Gå til innhold

Trikotillomani (nappe ut sitt eget hår).


HEHAN

Anbefalte innlegg

Hei jeg er ei jente på 27 år som lider av Trikotillomani. Jeg river ut hår fra hodet uten å vite hvorfor. Har slitet med dette siden jeg var 13 år og har holdt dette for meg selv i alle disse årene. FØrst i fjor fikk jeg vite at det var et navn på det rare jeg gjorde og at jeg ikke var alene. Det var en stor lettelse for meg og nå har jeg kommet i kontakt med en dansk website med andre som lider av det samme. Jeg har en sterk følese av at det er mange nordmenn der ute som går med denne lidelsen og smerten inni seg selv. Jeg ønsker å komme i kontakt med andre nordmenn....

Litt om Trik.:

Lidelse kjennetegnet ved merkbart hårtap som følge av gjentatt manglende kontroll av impulsen til å nappe ut hår fra alle steder på kroppen. Nappingen er vanligvis forbundet med økt spenning før, og lettelse eller tilfredsstillelse etter handlingen.

Alarmerende mange holder lidelsen skjult for omverden, da den oftest går hånd i hånd med personlig skamfølelse. Ifølge en amerikansk vitenskapelig undersøkelse rammes mellem 3-5 % av jenter og 1.5% af gutter. Flere mennesker er ramt af trikotillomani end folk med skizofreni, ocd, angst m.fl. Manien kan rotfeste seg senere i livet i form af angstanfall, depresjon og i værste tilfelle selvmordsforsøk. Lidelsen gir i den grad en nedsatt livskvalitet for det enkelte menneske.

Er det andre nordmenn der ute som lider av Trikotillomani så ta snarlig kontakt med meg . – Du er ikke alene –

Med vennlig hilsen Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...