Gå til innhold

Noen som kan dette med arv?


Gjest Pricilla

Anbefalte innlegg

Gjest Pricilla

Moren til samboern min har masse gjled (for å si det mildt), hun tar ikke det så tungt og lever livet i luksus.

Når hun blir borte, arver samboern min og broren hans hennes gjeld da?

Kom til å tenke på dette siden vi i dag sliter men hans "lille" gjeld, i forhold til hennes, og har kontroll på den og regner med å være gjeldsfri til mai neste år.

Men hva om hun dør? Blir det helvtte på nytt da? Får vi hennes gjeld + vår egen boliggjeld (som vi forhåpentligvis har da)?

Hvordan funker dette? Noen som kan dette bedre nn meg? Jeg kan det nemlig ikke i det hele tatt... : )=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høne I Frikassè

Nei, man arver ikke gjeld. Hvis boet går i minus, arver man ingenting.

Hmm.jeg trodde man arvet både hus og medfølgende gjeld, jeg. Men at man kan velge å _avstå_ fra arv..

Tar kanskje feil jeg da, siden du er så sikker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man arver ikke gjeld. Hvis boet går i minus, arver man ingenting.

Nei, det fungerer slik at du da må gi avkall på hele arven. Dvs at du får ingenting (såvidt jeg vet ikke løsøre og sånt heller...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.jeg trodde man arvet både hus og medfølgende gjeld, jeg. Men at man kan velge å _avstå_ fra arv..

Tar kanskje feil jeg da, siden du er så sikker..

Resultatet blir vel omtrent det samme, hvis man forutsetter at det ikke er ønskelig å arve gjeld?

Det er ingen som forbyr en å overta f.eks. en overbelånt bolig dersom man ønsker å beholde denne eiendommen i familien og derfor vil arve / betjene gjelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det fungerer slik at du da må gi avkall på hele arven. Dvs at du får ingenting (såvidt jeg vet ikke løsøre og sånt heller...)

Ja, det var det jeg mente. Man arver ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Pricilla

HUn eier ikke noenting, ikke bil, hus, båt, bare løsøre. Gjelda hun har skylder pga masse feil som har skjedd nåpr hun var selvstendig næringsdrivende, skatt, moms osv.

Så de får ikkenoe de da når hun dør? Kjipt å sitte med en gjeld som er mora sin på 0,5 mill og ikke noe annet mener jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HUn eier ikke noenting, ikke bil, hus, båt, bare løsøre. Gjelda hun har skylder pga masse feil som har skjedd nåpr hun var selvstendig næringsdrivende, skatt, moms osv.

Så de får ikkenoe de da når hun dør? Kjipt å sitte med en gjeld som er mora sin på 0,5 mill og ikke noe annet mener jeg...

Hvis det er gjeld uten sikkerhet (forbrukslån, forretningslån hvor det ikke finnes noe bo lenger, osv.), blir den ikke belastet neste generasjon.

Men de må nok frasi seg resten av boet også. Detaljene her kjenner jeg ikke. De bør ta ting litt pent når det blir aktuelt - ikke fjerne noe fra boet før de har fått kyndig hjelp til papirmølla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pricilla

Hvis det er gjeld uten sikkerhet (forbrukslån, forretningslån hvor det ikke finnes noe bo lenger, osv.), blir den ikke belastet neste generasjon.

Men de må nok frasi seg resten av boet også. Detaljene her kjenner jeg ikke. De bør ta ting litt pent når det blir aktuelt - ikke fjerne noe fra boet før de har fått kyndig hjelp til papirmølla.

Hun har med andre ord en "baksmell" på xxxxxxx kr. Og har ikke forbrukslån eller noe sånt... Hun leier bil og leilighet. At hun orker å leve sånn uten å betale noe på gjelda er hennes sak. Nå tenker jeg på vår fremtid hvis samboern min må ta på seg hemmes gjeld også etter hennes død - for den kommer ikke til å bli mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har med andre ord en "baksmell" på xxxxxxx kr. Og har ikke forbrukslån eller noe sånt... Hun leier bil og leilighet. At hun orker å leve sånn uten å betale noe på gjelda er hennes sak. Nå tenker jeg på vår fremtid hvis samboern min må ta på seg hemmes gjeld også etter hennes død - for den kommer ikke til å bli mindre.

Nei, som sagt er de ikke forpliktet til å gjøre det. Men det er viktig at de to sønnene er enige om dette, og at de går korrekt fram når hun en gang dør.

Hvis hun er syk eller gammel, er det lurt om hun gir dem ting fra boet som de er interessert i å beholde, som gave mens hun ennå lever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...