Gå til innhold

Diare m/blod

Anbefalte innlegg

Min datter på 14 år har hatt diare i over en uke. Var hos lege i dag: undersøkte endetarmen, friskt blod.Fikk beskjed om at det kunne være virus eller en tarmsykdom. Gikk hun ned i vekt kunne det være noe alvorlig, sa legen til henne. Skulle se det an en stund. Legen kunne ikke kjenne hemmorider. Har noen vert borti noe lignende? Hun har også smerter øverst i magen enkelte ganger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/117789-diare-mblod/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Friskt blod i avføring trenger ikke å bety at det er noe farlig.. Er det frisk blod vil det si at det er en blødning i nedre del av tarmsystemet/endetarmen.. Dette kan være et resultat av den langvarige diareen som har gjort at hun har fått små sår nederst i endetarmen evt...

Langvarig diare kan være forårsaket av et virus, matforgiftning, salmonella, inflammatoriske sykdommer i tarmen osv...

Smertene øverst i magen kan komme fra magesekken, leveren, evt den øvre tverrsgående delen av tykktarmen... Men magesmerter kan være vanskelige å lokalisere...

Hva ville legen gjøre videre?

Håper datteren din har fått noe forbigående! Pass på at hun får i seg nok å drikke, og at det hun drikker inneholder salter.. Gi henne supper, farris og annet som er saltholdig... Mot diaren kan hun evt prøve Immodium, Loperamid som virker stoppende... Eller Idoform som skal regulere magen...

Med ønske om bedring!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/117789-diare-mblod/#findComment-709838
Del på andre sider

Kizza1365380506

Enig med lillebie om at det nok er irritasjon i tarmen etter langvarig diare. Det kan være lurt å gi henne saltstenger, de ekte med havsalt krystaller. Det hjelper, samt mye drikke helst vann uten kullsyre, cola eller te fikk vi beskjed av hos legen når min datter hadde matforgiftning i syden.

Håper hun kommer seg snart.

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/117789-diare-mblod/#findComment-710650
Del på andre sider

Hei,

Friskt blod i avføring trenger ikke å bety at det er noe farlig.. Er det frisk blod vil det si at det er en blødning i nedre del av tarmsystemet/endetarmen.. Dette kan være et resultat av den langvarige diareen som har gjort at hun har fått små sår nederst i endetarmen evt...

Langvarig diare kan være forårsaket av et virus, matforgiftning, salmonella, inflammatoriske sykdommer i tarmen osv...

Smertene øverst i magen kan komme fra magesekken, leveren, evt den øvre tverrsgående delen av tykktarmen... Men magesmerter kan være vanskelige å lokalisere...

Hva ville legen gjøre videre?

Håper datteren din har fått noe forbigående! Pass på at hun får i seg nok å drikke, og at det hun drikker inneholder salter.. Gi henne supper, farris og annet som er saltholdig... Mot diaren kan hun evt prøve Immodium, Loperamid som virker stoppende... Eller Idoform som skal regulere magen...

Med ønske om bedring!

Turnuskandidaten min datter var hos ville se det an noen uker(!) Syns det er for lenge å vente. I går tok jeg kontakt med fastlegen, og jeg må si at jeg ble beroliget. Mest sannsynlig var det innv. hemmorider langt inne eller en tarmkatarr. Går det ikke over på et par tre dager så skal tarmen undersøkes nærmere. Jeg kunne gi henne noen tabl. jeg hadde kjøpt - Travello 2mg. Hun fikk 2 tabl. i går ettermiddag, da gikk det et døgn før hun måtte på do igjen. Da var det fast avf. Et par timer senere litt løsere. Men hun har fått igjen matlysten, og virker å være i mye bedre form.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/117789-diare-mblod/#findComment-711250
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...