Gå til innhold

Underlivsproblemer


studine25

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en jente på 25 år som har hatt mye problemer de siste månedene. Jeg studerte i England ifjor, og under eksamenslesningperioden fikk jeg forstoppelse (fordi jeg kanskje satt veldig mye?) Det kunne gå tre dager uten avføring, og da gjorde det veldig vondt å gå på do. Jeg gikk til lege og fikk diagnosen sprekk i endetarmen (åpningen) Legen anbefalte meg å spise mer fiber og sa at dette ikke var unormalt. Avføringen har siden blitt normal, men det gjør fortsatt vondt og det er ofte blod på papiret (men ikke i avføringen) Jeg bruker av og til Xyloproct. I tillegg til dette har jeg sterk utflod som jeg ofte har vært til lege for. Utfloden er gul og tykk når den kommer på trusen, men mer hvit (og både tynt- og tyktflytende når den kommer rett fra skjeden) Den lukter noe surt når den kommer på trusen, men er luktfri når jeg tar den fra skjeden. Jeg har brukt Yasmin i et år nå, og sluttet for fire uker siden. Da fikk jeg blødning rett etter at jeg sluttet. Nå går jeg og venter på mensen som ikke kommer selv om jeg har symptomer som menssmerter og ømhet i brystene. Mot utfloden har jeg prøvd canesten, flygol og annen antibiotika. Jeg har også nylig hatt blærekatarr som jeg fikk behandling for.Merker at jeg generelt sett er sliten, trøtt og tung i hodet. Jeg er også ofte varm. Jeg har også gått noe opp i vekt etter at jeg kom hjem fra utlandet. Synes dette blir så mye når jeg er bare er 25 år gammel og skal liksom være på mitt friskeste og nyte livet. Hva skal jeg gjøre?

P.S. Vet ikke om dette er viktig, men jeg fikk fjernet en føflekk for tre uker siden.

Såret ble betent og sprakk uten at jeg vet hvorfor - jeg syntes jeg var ganske påpasselig. Nå er det fortsatt rødt og ser ikke ut til å gro - det er bare en tynn film over såret. (ca. 1,5 cm i diameter)

Jeg er blitt litt oppgitt og nedstemt over at disse problemene ikke går over. Hva burde jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest årgang -67

Hei! At du har surluktende utflod er naturlig. Utflod skal lukte surt fordi pH veriden i skjeden er under 7. Lukter derimot utfloden søtlig og kvalmende og er fargen sterk gul (eller grønn), tyder dette på en infeksjon som bør behandles av lege. Råd mot forstoppelse fås også på apoteket, mitt råd er å spise druer, kiwi og annen frukt og ellers drikke mye vann. Har du manglende mens lengre enn to uker over tiden, bør du kanskje gå til lege for å få sjekket deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du har flere spørsmål som tilsynelatende ikke har relasjon til hverandre.

Sprekk ved endetarmen (fissur) er ikke uvanlig, spesielt ved hard avføring. Du kan gjerne forsette med Xyloproct ved ubehag.

Syrlig utflod tyder på at det er normal sekresjon med melkesyrebakterier som holder andre mikrober borte. Det skal ikke behandles.

Første menstruasjon uten p-pille kan ofte bli noen uker forsinket, men husk at du kan bli gravid før mensen kommer tilbake.

Kanskje du skal få sjekket ditt stoffskifte hvis du ikke er i form?

Hvis såret er rent, skal det nok gro etterhvert. Vask med pyrisept om det blir verk.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...