Gjest engstlig 20ognoe Skrevet 5. desember 2000 Del Skrevet 5. desember 2000 Hei, min nye kjærste har Genital Herpes, noe hun har vært åpen om siden dag 1. Nå har hun fått et utbrudd, og jeg er egentlig litt usikker på noen spørsmål ang. denne sykdommen. 1. I hvilken fase er sykdommen smittsom? Er det smittsomt når man har blemme, eller mens såret gror? I så fall, betyr dette at jeg kan bli smittet i de 2 ukene det tar før et sår er ferdig med å gro? 2. Er det direkte kontakt med såret som er smittsomt, eller kan man bli smittet av hudkontakt i området rundt? 3. Hvilke områder av mitt underliv kan bli utsatt for smitte? En kondom dekker jo bare penishodet og deler av penisen. Hva med nederste delen av penis, pungen og all annen hud? 4. Stemmer det at sykdommen er smittsom hele livet, selv utenfor de periodene med utbrudd man vet om eller ikke vet om? Altså, finnes det "friske" perioder? 5. For en måned siden oppdaget jeg litt utflod fra min penis, noe som den fortsatt har. Trodde først det var sædvæske, grunnet hyppig seksuell aktivitet, men jeg har oppdaget at utfloden lukter litt vondt og har en gråblank "trelakk farge". Hadde tenkt meg til legen for å finne ut om det kunne være klamydia eller gonore, men kan dette være et symtom på at jeg har blitt smittet av herpes? 6. Det sies at 25% av befolkningen har antistoffer mot herpes, betyr dette at 25% er smittet, eller at 25% er immune mot herpes? Jeg har aldri hatt noen kjønnssykdom før, har hatt regelmessig kontrolller. Håper på å få svar fra en lege, da jeg ikke ønsker å bli smittet av min kjæreste så tidlig i forholdet, eller ødelegge forholdet pga uviten og engstelse. På forhånd takk for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/11816-hun-har-genital-herpes-hva-med-meg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis Skrevet 6. desember 2000 Del Skrevet 6. desember 2000 Til engstelig 20. genital herpes kan tildels "brenne ut" og gi sjeldnere anfall med årene. Imidlertid er det anbefalt at partnere til kvinner som har anfall mer enn 3-4 ganger i året kontinuerlig bør bruke kondom, fordi virus-utskillelse kan skje i lang tid fra livmorhalsen, selv etter at blemmene er borte. man regner med at kondom beskyttter godt nok. For mer detaljerte svar om immunitet osv. kan du søke etter temaet, eller i forum for seksualitet her på doktoronline. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/11816-hun-har-genital-herpes-hva-med-meg/#findComment-59723 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.