Gå til innhold

Det var nok en overstimulering


x-woman

Anbefalte innlegg

hei dere en liten oppdatering fra meg her. Jeg reisre hjem fra sykehuset i dag da det ikke er stort mer de kunne gjøre for meg, men er ikke noe særlig bra...

Jeg ble lagt inn på KK natt til mandag med denorme smerter etter uttaket forrige fredag. Legen konstanterte overstimulering av egg-stokkene og at det var vann i magen. Grusomt vondt. Det har vært den værste helgen i mitt liv!!!!!!!

Tiltross for alt dette var hcg-blodprøven så fin at de satte inn ett egg.....( ett skikkelig egg ut av 18!!!!! helt utrolig dårlig) Så nå håper jeg at alt det vonde blir snudd til glede. For dette har vært et helvete, mildt sagt - og det forsatt er..

Noen som har noen gode tips for svar verkende mage og sure gulpende oppstøt?

Hva har dere andre gjort som har blitt overstimulert?

Hvor lenge varte det?

Please gi meg noe å se fram til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stakkars deg, så vondt du må ha hatt det! Husker med skrekk sats' beretninger om hvordan det var å være overstimulert.

Vil bare ønske deg lykke til med rugingen. Selv om du hadde håpet på mer enn ett bra egg, så er oddsene betraktelig bedre med ett egg enn med ingen egg!

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff og huff, det hørtes ikke spesielt godt ut! Krysser fingrene for deg!!!!

Har slitt en del med magesmerter selv, men har egentlig trodd at det har vært mens-smerter. Men ingen mens har foreløpig kommet, så det er da fremdeles håp! I morgen er det 14 dager siden innsetting, og da skal jeg teste! Blir såå spennende!!

Håper det er våres tur nå!!

Klems

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LillePilleria

Vr glad de bare satte inn ett egg. Hvis du blir gravid etter overstimulering (og i særdeleshet med tvillinger) kan væsken holde seg i kroppen og du må ha det litt ille en periode fremover (det er de samme hormonene som holder væsken tilbake)

Det er urettferdig- som om det ikke er nok å skulle igjennom alt det for å bli gravid, det kan til og med holde seg en stund fremover.

Jeg ønsker deg lykke lykke til, og håper at det klarer å klore seg fast :-)

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det nok ikke så fælt som deg, men var innom sykehuset i går og fikk konstantert litt overstimulering etter noen dager med magesmerter. Testet faktisk positivt dagen før, så overstimulering har ingen påvirkning på muligheter til å bli gravid. Det sa iallefall legen. Hun rådet meg til å drikke mye vann og ta det med ro,så i dag har jeg vært hjemme fra jobb. Det er værst når jeg ligger på siden eller ryggen for da kommer kvalmen. Hadde fryktelig vondt i natt og ringte 113, men ble bare satt over til gyn.avd og snakket med en sykepleier som ikke hadde peiling og som anbefalte meg å vente til avd. for ivf åpnet kl 9... Jeg fant ut at jeg ville vente til kl 9 enn å dra på legevakt hos lege som ikke hadde peiling, men kl 9 hadde det gitt seg og er på samme nivå som da jeg var hos legen. Har legene sagt noe til deg om å ta smertestillende? Jeg tør ikke siden jeg bruker Abyl-A og glemte å spørre legen i dag og sov bort ringetiden til avd....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars deg! Ta det som en oppmuntring at flere som har vært overstimulert har blitt gravide! Krysser fingrene for god og rask bedring og et blått resultat!!

Jeg var bare _litt_ overstimulert, og det gikk over i løpet av 4-5 dager...

*krysser fingrene*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, det er fælt når det skal bli så ille. Men, trøsten må vel være at mange faktisk blir gravide etter overstimulering! Ikke at jeg kan "bevise" noe, men det er en trend jeg har sett her over en del år.... :o)

Hvor lenge det vil vare er umulig å si. Alt fra noen dager til noen uker. Noen trenger sykehusinnleggelse, andre klarer seg bedre. Får du pusteproblemer bør du snarest kontakte legen da dette er et alvorlig symptom på overstimulering. Siden det er satt inn ett egg kan du jo håpe at det ikke varer så lenge.

