ammende ikke bør spise pga fare for allergiske reaksjoner hos barnet. Man blir ganske hemmet når man er den eneste matkilden til barnet.Men barnet blir i alle fall elsket! Og hvis jeg ammer så blir vel ikke dette barnet det eneste jeg får. Man er anbefalt å vente til man er ferdig med de barna man skal ha, men siden det ikke bare er å presse ut et barn på en to tre og amme alle sammen ferdig ( man må tross alt gå gravid ni måneder med hver av dem) velger jeg å ikke vente, for det ville da bli langt mer enn seks år å vente på en kropp jeg kan leve med. 0 Siter
Florence Skrevet 29. august 2003 Skrevet 29. august 2003 Ved en reduksjon er det stor sannsynlighet for at du kan amme, men produksjonen kan påvirkes hvis en stor andel brystvev fjernes. Ved alle brystoperasjoner er det selvfølgelig alltid en risiko for at ammeegenskapene går fullstendig tapt, men den er generelt lav. Ved graviditet er det stor sannsynlighet for at brystene dine vil bli større allerede under svangerskapet (hvis bryststørrelsen er et hovedargumentet ditt for ikke å amme hvis du er i stand). Hvis du ønsker å bli gravid så riskerer du at brystene vokser allerede i løpet av graviditeten. Etter en brystoperasjon (reduksjon, løft, silikon) må du uansett vente minimum 1 år før du prøver å bli gravid for at arrene skal bli penest mulig. 0 Siter
Gjest en som vil ha brystvortene sine i fred Skrevet 30. august 2003 Skrevet 30. august 2003 Ved en reduksjon er det stor sannsynlighet for at du kan amme, men produksjonen kan påvirkes hvis en stor andel brystvev fjernes. Ved alle brystoperasjoner er det selvfølgelig alltid en risiko for at ammeegenskapene går fullstendig tapt, men den er generelt lav. Ved graviditet er det stor sannsynlighet for at brystene dine vil bli større allerede under svangerskapet (hvis bryststørrelsen er et hovedargumentet ditt for ikke å amme hvis du er i stand). Hvis du ønsker å bli gravid så riskerer du at brystene vokser allerede i løpet av graviditeten. Etter en brystoperasjon (reduksjon, løft, silikon) må du uansett vente minimum 1 år før du prøver å bli gravid for at arrene skal bli penest mulig. Hvis jeg hadde operert meg nå måtte jeg vente med å bli gravid uansett fordi jeg fremdeles har minimum to år igjen av utdannelsen. Et barn kan jeg vente en stund på men ikke lykken! Noen sa til meg at dersom man var så misfornøyd med brystenes størrelse at det gikk utover hverdagen og dagsformen så er man anbefalt å ta skrittet fullt ut, for man får et helt annet liv etterpå. At brystene vokser allerede under svangerskapet er okei, for de vil gå ned igjen rett etterpå så lenge man ikke ammer. Ammer man vil det ta et år før melken ikke lenger krever sin plass og brystene kan bli små igjen. Ni mnd kan jeg takle, men ikke et år og ni mnd som følge av at jeg ammer. 0 Siter
Florence Skrevet 30. august 2003 Skrevet 30. august 2003 Hvis jeg hadde operert meg nå måtte jeg vente med å bli gravid uansett fordi jeg fremdeles har minimum to år igjen av utdannelsen. Et barn kan jeg vente en stund på men ikke lykken! Noen sa til meg at dersom man var så misfornøyd med brystenes størrelse at det gikk utover hverdagen og dagsformen så er man anbefalt å ta skrittet fullt ut, for man får et helt annet liv etterpå. At brystene vokser allerede under svangerskapet er okei, for de vil gå ned igjen rett etterpå så lenge man ikke ammer. Ammer man vil det ta et år før melken ikke lenger krever sin plass og brystene kan bli små igjen. Ni mnd kan jeg takle, men ikke et år og ni mnd som følge av at jeg ammer. Jeg mener ikke at du skal vente med operasjonen, jeg skjønner godt at du ønsker å få utført operasjonen nå. Tross alt tror jeg det praktisk sett er lettere å gå gjennom rekonvalsensen som barnløs enn med barn i huset. (Har selv hatt brystreduksjon.) Jeg er ikke tilhenger av ammehysteri, men i akkurat ditt tilfelle har jeg litt vanskelig med å se behovet for å ta denne avgjørelsen her og nå. Brystene blir ikke nødvendigvis så kjempemye større ved graviditet og amming, og du trenger ikke amme i ett år. Mest sannsynlig kommer du bare til å fullamme 4-6 måneder. Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet anbefaler fullammin i 6 måneder. 0 Siter
Gjest pamela andersson Skrevet 31. august 2003 Skrevet 31. august 2003 Jeg mener ikke at du skal vente med operasjonen, jeg skjønner godt at du ønsker å få utført operasjonen nå. Tross alt tror jeg det praktisk sett er lettere å gå gjennom rekonvalsensen som barnløs enn med barn i huset. (Har selv hatt brystreduksjon.) Jeg er ikke tilhenger av ammehysteri, men i akkurat ditt tilfelle har jeg litt vanskelig med å se behovet for å ta denne avgjørelsen her og nå. Brystene blir ikke nødvendigvis så kjempemye større ved graviditet og amming, og du trenger ikke amme i ett år. Mest sannsynlig kommer du bare til å fullamme 4-6 måneder. Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet anbefaler fullammin i 6 måneder. Hver millimeter utvidet omkrets på brystene og hver størrelse opp i bh er for mye for en som allerede hater kroppen sin og føler at størrelsen på brystene er så stor at hun gjerne kunne amputert dem. 0 Siter
Florence Skrevet 31. august 2003 Skrevet 31. august 2003 Hver millimeter utvidet omkrets på brystene og hver størrelse opp i bh er for mye for en som allerede hater kroppen sin og føler at størrelsen på brystene er så stor at hun gjerne kunne amputert dem. Jada, men hvis man blir gravid har man ikke noe valg ettersom brystene blir større i løpet av graviditeten. Spørsmålet her var hvorvidt hun skulle holde ut noen måneder utover de "obligatoriske" 9 månedene en graviditet varer. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.