laalaa Skrevet 6. desember 2000 Del Skrevet 6. desember 2000 Jeg har den siste uka vært plaget med svimmelhet, kvalme, hodepine, trøtthet og konsentrasjonsvansker, samtidig som jeg fryser mye... innbiller meg at dette er tegn på anemi, kan det stemme?! Jeg er blodgiver og var der for noen uker siden, og problemene startet på trening den første dagen etter at menstruasjonen startet. Jeg ble svært dårlig og holdt på å besvime. Tendensen har vedvart hver gang jeg tar litt fysisk i (f.eks. går opp en trapp) siden det, og nå tør jeg ikke lenger å trene (trener vanligvis aerobic 3-4 ganger i uka). Ved siste blodgivning fikk jeg vite at jeg lå på grenseverdien for å få lov til å gi... både hemoglobin og jerninnhold er lavt, og jeg får ikke fortsette om ikke nivåene blir bygget opp igjen. Jeg får jernpiller, men reagerer sterkt på selv de svakeste... fordøyelsen henger seg opp og jeg går med konstant luft i magen, derfor klarer jeg ikke å ta de så mange dager i strekk (går nå på Hemofer). Er det noe annet jeg kan gjøre, bortsett fra å spise jerninnholdig mat?! Tar allerede vanlige multivitaminer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/11864-anemi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis Skrevet 6. desember 2000 Del Skrevet 6. desember 2000 Til laala. Dersom jernlageret ditt var lavt før siste tapping, og du har hatt mensen rett etterpå, er det sannsynlig at blodprosenten din har blitt lavere. ynes det er rimelig å få målt verdiene en gang til nå. Dersom de er svært lave, kan jern-sprøyter være et godt alternativ for deg. Og deretter burde flere unge menn blitt stimulert til å bli blodgivere, fremfor unge, menstruerende kvinner. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/11864-anemi/#findComment-59721 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.