Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har den siste uka vært plaget med svimmelhet, kvalme, hodepine, trøtthet og konsentrasjonsvansker, samtidig som jeg fryser mye... innbiller meg at dette er tegn på anemi, kan det stemme?!

Jeg er blodgiver og var der for noen uker siden, og problemene startet på trening den første dagen etter at menstruasjonen startet. Jeg ble svært dårlig og holdt på å besvime. Tendensen har vedvart hver gang jeg tar litt fysisk i (f.eks. går opp en trapp) siden det, og nå tør jeg ikke lenger å trene (trener vanligvis aerobic 3-4 ganger i uka).

Ved siste blodgivning fikk jeg vite at jeg lå på grenseverdien for å få lov til å gi... både hemoglobin og jerninnhold er lavt, og jeg får ikke fortsette om ikke nivåene blir bygget opp igjen. Jeg får jernpiller, men reagerer sterkt på selv de svakeste... fordøyelsen henger seg opp og jeg går med konstant luft i magen, derfor klarer jeg ikke å ta de så mange dager i strekk (går nå på Hemofer). Er det noe annet jeg kan gjøre, bortsett fra å spise jerninnholdig mat?! Tar allerede vanlige multivitaminer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/11864-anemi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis

Til laala. Dersom jernlageret ditt var lavt før siste tapping, og du har hatt mensen rett etterpå, er det sannsynlig at blodprosenten din har blitt lavere. ynes det er rimelig å få målt verdiene en gang til nå. Dersom de er svært lave, kan jern-sprøyter være et godt alternativ for deg. Og deretter burde flere unge menn blitt stimulert til å bli blodgivere, fremfor unge, menstruerende kvinner.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/11864-anemi/#findComment-59721
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...