Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! For to uker siden badet jeg på hytta. Etter et stup der jeg gikk litt dypt ned (fikk trykk på ørene og vann i bihulene) hadde jeg vondt i ørene resten av kvelden. Dagen etterpå våknet jeg med kraftig øresus. Dette har nå pågått i to uker uten forandring. Jeg har oppsøkt fastlegen, og han sa det var brist på venstre trommehinne. Imidlertid mener jeg bestemt at susingen kommer fra høyre øre. Jeg er nå meget bekymret for at jeg har fått en kronisk lidelse. Kan tinnitus utløses av stuping/dykking, eller kan det være andre årsaker til pipinget (vann, ørevoks presset inn på trommehinna e.l.)? Pipingen holder på å gjøre meg sprø!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/117808-%C3%B8resus-etter-bading/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Øresus/tinnitus skyldes oftes irritasjon på innsiden av trommehinnen, i overgangen fra alle de små knoklene i mellom-øret og til hørselsnerven. I ditt tilfelle er det sannsynlig at det har med trykkskaden å gjøre. Nese-DRÅPER som åpner kanalen fra mellom-øret til svelget kan nytte, fordi det kan være vakum i mellomøret. Du kan også med jevne mellomrom prøve å "utlikne" trykket, ved å blåse luft ut i mellom-øret; press ut luft med munn og nese lukket. Du skal da høre et "klikk" ut i begge ører. Vedvarende plager bør kanskje tilsees av øre-nese-hals-lege.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...