Gå til innhold

Er det bare jeg som reagerer på slikt?


Gjest ganske perpleks

Anbefalte innlegg

Gjest ganske perpleks

Dro innom et treningsstudio bemannet med fysioterapauter i dag. På forhånd hadde vi avtalt å sette av 10-15 minutter til å snakke sammen for å finne ut om deres treningsopplegg kunne passe for meg. Vi hadde altså eksplisitt blitt enige om at det ikke skulle gjøres noen undersøkelse.

Mitt primære behov er å trene opp belastningsskader i armer og skuldrer.

Jeg gikk inn på et rom sammen med en fysioterapeut. Vi snakket litt løst om deres treningsopplegg og hva jeg hadde behov for.

Etter circa 4 minutter avbrøt hun midt i en setning og sa: "Slapp av i kjeven! Trekk sammen skjeden!"

Er det bare jeg, eller er det flere som synes denne innfallsvinkelen er litt over sterken etter 4 minutter? Ville en mann opplevd noe tilsvarende?... "Slapp av i kjeven! Få den til å stå!"

Jeg har aldri helt greid å forstå meg på helsepersonell som på død og liv må nærme seg kvinner fra undersiden.

Jeg syntes det var både menigsløst, frekt, bardust og taktløst. Så jeg er glad det finnes andre treningsmuligheter med prof. veiledning.

Er det bare jeg som er rar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ganske perpleks

På timene i sal på SATS, bruker vi ofte å trene bekkenmuskulatur på slutten. Helt vanlig....

Jeg har levd mer enn lenge nok til å vite hva bekkenbunnstrening er og nytten av det. Og til å kunne gjøre det riktig uten veiledning.

Men jeg setter ikke særlig pris på å plutselig bli kommandert til dette midt i en samtale som dreier seg om noe helt annet. Minner litt for mye om overfall.

Det er noe med å forstå grenser og rett tidspunkt. Om jeg innleder en samtale om mine armer og skuldre, har jeg ikke gitt fullmakt til verbal krafsing i mitt underliv. For meg er det unatrulig og plutselig begynne å snakke om underlivet i en irelevant sammenheng. Om jeg går inn på kontoret til en lege eller fysioterpeut, har jeg ikke gitt blanko fullmakt til hele kroppen. Litt takt og tone og allminnelig høflighet gjør seg, også for helsepersonell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ungoguerfaren

Jeg har levd mer enn lenge nok til å vite hva bekkenbunnstrening er og nytten av det. Og til å kunne gjøre det riktig uten veiledning.

Men jeg setter ikke særlig pris på å plutselig bli kommandert til dette midt i en samtale som dreier seg om noe helt annet. Minner litt for mye om overfall.

Det er noe med å forstå grenser og rett tidspunkt. Om jeg innleder en samtale om mine armer og skuldre, har jeg ikke gitt fullmakt til verbal krafsing i mitt underliv. For meg er det unatrulig og plutselig begynne å snakke om underlivet i en irelevant sammenheng. Om jeg går inn på kontoret til en lege eller fysioterpeut, har jeg ikke gitt blanko fullmakt til hele kroppen. Litt takt og tone og allminnelig høflighet gjør seg, også for helsepersonell.

ok, jeg forstår.

prøvde nå, og duverden så mye lettere det blir å slappe av i kjeven ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har levd mer enn lenge nok til å vite hva bekkenbunnstrening er og nytten av det. Og til å kunne gjøre det riktig uten veiledning.

Men jeg setter ikke særlig pris på å plutselig bli kommandert til dette midt i en samtale som dreier seg om noe helt annet. Minner litt for mye om overfall.

Det er noe med å forstå grenser og rett tidspunkt. Om jeg innleder en samtale om mine armer og skuldre, har jeg ikke gitt fullmakt til verbal krafsing i mitt underliv. For meg er det unatrulig og plutselig begynne å snakke om underlivet i en irelevant sammenheng. Om jeg går inn på kontoret til en lege eller fysioterpeut, har jeg ikke gitt blanko fullmakt til hele kroppen. Litt takt og tone og allminnelig høflighet gjør seg, også for helsepersonell.

Innen nyere rygg-stabiliserende trening, er dette med å knipe sammen helt grunnleggende. Antar at du har kommet i kontakt med en fysioterapeut som er opptatt av holdning, og som ser dine nakke og skulderplager i sammenheng med resten av ryggen. Tror derfor ikke det trenger å være noe faglig å utsette på måten vedkommende forsøkte å nærme seg ditt problem på.

