Gå til innhold

Alternativer til kortison mot eksem?

Anbefalte innlegg

Jeg er 32 år og har brukt kortison-salver mot flassende eksem i ansiktet siden jeg var 16. I dag bruker jeg kun hydrokortison 1% krem, men har tidligere brukt sterkere salver. Eksemet er ganske hissig, og jeg må bruke kremen mesteparten av tiden. Dette har gitt meg svært tynn hud med forstørrede porer, noe jeg opplever som ganske skjemmende. Nå har jeg hørt at det har kommet et alternativ til disse preparatene (tacrolimus) som ikke har samme bieffekter, hvor kan jeg finne mer informasjon om dette?

For øvrig lurer jeg på om det finnes noe jeg kan gjøre for å reparere huden, dvs. gjøre den tykkere igjen? (Jeg prøvde for en tid siden en krem med vitamin A, men reagerte kraftig på den.)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/118597-alternativer-til-kortison-mot-eksem/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Synes først og fremst du bør gå til hudlege for å få sikker diagnose. vanlig eksem kun i ansiktet er sjelden, mens det finnes flere andre hudsykdommer som kun blir forbigående bedre med kortison-salver. medisinen du nevner er et godt alternativ, men brukes oftest ved mer utbredte eksemforme. Vitamin-A kremer er kjent for å irritere huden, særlig de første 1-2 uker av behandlingen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...