Gå til innhold

Selvskading


Gjest evvi

Anbefalte innlegg

Re: herregud, dette er ekkel lesing!

"Empatien er til stede for personen.

Likevel kan jeg være kritisk til _handlingen_ det er å skulle publisere det for all verden."

Publisere det for all verden?.... Mener du at det er på lik linje som en som velger å ta sitt liv i fra en skyskraper med mange tilskuere? Tenker at du er litt treig i huet ditt som kan si slikt. Tydeligvis har du ikke helt forstått hvorfor folk gjør det. Det er nemlig ikke alltid slik at en vil vise det for alle at en lider, selv om en skader seg selv! Presset innenfor er så alt for stort. Det vonde inni kommer ikke ut. Og da er dette en måte å balansere dette. Få en slags likevekt. Ved å kutte seg selv blir det en smerte som stjeler litt oppmersomhet fra den indre smerten. Og det er vel dette mange søker. En enkel (kortvarig) måte å oppnå tilnærmet likevekt.

Se for deg en kjele som koker. Lokket er på. Skrudd på med makt. Hvis det ikke er mulighet for dampen å sive ut av et hull i lokket, vil kjelen etterhvert eksplodere.

Naturligvis finnes det hjelp å få, ikke sant? -Joda, men hvor lenge må man vente for å få professionell hjelp? –Og hvor enkelt er det EGENTLIG å finne frem til den rette personen som kan forstå hva du sliter med? Å gå gjennom gule sider og lete seg frem til psykolog/psykiater for så å ringe rundt krever styrke og mot. Ofte når man har behov for slik hjelp, har man ikke dette. Så da kommer man tilbake til dette hvordan en kan hjelpe seg selv da, på en ekstrem måte. Jeg anbefaler det IKKE, det å skade seg selv. men når man ikke har noen å prate med, og det vonde tar over for mye, er det vanskelig å la være. Ja, det er et rop om hjelp, men ikke slik du ser det: å rope ut for all verden at du trenger hjelp. Det virker så innmari negativt og så lite forståelsesfullt å si det slik!!! Ok, jeg skader meg selv, ja. men jeg gjør det ikke på en slik måte at du kan se det. Det er gjemt bort, og er ikke meningen at folk skal se det!

Kanskje kan du se tingene fra en annen vinkel? Ikke bare slik at "Se på meg nå, jeg lider...hallo...jeg, megselv og bare meg". Nei, det ER ikke slik for meg ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest rydde opp litt

Poenget til NHD var ikke at ikke du og andre selvskadere har store problemer og bør møtes med behandling og empati.

Poenget var at selvskadingen i all sin gru legges ut om i det vide og brede på webben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget til NHD var ikke at ikke du og andre selvskadere har store problemer og bør møtes med behandling og empati.

Poenget var at selvskadingen i all sin gru legges ut om i det vide og brede på webben.

Ja da, så.

Uansett, det er mange som ikke forstår hvorfor. Kan vel kanskje ikke forvente det heller. Jeg har møtt folk som synes at det er bare å tenke på seg selv når en gjør slikt. Og at det kan skade familien når en gjør det. Noen leger har til og med ikke hatt noen som helst forståelse for dette. Det var en lege som i fullt alvor sa til meg " Du kan vel skjønne at vi ikke kan ha folk som deg her!" (Han hadde lest journalen min) –Det hjalp meg veldig mye å høre det... sluttet med det med en gang...

Uansett hvor mange som ikke forstår eller vil forstå,- jeg er ihvertfall heldig som har en psykiater som er VELDIG flink og forståelsesfull. Selv om han ikke synes selvskading er bra, forstår han! Og det gjør at jeg velger å snakke i stedet for kniven. (Stor takk til min psykiater!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget til NHD var ikke at ikke du og andre selvskadere har store problemer og bør møtes med behandling og empati.

Poenget var at selvskadingen i all sin gru legges ut om i det vide og brede på webben.

Ja da, så.

Uansett, det er mange som ikke forstår hvorfor. Kan vel kanskje ikke forvente det heller. Jeg har møtt folk som synes at det er bare å tenke på seg selv når en gjør slikt. Og at det kan skade familien når en gjør det. Noen leger har til og med ikke hatt noen som helst forståelse for dette. Det var en lege som i fullt alvor sa til meg " Du kan vel skjønne at vi ikke kan ha folk som deg her!" (Han hadde lest journalen min) –Det hjalp meg veldig mye å høre det... sluttet med det med en gang...

Uansett hvor mange som ikke forstår eller vil forstå,- jeg er ihvertfall heldig som har en psykiater som er VELDIG flink og forståelsesfull. Selv om han ikke synes selvskading er bra, forstår han! Og det gjør at jeg velger å snakke i stedet for kniven. (Stor takk til min psykiater!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...