En annen ting er at enkelte fysioterapeuter kan bli litt for direkte i sin tilnærming, og dermed glemmer at mange kan oppleve en så direkte tilnærming som litt upassende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ganske perpleks

Innen nyere rygg-stabiliserende trening, er dette med å knipe sammen helt grunnleggende. Antar at du har kommet i kontakt med en fysioterapeut som er opptatt av holdning, og som ser dine nakke og skulderplager i sammenheng med resten av ryggen. Tror derfor ikke det trenger å være noe faglig å utsette på måten vedkommende forsøkte å nærme seg ditt problem på.

En annen ting er at enkelte fysioterapeuter kan bli litt for direkte i sin tilnærming, og dermed glemmer at mange kan oppleve en så direkte tilnærming som litt upassende.

Hvis jeg hadde gått inn i et treningsopplegg der, ville jeg blitt bekymret om ikke bekkenbunnen var blitt tatt med.

Men jeg var der ikke for å lage et treningsopplegg, ikke for å kartlegge mine detaljerte behov. Jeg var der kún for å finne ut litt mer om hvordan de rent praktisk la ting opp, og om dette var noe jeg kunne trives og føle meg vel med.

For det første skal man ikke avbryte midt i en setning. For det andre skal man holde seg nogenlunde til tema og "bestilling". For det tredje går det an å nærme seg kroppen til folk ad andre veier enn underlivet. Det er ikke der man begynner, selv om det er med på programmet.

Om du var på besøk hos noen for første gang, ville du vel ikke stimet rett inn på soverommet og gjennomsøkt nattbord og kommoder.

En del helsepersonell her til lands er helt håpløse når det gjelder å nærme seg folks intimsoner med respekt. Det verste er at de ser ut til å mene at dette er helt greit. Jeg er ikke villig til å unnskylde denne mangelen på kompetanse og respekt.

Men jeg fant i hvert fall ut det jeg lurte på. Jeg kommer ikke til å føle meg vel på det stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Windsong

Vet ikke om du er rar, men hva har dette med psykiatri å gjøre?

Jeg synes vel kanskje det var en noe tankeløs tilnærmingsmåte. Dessuten var det jo helt off topic ut i fra de intensjoner du hadde med samtalen.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Jeg har levd mer enn lenge nok til å vite hva bekkenbunnstrening er og nytten av det. Og til å kunne gjøre det riktig uten veiledning.

Men jeg setter ikke særlig pris på å plutselig bli kommandert til dette midt i en samtale som dreier seg om noe helt annet. Minner litt for mye om overfall.

Det er noe med å forstå grenser og rett tidspunkt. Om jeg innleder en samtale om mine armer og skuldre, har jeg ikke gitt fullmakt til verbal krafsing i mitt underliv. For meg er det unatrulig og plutselig begynne å snakke om underlivet i en irelevant sammenheng. Om jeg går inn på kontoret til en lege eller fysioterpeut, har jeg ikke gitt blanko fullmakt til hele kroppen. Litt takt og tone og allminnelig høflighet gjør seg, også for helsepersonell.

Tror du er litt gammeldags jeg!

Hadde bla aldri falt meg inn å nekte en lege å undersøke kroppen min.

Du må passe deg så du ikke en eller annen gang anmelder en fagperson på bare innbillning. Du snakket jo om 'overfall' eller hva du kalte det om denne kommentaren også.

SÅ hårsår er det UNORMALT å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nå tuller du

Hvis jeg hadde gått inn i et treningsopplegg der, ville jeg blitt bekymret om ikke bekkenbunnen var blitt tatt med.

Men jeg var der ikke for å lage et treningsopplegg, ikke for å kartlegge mine detaljerte behov. Jeg var der kún for å finne ut litt mer om hvordan de rent praktisk la ting opp, og om dette var noe jeg kunne trives og føle meg vel med.

For det første skal man ikke avbryte midt i en setning. For det andre skal man holde seg nogenlunde til tema og "bestilling". For det tredje går det an å nærme seg kroppen til folk ad andre veier enn underlivet. Det er ikke der man begynner, selv om det er med på programmet.

Om du var på besøk hos noen for første gang, ville du vel ikke stimet rett inn på soverommet og gjennomsøkt nattbord og kommoder.

En del helsepersonell her til lands er helt håpløse når det gjelder å nærme seg folks intimsoner med respekt. Det verste er at de ser ut til å mene at dette er helt greit. Jeg er ikke villig til å unnskylde denne mangelen på kompetanse og respekt.

