Gå til innhold

Hjelp!!! Normale bivirkninger av Efexor????


Gjest Ad.M.

Anbefalte innlegg

Er dette normale bivirkninger av Efexor eller er det (hypo)mani utløst av dem:

Jeg fikk Efexor depot for depresjonen, men etter litt over en uke, begynte jeg først å kjenne rastløshet i kroppen. Sånn at jeg "rister" på beina og trommer med fingrene når jeg sitter. Så begynte jeg å sove lite, og når jeg våkna kverna tankene. Som om en film som ble spilt av inni hodet. Kan plutselig få "ideer" uansett når. Som om jeg spinner videre på noe jeg ser eller tenker på. Så begynte jeg å bli utrolig rastløs. Fikk masse energi og gjør ting kjempefort. Noen ganger får jeg en trang til å ødelegge noe (men gjør det ikke). Så begynte jeg å snakke kjempefort og høyere enn normalt. Så begynte jeg å ta tak i ord, og på en måte tenke på "klangen" av dem også ler jeg meg skakk av dem. Som i et slags anfall. Også MÅ jeg gjøre noe. Men jeg er "normal" en stund, også er det som om jeg "tar av" i en annen retning. Det går i bølger.

Hva er deres erfaring? Jeg vet at man kan bli "urolig" av dem, men er det det jeg er eller er det noe mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns du skal ta opp det du skriver her med legen din.

Det _kan_ hende du blir litt hypoman av Efexor. Er det andre ting som tyder på bipolar lidelse så bør du kanskje heller prøve en stemningsstabilisator. (Lamictal feks>)

Men det kan jo være at det er doseavhengig eller at det går over etter innkjøringsfasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer ofte sånn som du beskriver av antidepressiva. Sånn har maniene mine begynnt når de har vært utløst av medikamenter.

Det har skjedd med både Efexor, Cipramil og Fontex. Jeg har bipolar lidelse så det er vel kanskje derfor jeg reagerer så veldig på slik medisin.

Men har hørt at Efexor er en av de verste når det gjelder sånne bivirkninger. Vet ikke om alle kan bli hypomane i oppstartfasen på efexor, (selv om de ikke har bipolar lidelse) men jeg tror det, men ta deg en tur til legen du og forhør deg.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg ville jeg tatt kontakt med behandler. Visst jeg forstår deg rett er du ikke innlagt ved noen institusjon, men kanskje tilknyttet poliklinikk??

Det du beskriver kan nemlig ha sammenheng med at du kanskje har blitt litt overdosert med antideprisiva. Det har jo som mål å redusere din depresjon, men blir det for mye av denne type medikament kan det resultere i en mer hypoman tilstand. Av den grunn vil jeg anbefale å ta kontakt med din behandlende lege.

Ønsker du å lese mer om efexor kan du gå inn på www.felleskatalogen.no for mer info.

Dersom du har en bipolar lidelse, (manisk-depressiv), kan det jo komme av at du har en "opptur". Men det vet du bedre enn meg.

Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg ville jeg tatt kontakt med behandler. Visst jeg forstår deg rett er du ikke innlagt ved noen institusjon, men kanskje tilknyttet poliklinikk??

Det du beskriver kan nemlig ha sammenheng med at du kanskje har blitt litt overdosert med antideprisiva. Det har jo som mål å redusere din depresjon, men blir det for mye av denne type medikament kan det resultere i en mer hypoman tilstand. Av den grunn vil jeg anbefale å ta kontakt med din behandlende lege.

Ønsker du å lese mer om efexor kan du gå inn på www.felleskatalogen.no for mer info.

Dersom du har en bipolar lidelse, (manisk-depressiv), kan det jo komme av at du har en "opptur". Men det vet du bedre enn meg.

Lykke til videre.

Hei igjen!

Takk for svar :)

Jeg skal bli tilknyttet poliklinikk, ja. Men tror ikke jeg kan være overdosert, da jeg bare tar 75 mg i døgnet. Og det er minstedosen ettersom jeg forstår. Er ennå sånn. Derfor jeg sitter oppe å skriver nå midt på natta. Får ikke sove. Som om kroppen er trøtt, men ikke hodet på en måte. Blir litt sliten av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen!

Takk for svar :)

Jeg skal bli tilknyttet poliklinikk, ja. Men tror ikke jeg kan være overdosert, da jeg bare tar 75 mg i døgnet. Og det er minstedosen ettersom jeg forstår. Er ennå sånn. Derfor jeg sitter oppe å skriver nå midt på natta. Får ikke sove. Som om kroppen er trøtt, men ikke hodet på en måte. Blir litt sliten av det.

Visst du sitter oppe hele natten uten å få sove, vil jeg anbefale deg å gå til legen i dag. Dersom du går for lang tid uten søvn og ikke sover om nettene er ikke det så bra. Alle mennesker trenger en god døgnrytme, går man for lenge uten å få sove blir alle litt overaktiv, med mange ideer. For at du skal klare hverdagens krav er det spesielt viktig for deg at du får deg en god nattssøvn. Så ikke gå for lenge, det kan få negativ virkning for deg.

I felleskatalogen kan du finne mani som en mindre hyppig bivirkning.

Jeg vet ikke om du får efexor ifht angst eller depresjon, men uansett ville råde deg til å ta kontakt med lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...