Gå til innhold

Mistro av vaksinasjonspapirer


frø

Anbefalte innlegg

Vi fikk et vaksinasjonspapir på kinesisk da vi var på hentereisen. Den ble oversatt av guiden til engelsk på stedet. Da trodde vi at alt var i orden.

Da vi kom hjem kontrollerte vi jenta vår på Rikshospitalet og leverte en kopi av vaksinasjonspapirene vi hadde mottatt. De sa "tja-og-jo", og tvilte tydeligvis på opplysningene før de hadde tatt noen prøver overhode. Jenta vår viste seg å være ved relativt god helse.

Vi gikk på vanlig kontroll hos helsestasjonen der vi bor og tok med vaksinasjonspapiret fra Kina, og ble der også møtt med mistro. De insisterte på å ta flerre av vaksinene en gang til for sikkerhets skyld. Jeg ringte litt rundt og fikk vite at Kina har samme vaksinasjonsprogram som USA, men helsestasjonen mente at dette kunne de ikke stole på. Nå har vi flyttet og helsestasjonen her også tviler på vaksinasjonspapirene fra Kina. Vi har nå tatt flere av vaksinene på nytt, men vet ikke om dette egentlig var nødvendig.

Er det flere enn oss som har hatt frustrasjoner rundt vaksinasjonspapirene etter at dere kom hjem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da vi kom hjem med vårt første barn fra India i 1997, ble vi rådet til å ta noen av vaksinene pånytt. Dette fordi etpar av vaksinene var "enestående" og/ eller gitt oralt da han var nyfødt (gjaldt bl.a. BCG og Meslinger).

Jeg opplevde det ikke som noe negativt, kun som velmente råd fra helsesøster.

Da nr.2 kom hjem for to år siden, var hun fullvaksinert også etter norsk standard. Papirene vi hadde på henne var alle originale og skrevet på engelsk, med stempel fra lege/ institusjon. De ble overhodet ikke mistrodd.

Kanskje det hadde hjulpet dere om oversettelsen var gjort av offentlig tjenestemann med de riktige stempler osv.? Uansett er det trist at man skal bli mistrodd og se seg nødt til å gi barnet vaksiner som kanskje ikke er nødvendige.

Hvis det er mulig å dokumentere hvorvidt Kinas vaksinasjoneprogram stemmer overens med det amerikanske, ville det kanskje være til hjelp. Men jeg mener at dette egentlig er dokumentasjon som helsesøstre burde kunne greie å skaffe selv istedenfor å vaksinere i "hytt og pine".

Hilsener fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

polly1365380357

Har vært borti noe lignende - det gjalt helsepapirer på begge mine jenter (Polen). Den yngste hadde en diagnose med seg, og selv om dette framkommer skriftlig i hennes legejournal, har norske leger hele tiden avvist dette, snakket om "såkalt ..", Visstnok ..", - med stor skepsis og mistro. Hun har vokset av seg det meste av akkurat dette problemet heldigvis, men det opplevdes svært tungt at det ikke ble tatt på alvor da det virkelig var et problem.

Mht. vaksiner har begge mine vært fullvaksinert - og helsesøster/helsestasjon har rynket på nesen av vaksinasjonsattestene. Den eldste fikk noen om igjen - men dette nektet jeg med den yngste - da hun var mer enn fullvaksinert i forhold til vår standard!

Jeg synes dette er hovmodig og arrogant av vårt helsevesen - vi som gikk med klubbe og steinøks mens det samtidig f.eks. i Kina var en høyt utviklet kultur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært borti noe lignende - det gjalt helsepapirer på begge mine jenter (Polen). Den yngste hadde en diagnose med seg, og selv om dette framkommer skriftlig i hennes legejournal, har norske leger hele tiden avvist dette, snakket om "såkalt ..", Visstnok ..", - med stor skepsis og mistro. Hun har vokset av seg det meste av akkurat dette problemet heldigvis, men det opplevdes svært tungt at det ikke ble tatt på alvor da det virkelig var et problem.

Mht. vaksiner har begge mine vært fullvaksinert - og helsesøster/helsestasjon har rynket på nesen av vaksinasjonsattestene. Den eldste fikk noen om igjen - men dette nektet jeg med den yngste - da hun var mer enn fullvaksinert i forhold til vår standard!

Jeg synes dette er hovmodig og arrogant av vårt helsevesen - vi som gikk med klubbe og steinøks mens det samtidig f.eks. i Kina var en høyt utviklet kultur!

"Jeg synes dette er hovmodig og arrogant av vårt helsevesen - vi som gikk med klubbe og steinøks mens det samtidig f.eks. i Kina var en høyt utviklet kultur!"