Men jeg fant i hvert fall ut det jeg lurte på. Jeg kommer ikke til å føle meg vel på det stedet.

Bare venn deg til at slike ting som at folk ikke oppførere seg proffesjonelt og gjør det du en forventer av dem, det kommer du til å opplevestadig vekk.

Du er vel ikke perfekt i dein arbeidssituasjon du heller? Gjør og sier du bestandig det rette til dine venner feks. Aldri et feilvalgt ord eller handling?

Ta deg sammen, menneske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du er litt gammeldags jeg!

Hadde bla aldri falt meg inn å nekte en lege å undersøke kroppen min.

Du må passe deg så du ikke en eller annen gang anmelder en fagperson på bare innbillning. Du snakket jo om 'overfall' eller hva du kalte det om denne kommentaren også.

SÅ hårsår er det UNORMALT å være.

Hei,

Fint at du har dine grenser og trives med dem.

Men er det ikke en smule korttenkt og intolerant å forvente at andre skal ha akkurat samme grenser som deg?

"Ganske perpleks" skrev vel ikke noe om at hun ikke vil la en lege undersøke seg. Slik jeg forstår det var det bare ikke en del av det avtalte og hensiktsmessige programmet.

Hva vet du om den personlighet og erfaringsbakgrunn som gjør at folk velger de grensene de har for sitt eget liv? Hva gjør deg i stand til å bedømme andres behov for privatliv? Ville du inntatt samme holdning om du f.eks visste at du snakket med et offer for overgrep?

Det blir som å si til en allergiker: "Jeg tåler nøtter, så hvorfor kan ikke du spise det?"

Enhver har rett til å sette sine egne grenser for sitt liv. Det er ikke min jobb å bedømme beretigelsen av disse grensene. Jeg er skyldig som medmenneske å respektere dem.

I vår del av verden er det kanskje "normalt" eller mest vanlig å være så frilynt som du later til å være. I andre deler av verden vil det anses som abnormt og motbydelig.

Hvis man insisterer på at andre skal leve etter samme standard som en selv, kan en fort bli en som krenker i øst og vest uten å skjønne hvorfor folk trekker seg unna.

Om dette ubetenksome innlegget er representativ for det du faktisk står for, vet jo ikke jeg noe om.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ganske perpleks

Bare venn deg til at slike ting som at folk ikke oppførere seg proffesjonelt og gjør det du en forventer av dem, det kommer du til å opplevestadig vekk.

Du er vel ikke perfekt i dein arbeidssituasjon du heller? Gjør og sier du bestandig det rette til dine venner feks. Aldri et feilvalgt ord eller handling?

Ta deg sammen, menneske!

Jeg har selv et yrke der jeg jobber tett på folk. En av de tingene jeg virkelig bestreber meg på er å ikke trå over, og å be om unskyldning -helst uoppfordret- når jeg likevel gjør det.

Jeg gjør mange feil selv, og har ikke problemer med at andre gjør det. Jeg er vel vant med at fagfolk ikke alltid opptrer proffesjonelt. Det har jeg et avslappet forhold til.

Det jeg nekter å akseptere er når folk viser en holdning av at de har et yrkesmessig fritak for alminnelig folkeskikk og respekt.

Og, nei, jeg kommer ikke til å ta meg sammen for å finne meg i en slik holdning. Jeg velger heller å betale pengene mine til noen som møter meg på en OK måte. De trenger ikke å være fullkomne, bare middels redelige.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj! Dette skulle jo være en samtale! Jeg hadde nok reagert som du gjorde. Jeg liker ikke at fremmede folk sier noe om/beordrer meg til å gjøre noe som helst med "skjeden" min - og 4 minutter er ikke all verden tid å bli fortrolig med noen på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ganske perpleks

Tror du er litt gammeldags jeg!

Hadde bla aldri falt meg inn å nekte en lege å undersøke kroppen min.

Du må passe deg så du ikke en eller annen gang anmelder en fagperson på bare innbillning. Du snakket jo om 'overfall' eller hva du kalte det om denne kommentaren også.

SÅ hårsår er det UNORMALT å være.

Men kjære vene!

Nå gikk du hvis helt av hengslene. Også uten nick, da! Tørr du ikke stå for det du skriver?

