Gjest nissa Skrevet 6. desember 2000 Del Skrevet 6. desember 2000 Etter mange års vektproblemer og graviditet, veier jeg nå 90 kg. Det er ALTFOR mye for mine 160 cm. I forbindelse med angst(symptomer), ble det tatt blodprøver i september, for å utelukke fysisk årsak til symptomene. Da var alat og en annen leverprøve forhøyet , men husker ikke helt verdiene. Har tatt tre prøver totalt - sist gang var alat -verdien sunket fra 54 til 50, mens den andre "ukjente" verdien var gått opp fra 35 til 40. Nå skal jeg ta nye prøver i romjulen, og er i tillegg henvist til ultralyd. Føler at jeg blir godt fulgt opp, men at jeg ikke får noen skikkelig forklaring. Legen min sier det kan skyldes virus eller overvekten - jeg håper det siste, for jeg har så vidt jeg vet ikke vært syk når pørvene er blitt tatt. Jeg forestiller meg allverdens forferdelige ting. Har vært plaget av atskillelsesangst (blant annet) etter at jeg ble mamma i vår - jeg KAN ikke dø nå ! Og jeg er livredd for kreft eller noe annet farlig, og redd for at legen min "skåner meg". Vet det har vært spurt om alat-verdier tidligere, men vær så snill og svar meg likevel, for jeg er så innmari redd, og klarer ikke fomidle denne angsten til legen min (har akkurat byttet lege fordi min gamle sluttet). Har meldt meg på Maxi-kurs hos Grete Roede etter jul. Vet jeg klarer å slanke meg - det er å holde vekten, legge om vaner for godt som er problemet. Vet du forresten hvem/om noen som som arbeider seriøst med problemstillinger knyttet til det ? Hvis leververdiene skyldes overvekt - vil de normalisere seg når jeg reduserer vekten ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/11855-alat-og-overvekt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis Skrevet 6. desember 2000 Del Skrevet 6. desember 2000 Til nissa. En alat på 54 og 50 er kun minimalt forhøyet, for noen mennesker er dette normalverdier. Høyst sannsynligvis skyldes det overvekten, og prøven vil normaliseres når du går ned i vekt. Det finnes flinke ernæringsfysiologer som jobber med ovevekt. enkelte steder i landet er ventetiden lang. Det finnes mye godt lesestoff om emnet, kanskje kan dette, sammen med hjelp fra legen din være et alternativ. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/11855-alat-og-overvekt/#findComment-59716 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.