Gå til innhold

Antidepressiva på sikt


Gjest ToneE

Anbefalte innlegg

Hei,

JEg begynte med Cipramil for om lag et halvt år siden. Synes den har hatt bra effekt på meg, men det er ting i livet mitt som har endret seg også- så jeg kan ikke si det sikkert om det er pillen som virker. Jeg var veldig deprimert, men er nå mye bedre. Har lest sterk kritikk av spesielt Seroxat i det siste, og synes det er skremmende at mange får store plager, og bivirkninger når de trapper ned. Er dette godt nok dokumentert? Er det noe jeg bør bekymre meg for?

En annen ting jeg har tenkt på er lysterapi nå på høsten/vinteren, da jeg har en tendens til å bli tungsindig da. Vet noen når man skal begynne med det, hvor lenge hver behandling skal vare etc. Har tenkt å kjøpe meg en lampe selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kizza1365380506

Det er viktig når du skal slutte med cipramil at du gjør det over tid. En annen ting er at du bør bruke disse minst ett år for å ha langvarig virkning av det.

Du høres ut akurat som med for to år siden. Jeg gikk også på cipramil og sluttet etter 8-9 mnd. Det var altfor tidlig. Så ville jeg prøve vinteren og våren uten medisin men med lampe. Vel lysterapien varte en stund men det ble alikevel for tøft for meg og jeg gikk inn i en alvorlig depresjon med panikkangst rundt påsketider i år. Så tenk deg nøye om før du slutter med medisinen. Ta den iallefall et halvt år til.

Lysterapi virker slik at du står opp til samme tid som du pleier om morgenen og sitter foran lyset i en halv time. Du trenger ikke ha lampen rett foran deg, men kan godt lese i en bok el.l. Dette skal du gjøre hver morgen til samme tid, hverdag som helg, i to uker. Deretter skal du ha en pause. Jeg leide lampe på søvnsenteret der jeg bor, men jeg husker ikke helt hva det kostet men mener det var ganske kostbart.

Lykke til!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig når du skal slutte med cipramil at du gjør det over tid. En annen ting er at du bør bruke disse minst ett år for å ha langvarig virkning av det.

Du høres ut akurat som med for to år siden. Jeg gikk også på cipramil og sluttet etter 8-9 mnd. Det var altfor tidlig. Så ville jeg prøve vinteren og våren uten medisin men med lampe. Vel lysterapien varte en stund men det ble alikevel for tøft for meg og jeg gikk inn i en alvorlig depresjon med panikkangst rundt påsketider i år. Så tenk deg nøye om før du slutter med medisinen. Ta den iallefall et halvt år til.

Lysterapi virker slik at du står opp til samme tid som du pleier om morgenen og sitter foran lyset i en halv time. Du trenger ikke ha lampen rett foran deg, men kan godt lese i en bok el.l. Dette skal du gjøre hver morgen til samme tid, hverdag som helg, i to uker. Deretter skal du ha en pause. Jeg leide lampe på søvnsenteret der jeg bor, men jeg husker ikke helt hva det kostet men mener det var ganske kostbart.

Lykke til!

Mvh

Hei,

Takk for råd. Jeg har ikke tenkt til å kutte ut antidepr. men ta lysterapi i tillegg.Tenkte det var en god ide. Er bare litt skeptisk til å gå på Cipramil i evigheter. Hva skjer så når jeg kutter ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernemor

Du kan begynne allerede nå med lysterapi. Min psykiater sa at hvis en ventet for lenge ut på høsten så uteble den beste virkningen.

Jeg sitter en halv times tid hver morgen mens jeg leser avisa.

Har ikke hørt noen som har hatt store problemer etter Cipramil, men derimot etter Seroxat og Efexor. De to er verstingene i utlandet også, rettssaker og mye styr. Men Cipramil tror jeg er grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Hei,

Takk for råd. Jeg har ikke tenkt til å kutte ut antidepr. men ta lysterapi i tillegg.Tenkte det var en god ide. Er bare litt skeptisk til å gå på Cipramil i evigheter. Hva skjer så når jeg kutter ut?

Hei!

Kanskje du burde stile spørsmålet til NHD, psykiateren på dette forumet.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kizza1365380506

Hei,

Takk for råd. Jeg har ikke tenkt til å kutte ut antidepr. men ta lysterapi i tillegg.Tenkte det var en god ide. Er bare litt skeptisk til å gå på Cipramil i evigheter. Hva skjer så når jeg kutter ut?

Forhåpentligvis er du blitt så bra når du slutter med medisinen at det går helt fint. Bare husk at du må kutte ned stegvis på samme måte som du begynte med tablettene, halvere dosen osv. Dersom du slutter for brått kan du få deg en alvorlig overraskelse. Min svigerinne slutte brått med sine, etter at hun hadde prøvd i ett par tre måneder, da hun mente at de ikke hjalp henne. Det resulterte i at hun fikk "elektriske" støt gjennom kroppen hver gang hun snudde på hode. Det var spesielt festlig når hun kjørte bil og skulle se i dødvinkelen. Da svartnet det for henne. Du kan si at hun ikke kjørte bil på ett par uker etter det.

Men medisinen virker i alle fall bra på meg. Prøv i allefall ett halvt år. Håper at lysterapi virker bedre på deg enn på meg.

Lykke til!!

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...