Jeg har da aldri tenkt å anmelde noen for overfall. Det kan jo tenkes jeg er gal, men jeg tror ikke jeg er dum. Har du aldri blitt "overfalt" av en innpåsliten gateselger eller fire fulle venner på byen? Er det også innbilling? Eller en bedreviter som bare må ha deg til å ta de vitaminpillene som interesserer deg mitt på ryggen?

Det er sikkert mange ting som du ALDRI ville gjort, som jeg kunne funnet på. Men du er jo så NORMAL og fornuftig. Og det er hvis ikke jeg.

Husk at det også var normale mennesker som drepte jøder i nazityskland. Så jeg jeg synes egentlig ikke den tittelen sier så mye om hva som er godt og riktig, bare hva som er vanlig i en gitt periode. ;-)

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at du reagerte. Tror jeg hadde svart med et stort "HÆH??!"

Syns hun burde ha nærmet seg dette på en helt annen måte. Forklart litt først og så sagt at "for å oppnå dette, må du jobbe med å slappe av der og der osv"

Syns hun var lite omtenksom, ja

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Hei,

Fint at du har dine grenser og trives med dem.

Men er det ikke en smule korttenkt og intolerant å forvente at andre skal ha akkurat samme grenser som deg?

"Ganske perpleks" skrev vel ikke noe om at hun ikke vil la en lege undersøke seg. Slik jeg forstår det var det bare ikke en del av det avtalte og hensiktsmessige programmet.

Hva vet du om den personlighet og erfaringsbakgrunn som gjør at folk velger de grensene de har for sitt eget liv? Hva gjør deg i stand til å bedømme andres behov for privatliv? Ville du inntatt samme holdning om du f.eks visste at du snakket med et offer for overgrep?

Det blir som å si til en allergiker: "Jeg tåler nøtter, så hvorfor kan ikke du spise det?"

Enhver har rett til å sette sine egne grenser for sitt liv. Det er ikke min jobb å bedømme beretigelsen av disse grensene. Jeg er skyldig som medmenneske å respektere dem.

I vår del av verden er det kanskje "normalt" eller mest vanlig å være så frilynt som du later til å være. I andre deler av verden vil det anses som abnormt og motbydelig.

Hvis man insisterer på at andre skal leve etter samme standard som en selv, kan en fort bli en som krenker i øst og vest uten å skjønne hvorfor folk trekker seg unna.

Om dette ubetenksome innlegget er representativ for det du faktisk står for, vet jo ikke jeg noe om.

mvh

Her inne svarer en utifra den personligheten en har, og en stiller spørsmål utifra den personligheten en er.

Problemet er vel at de fleste skjuler sin personlighet. De pynter litt på den. Forteller ikke hele historien. Da kan en heller ikke forvente gode svar. Vi er ikke synske!

Har en overgrepsproplematikk, så kan en feks ikke vente å blir besvart utifra denne problemstillingen hvis en ikke NEVNER det.

Skal en være så overhensynsfull så kan en ikke svare på noe da jo!

Bare et råd, tåler dere ikke å høre forskjellige meninger, så IKKE still spørsmål.

Og faktisk så mener jeg at hun i et eller annet innlegg skrev at det at hun gikk inn på et legekontor ikke var det samme som å godta en kroppslig undersøkelse. Eller noe i den dur. JEG mener at HVIS jeg oppsøker lege, så må en forvente, hvis en vil ha hjelp, at en må la legen foreta de nødvendig undersøkelsene. Det er MIN mening utifra mitt erfaringsgrunnlag. En har ikke annet enn sitt EGET erfaringsgrunnlag å svare utifra. Ingen av oss her inne har det. Er ikke det spennende da? Mange forskjellige vinklinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Men kjære vene!

Nå gikk du hvis helt av hengslene. Også uten nick, da! Tørr du ikke stå for det du skriver?

Jeg har da aldri tenkt å anmelde noen for overfall. Det kan jo tenkes jeg er gal, men jeg tror ikke jeg er dum. Har du aldri blitt "overfalt" av en innpåsliten gateselger eller fire fulle venner på byen? Er det også innbilling? Eller en bedreviter som bare må ha deg til å ta de vitaminpillene som interesserer deg mitt på ryggen?

Det er sikkert mange ting som du ALDRI ville gjort, som jeg kunne funnet på. Men du er jo så NORMAL og fornuftig. Og det er hvis ikke jeg.

Husk at det også var normale mennesker som drepte jøder i nazityskland. Så jeg jeg synes egentlig ikke den tittelen sier så mye om hva som er godt og riktig, bare hva som er vanlig i en gitt periode. ;-)

Ha en fin dag!