Men pass på fremover, og få jevnlige kontroller. En jeg kjenner fikk en stor cyste på eggstokken etter overstimulering. Eggstokken måtte opereres bort, men begge barna lever i beste velgående :o)

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!

Som demeter1 skrev, så hadde jeg det helt forferdelig da jeg i fjor sommer ble kraftig overstimulert. Belønningen for at jeg holdt ut de verste smertene og 9 dager på sykehuset ligger nå og sover i mor og fars seng, nemlig mine 2 tvillinggutter! Jeg hadde mye væske i bukhulen som til slutt måtte tappes og magen så ut som en gravid mage i 7. måned. Heldigvis er det ikke mange som får det så kraftig, men som alle skriver, du får trøste deg med at sjansen for at du blir/er gravid øker betraktelig når man blir overstimulert. Jeg merket antydninger 8 dager etter innsetting (eller var det på 9. dagen?) og så fikk jeg testet og tatt blodprøve på sykehuset på dag 11 etter innsetting som var positiv.

Fatt mot og hold ut. Venter i spenning på resultatet.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, dette hørtes ikke noe hyggelig ut ! :o( Jeg var også overstimulert på mitt første forsøk, men de oppdaget det før jeg satte eggløsningssprøyta, så da fikk jeg vente til østrogennivået sank. Dermed ble det ikke så farlig som det kunne blitt.

Den gangen fikk jeg ut 17 egg, men bare to var gode nok til innsetting. Det er ganske vanlig med mange egg, men få gode når man har fått for kraftig stimulering. Men de gode, er skikkelig gode, og sjansen for graviditet ser ut til å være noe høyere.

Det vondeste med overstimuleringen for meg, var at eggposene blåste seg så voldsomt opp etter uttak. Jeg hadde ett par fryktelige vonde dager i Danmark, og fikk en natt på sykehus der nede. Eggposene trykte sånn på urinveiene, så jeg klarte ikke å tisse, og det gjorde det hele enda vondere. Når jeg fikk hjelp til å tømme blæra ble det litt bedre. Jeg var ganske sprek igjen etter en drøy uke, men jeg var ikke egentlig overstimulert fordi jeg hadde ventet med eggløsningssprøyta.

Selv om det vondeste er at det presser sånn, er det skumleste at det oppstår væskeansamlinger i kroppen. Den beste måten å motvirke det på, er å drikke mye - helst vann, og unngå salt og vanndrivende stoffer. Hvis kroppen tror at den kan få mangel på væske, begynner den å samle opp væske i de lagrene den kan finne. Hvis du viser kroppen at det er nok vann og vel så det, vil den ikke lagre så mye.

For å unngå at det skal sprenge så mye, lønner det seg å spise ofte og lite. Men det sier seg vel nesten selv. Det er nesten ikke mulig å spise store måltider når man er oppi noe slikt.

Ønsker deg riktig lykke til med rugingen, og håper det ikke tar så lang tid før du kommer deg igjen. Nå kommer jo egget ditt selvsagt til å feste seg, så du trenger sikkert ikke flere forsøk. Men hvis du nå likevel må ta en ekstra runde, vet både du og legene mye mer om hvordan kroppen din fungerer. Da får du riktigere medsinering, og alt blir mye bedre.

Her kommer noen blå vibber:

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The joy of twins!

Hei X-woman!

Du er nok overstimulert,ja...

Ser at du har fått tips om å drikke mye, det er feil. Du skal drikke maksimalt 1 - 1,5 l væske til dagen. Videre bør du ungå salt mat.

Hvis du hadde egginnsetting nå, vil tilstanden gjerne plusse opp igjen ca 10-14 dager etter egg- innsetting.

For da produserer kroppen din de samme hormonene som finnes i porfasi-sprøyten.

Jeg hadde mitt forsøk i 2001. Brukte lave doser Puregon (100 iE)siden jeg var i "risiko-gruppen" for å bli overstimulert - jeg er tynn, med PCO.

Jeg hadde "bare" 20 egg-poser.De tok ut 14 egg, og 8 ble befruktet. 5 av disse var super-kvalitet. Fikk satt inn 2 egg.

Hadde litt ubehag/kvalme rundt egg-innsetting. Men 10 dager etter ble jeg dårlig... Kastet opp bare jeg rørte meg i sofaen. Ble da kjørt til sykehuset, der det ble konstantert overstimulering.