*LOL* Godt sagt, polly!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vår helsestasjon tok det greit.

Jeg vil ikke kalle det mistro, men de ville være på den sikre siden.

Utfra diverse blodprøver fant de ut at det var enkelte vaksiner hun ikke hadde fått.

Det stod på papirene at hun var fullvaksinert. Det kan hun ikke ha vært.

Vi valgte derfor å starte på det norske vaksinasjonsprogrammet.

Helsesøster ringte folkehelsen og andre for å dobbeltsjekke, så jeg synes de bare var grundige og følte ikke at jeg eller kinesiske helsemyndigheter ble mistrodd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hepatittB

Vaksinasjonspapirene til vårt barn var ikke korrekte.

Det var flere vaksiner h*n ikke hadde fått, deriblant skulle h*n være vaksinert mot HepatittB, men viste seg å være bærer av viruset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg føler ikke at de kinesiske vaksinene ble mistrodd.

Vår jente som var 19 måneder hadde ikke tatt de samme vaksinene som vi gjør i Norge, bl. a hadde hun bare tatt meslinger, og ikke røde hunder/kusma. Helsesøster ringte folkehelsa for å høre om vi kunne få bare de to sistnevnte, men siden disse inngikk i en sprøyte sa de at vi like så godt kunne ta meslinger igjen - det var ikke farlig.

BCG har hun skrevet opp på helsekortet, men der tar man en prøve for å påvise antistoff før man tar den i 9.kl (??), så får vi se om den tas om igjen da.

Ellers så hadde vår jente tatt noen hjernehinnebetennelsesvaksiner som ikke finnes i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler ikke at de kinesiske vaksinene ble mistrodd.

Vår jente som var 19 måneder hadde ikke tatt de samme vaksinene som vi gjør i Norge, bl. a hadde hun bare tatt meslinger, og ikke røde hunder/kusma. Helsesøster ringte folkehelsa for å høre om vi kunne få bare de to sistnevnte, men siden disse inngikk i en sprøyte sa de at vi like så godt kunne ta meslinger igjen - det var ikke farlig.

BCG har hun skrevet opp på helsekortet, men der tar man en prøve for å påvise antistoff før man tar den i 9.kl (??), så får vi se om den tas om igjen da.

Ellers så hadde vår jente tatt noen hjernehinnebetennelsesvaksiner som ikke finnes i Norge.

Ja hun var også fullvaksinert for hep.B., og det stemte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kinamamsen

Jeg synes vår helsestasjon tok det greit.

Jeg vil ikke kalle det mistro, men de ville være på den sikre siden.

Utfra diverse blodprøver fant de ut at det var enkelte vaksiner hun ikke hadde fått.

Det stod på papirene at hun var fullvaksinert. Det kan hun ikke ha vært.

Vi valgte derfor å starte på det norske vaksinasjonsprogrammet.

Helsesøster ringte folkehelsen og andre for å dobbeltsjekke, så jeg synes de bare var grundige og følte ikke at jeg eller kinesiske helsemyndigheter ble mistrodd.

Jeg har samme erfaring som ban, så våre jenter har startet vaksinasjonsprogrammet på nytt da de ikke hadde fått alle vaksiner som var ført opp på vaksinasjonskortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha mistet vår kjære gutt brått og uforklarlig (krybbedød) sitter jeg igjen med mange spørsmål og tanker.

Ble han kontrollert nøye nok da han kom hit ??

Tok helsestasjon og leger litt for lett på undersøkelser/prøver mv. ??

Hadde han "noe i seg" som burde vært oppdaget ???

Legen vår ble faktisk imponert over legejournalen som vi fikk fra barnehjemmet. Syntes samtidig at gutten så frisk og fin ut og ga uttrykk for at hun ikke ville "plage ham" unødig...

Jeg mener at vi bør være takknemlig for alt som blir gjort av helsevesenet "for sikkerhets skyld".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kinamamsen

Da vi kom hjem med vårt første barn fra India i 1997, ble vi rådet til å ta noen av vaksinene pånytt. Dette fordi etpar av vaksinene var "enestående" og/ eller gitt oralt da han var nyfødt (gjaldt bl.a. BCG og Meslinger).

Jeg opplevde det ikke som noe negativt, kun som velmente råd fra helsesøster.

Da nr.2 kom hjem for to år siden, var hun fullvaksinert også etter norsk standard. Papirene vi hadde på henne var alle originale og skrevet på engelsk, med stempel fra lege/ institusjon. De ble overhodet ikke mistrodd.

Kanskje det hadde hjulpet dere om oversettelsen var gjort av offentlig tjenestemann med de riktige stempler osv.? Uansett er det trist at man skal bli mistrodd og se seg nødt til å gi barnet vaksiner som kanskje ikke er nødvendige.