Når jeg hadde lest innledningen , skjønte jeg at jeg ikke behøvde lese lenger. Da gav du beskjed om hvilket plan du var på!

Du antyder at jeg ikke tør å stå for mine meninger ved å ikek bruke nick. Ved å være anonym altså. ALLE her inne er anonyme.

Og faktisk så er vel ikke 'ganske perpleks' så mye mer ikke-anonymt enn 'ikke undertegnet'? Eller?

Hvis jeg hadde kalt meg 'helt perpleks' e.l. så hadde det altså vært greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her inne svarer en utifra den personligheten en har, og en stiller spørsmål utifra den personligheten en er.

Problemet er vel at de fleste skjuler sin personlighet. De pynter litt på den. Forteller ikke hele historien. Da kan en heller ikke forvente gode svar. Vi er ikke synske!

Har en overgrepsproplematikk, så kan en feks ikke vente å blir besvart utifra denne problemstillingen hvis en ikke NEVNER det.

Skal en være så overhensynsfull så kan en ikke svare på noe da jo!

Bare et råd, tåler dere ikke å høre forskjellige meninger, så IKKE still spørsmål.

Og faktisk så mener jeg at hun i et eller annet innlegg skrev at det at hun gikk inn på et legekontor ikke var det samme som å godta en kroppslig undersøkelse. Eller noe i den dur. JEG mener at HVIS jeg oppsøker lege, så må en forvente, hvis en vil ha hjelp, at en må la legen foreta de nødvendig undersøkelsene. Det er MIN mening utifra mitt erfaringsgrunnlag. En har ikke annet enn sitt EGET erfaringsgrunnlag å svare utifra. Ingen av oss her inne har det. Er ikke det spennende da? Mange forskjellige vinklinger.

Du er vist mer ivrig på å skrive enn å lese. ;-)

Jeg fant sitatet:

"Om jeg går inn på kontoret til en lege eller fysioterpeut, har jeg ikke gitt blanko fullmakt til hele kroppen."

Om du kommer til en lege for en halsbetennelse, ville du vel ikke satt pris på om h*n begynte å undersøke beina dine uten forvarsel? Tar jeg ikke feil, blir du også ening med frisøren før h*n begynner med saksa. Hva er det som er så vanskelig?

Den som er rask til å dømme, uten å tenke over hva man faktisk ikke vet om saken, blir som regel en sterk eksponent av egen tåpelighet.

Sterke standpunkt fulle av adjektiv og fattige på argumenter avslører, kunskapsløshet og mangel på refleksjon.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Du er vist mer ivrig på å skrive enn å lese. ;-)

Jeg fant sitatet:

"Om jeg går inn på kontoret til en lege eller fysioterpeut, har jeg ikke gitt blanko fullmakt til hele kroppen."

Om du kommer til en lege for en halsbetennelse, ville du vel ikke satt pris på om h*n begynte å undersøke beina dine uten forvarsel? Tar jeg ikke feil, blir du også ening med frisøren før h*n begynner med saksa. Hva er det som er så vanskelig?

Den som er rask til å dømme, uten å tenke over hva man faktisk ikke vet om saken, blir som regel en sterk eksponent av egen tåpelighet.

Sterke standpunkt fulle av adjektiv og fattige på argumenter avslører, kunskapsløshet og mangel på refleksjon.

mvh

Det var det sitatet jeg oppfattet på en litt annen måte enn deg. Siden det ikke var nevnt noen spesifikk sykdom der, så oppfattet jeg det som en mer generell avstandtagen av kroppslige undersøkelser. Hadde det i samme sitatet vært nevnt halsbetennelse feks, så hadde sitatet av meg blitt oppfattet helt annerledes.

Men HVA er problemet. Du og jeg har forskjellige måter å oppfatte og forstå ting på. Ikke vet jeg om min eller din er den beste. Og det vet IKKE du heller, siden vi begge er partiske.

Men for meg så er det helt greit at du er uenig med meg. Jeg synes det er ok med en diskusjon. Ellers går ikke verden videre!

Så får du bare ta det tungt at jeg ikke deler ditt syn. Det kan jeg ikke gjøre noe med. Som sagt, dette er et DISKUSJONS-forum. Da MÅ faktisk folk ha forskjellige meninger, eller BLIR det ingen diskusjon. Kan du ikke bare godta at slik er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...