Legen sa at ca 1% av de som ble stimulert for prøverør, ble overstimulert. Delte den ene prosenten inn i 3 grader. Da grad 1 var lett overstimulering - og grad 3 svært alvorlig overstimulering.

Jeg var grad 3++

Jeg var svært dårlig, og måtte bli tappet 2 ganger. Siste gangen fikk de ikke "tettet" hullet pga. trykket,og jeg "lakk" i en uke.

Jeg hadde 5-7 l. væske i buken,og egg-stokkene var over 15 cm - hver.

Jeg lå flat i sengen på sykehus i 2 uker. Så fikk jeg permisjon, og kunne være hjemme litt. Ble utskrevet etter 1 uke hjemme.

Jeg såg ut som jeg var høy-gravid på det verste.

Og jeg var gravid!!! Med tvillinger!

Nå er tvillingene mine snart 2 år. :)

Jeg ønsker deg lykke til, og håper at du slipper å bli dårlig!

Men ta kontakt med sykehuset snarest hvis du merker at du blir kvalm,og magen føles oppblåst.

Stor klem fra AHO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei X-woman!

Du er nok overstimulert,ja...

Ser at du har fått tips om å drikke mye, det er feil. Du skal drikke maksimalt 1 - 1,5 l væske til dagen. Videre bør du ungå salt mat.

Hvis du hadde egginnsetting nå, vil tilstanden gjerne plusse opp igjen ca 10-14 dager etter egg- innsetting.

For da produserer kroppen din de samme hormonene som finnes i porfasi-sprøyten.

Jeg hadde mitt forsøk i 2001. Brukte lave doser Puregon (100 iE)siden jeg var i "risiko-gruppen" for å bli overstimulert - jeg er tynn, med PCO.

Jeg hadde "bare" 20 egg-poser.De tok ut 14 egg, og 8 ble befruktet. 5 av disse var super-kvalitet. Fikk satt inn 2 egg.

Hadde litt ubehag/kvalme rundt egg-innsetting. Men 10 dager etter ble jeg dårlig... Kastet opp bare jeg rørte meg i sofaen. Ble da kjørt til sykehuset, der det ble konstantert overstimulering.

Legen sa at ca 1% av de som ble stimulert for prøverør, ble overstimulert. Delte den ene prosenten inn i 3 grader. Da grad 1 var lett overstimulering - og grad 3 svært alvorlig overstimulering.

Jeg var grad 3++

Jeg var svært dårlig, og måtte bli tappet 2 ganger. Siste gangen fikk de ikke "tettet" hullet pga. trykket,og jeg "lakk" i en uke.

Jeg hadde 5-7 l. væske i buken,og egg-stokkene var over 15 cm - hver.

Jeg lå flat i sengen på sykehus i 2 uker. Så fikk jeg permisjon, og kunne være hjemme litt. Ble utskrevet etter 1 uke hjemme.

Jeg såg ut som jeg var høy-gravid på det verste.

Og jeg var gravid!!! Med tvillinger!

Nå er tvillingene mine snart 2 år. :)

Jeg ønsker deg lykke til, og håper at du slipper å bli dårlig!

Men ta kontakt med sykehuset snarest hvis du merker at du blir kvalm,og magen føles oppblåst.

Stor klem fra AHO

Heisann og takker og bukker for svar. Det der med vann merker jeg at de strides om . Noen sier at man skal drikke mye og noen lite, så jeg har holdt meg sånn midt i mellom. Begynner å bli bedre nå, men sliter forsatt med pustingen. Skjønner ikke helt hva det kommer fra...

Ellers lurte jeg på om jeg må være veldig forsiktig i tiden framover? I dag er det en uke siden innsetting, og siden du nevnte at det kan blusse opp igjen??? kan det virkelig bli like gale som jeg hadde det?

Jeg ble neste litt redd når jeg leste innlegget ditt, men samtidig så er det greit å være forberedt....

Er det da uforsvarlig å reise vekk en uke på ferie i neste uke. Jeg tørr ikke visst dette skal bli verre...

Gratulerer med dine to små, så fint at det ordnet seg for deg etter alt det du måtte gjennom. Du har nok hatt det mye værre enn meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...