Hvis det er mulig å dokumentere hvorvidt Kinas vaksinasjoneprogram stemmer overens med det amerikanske, ville det kanskje være til hjelp. Men jeg mener at dette egentlig er dokumentasjon som helsesøstre burde kunne greie å skaffe selv istedenfor å vaksinere i "hytt og pine".

Hilsener fra

Jeg følte ikke at helsestasjonen hadde mistro til vaksinasjonsdok. men de hadde tidligere erfart at de ikke alltid stemte. De tok derfor noen prøver av våre jenter og fikk bekreftet at de vaksinene som var oppført ikke var gitt. De tok deretter kontakt med Folkehelsa som rådet helsesøster til å gi vaksinene pånytt. Jeg følte ikke dette som at de vaksinerte i "hytt og pine". Jeg følte at jeg fikk god oppfølging, og jeg tror ikke at helsestasjonen ønsket få bekreftet at Kinas vaksinasjonprogram ikke holdt mål. Jeg føler at de helt generelt ønsket å gjøre det beste for mine barn; og jeg kunne jo velge bort vaksinene hvis jeg ville; noe jeg da ikke gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følte ikke at helsestasjonen hadde mistro til vaksinasjonsdok. men de hadde tidligere erfart at de ikke alltid stemte. De tok derfor noen prøver av våre jenter og fikk bekreftet at de vaksinene som var oppført ikke var gitt. De tok deretter kontakt med Folkehelsa som rådet helsesøster til å gi vaksinene pånytt. Jeg følte ikke dette som at de vaksinerte i "hytt og pine". Jeg følte at jeg fikk god oppfølging, og jeg tror ikke at helsestasjonen ønsket få bekreftet at Kinas vaksinasjonprogram ikke holdt mål. Jeg føler at de helt generelt ønsket å gjøre det beste for mine barn; og jeg kunne jo velge bort vaksinene hvis jeg ville; noe jeg da ikke gjorde.

Som jeg også skrev, kinamamsen, så opplevde ikke vi heller noen mistro fra helsevesenets side. Det at vi ble anbefalt nye vaksiner på vår sønn, opplevdes heller som genuin omsorg.

Men jeg syns stadig vekk jeg hører om andre (gjelder ikke bare adopterte) som blir nærmest påtvunget vaksiner pga. "mangelfull" dokumentasjon av vaksiner tatt i andre land enn Norge.

Hvis man med enkle prøver kan påvise hvilke vaksiner som er gitt, burde det jo være en enkel sak å unngå dobbeltvaksinering. Men det har altså ikke jeg hørt om før nå. Tar det med meg som en nyttig opplysning, jeg.

Hilsener fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha mistet vår kjære gutt brått og uforklarlig (krybbedød) sitter jeg igjen med mange spørsmål og tanker.

Ble han kontrollert nøye nok da han kom hit ??

Tok helsestasjon og leger litt for lett på undersøkelser/prøver mv. ??

Hadde han "noe i seg" som burde vært oppdaget ???

Legen vår ble faktisk imponert over legejournalen som vi fikk fra barnehjemmet. Syntes samtidig at gutten så frisk og fin ut og ga uttrykk for at hun ikke ville "plage ham" unødig...

Jeg mener at vi bør være takknemlig for alt som blir gjort av helsevesenet "for sikkerhets skyld".

Kjære pipppi

Vil tro at det kommer naturlig disse spørsmålene når man har mistet et barn. Spesielt når det kom så brått som det gjorde med gullgutten.

Tenker veldig på dere i disse dager.

Sender en mail fra privaten.

Stor klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter å ha mistet vår kjære gutt brått og uforklarlig (krybbedød) sitter jeg igjen med mange spørsmål og tanker.

Ble han kontrollert nøye nok da han kom hit ??

Tok helsestasjon og leger litt for lett på undersøkelser/prøver mv. ??

Hadde han "noe i seg" som burde vært oppdaget ???

Legen vår ble faktisk imponert over legejournalen som vi fikk fra barnehjemmet. Syntes samtidig at gutten så frisk og fin ut og ga uttrykk for at hun ikke ville "plage ham" unødig...

Jeg mener at vi bør være takknemlig for alt som blir gjort av helsevesenet "for sikkerhets skyld".

Ja, når jeg hører pipppi fortelle om sin erfaring, gjør jeg alt for sikkerhetsskyld og jeg fylles med medfølelse.

Jeg har bare følt meg så alene og frustrert over holdningene jeg ble møtt med, særlig på helsestasjonen, som sier at bare norske attester og vaksiner er til å stole på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...