Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg tok en EKG undersøkelse pga en svært stressende situasjon som jeg opplevde "tok på hjertet". Heldigvis var ingen ting galt, men både sykepleieren og legen synes avlesningen var rar, og valgte å snakke med noen flere for å vurdere den.

(Sykepleieren måtte t.o.m. sjekke om elektrodene satt riktig)

Konklusjonen var heldigvis ingen tegn til hjertesykdom, men følgende kommentar var lagt til:

"EKG viser SR uten tegn til ischemi (dog noe høy ST avgang V2-V3)" De som kikket på kurven sa den var litt spesiell, men forsikret at det ikke var noe galt. Følte liksom at de mente at avviket var i en "gal retning" uten at det var rart nok til å være tegn på sykdom.

Men - Kan dette avviket ha sammenheng med stresset jeg hadde blitt utsatt for, eller er det et naturlig avvik?

(Hadde ca 3-4 timer før tatt en Pranolol (som jeg har fått av legen pga stress))

Har tatt EKG en gang før, men ingen kommenterte at kurven var rar på denne måten.

(Jeg kan scanne kurvene til et bilde jeg kan sende (som e-postvedlegg) om det trengs)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/11858-rart-ekg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Geirgk.

Beskrivelsen av ditt EKG (hvis den er fullstendig) er normal. Det finnes endel varianter av EKG fra brystveggen (V1-V6), o g en litt høy ST-avgang i V2-V3 er for en normalvarient å regne, hvis EKG forøvrig er normalt. Endel såkalte ST-variasjoner kan oppstå ved forskjellig innvirkning av det autonome nervesystem, som bl.a. ved stress-situasjoner blir kraftig påvirket. Det er ikke noe i dette som er egnet for bekymring for deg. Hvis du ønsker det kan jeg gjerne ta en titt på det for deg, hvis du scanner registreringen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/11858-rart-ekg/#findComment-59529
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...