Gå til innhold

Er sjefen psykopat?


Gjøken

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i et lite og hyggelig firma, opprinnelig et familiefirma, men som for 5 år siden ble solgt og utvidet.Ca halvparten av personalet har jobbet i firmaet i 15 år eller lenger.Den andre halvparten begynte omtrent samtidig med den nye sjefen for 5 år siden eller har begynt senere.

Det var mye motstand mot den nye sjefen blant arbeidstakerne som hadde vært lenge da han begynte. De som begynte samtidig og senere, har vært veldig positive i utgangspunktet. Det er et godt og ivaretakende miljø personalet i mellom. Alle blir inkludert i fellesskapet.

Jeg er blant de som begynte for ca 5 år siden. Jeg var veldig begeistret for sjefen.Jeg syntes han var både faglig dyktig, sjarmerende og imøtekommende.Men det har vært mye uro på arbeidsplassen i forhold til sjefen. De gamle arbeidstakerne mente han var autoritær,tyrranisk og uten empati.De var uenige med han i mange faglige ting og mente at sjefen ikke tålte uenighet.Når noen var uenige med sjefen la han dem for hat på alle områder og bedrev regelrett sjikane og trakkasering. Han motarbeidet dem uansett hva det gjaldt og mange ganger gjaldt det bagateller.

For oss andre som stadig møtte en positiv og sjarmerende sjef var det vanskelig å forstå at de andre snakket sant. Vi trodde det var forutinntatthet og problemer med å tilpasse seg nye metoder og rutiner.

Jeg selv har likt sjefen veldig godt hele tiden. Jeg har hatt et utmerket forhold til han både faglig og sosialt. Mitt arbeidsområde gjør at jeg samarbeider tett med han i mange saker.Det har gått veldig greit. Vi har sammenfallende meninger om mye og uenighetene har ikke vært så store. Jeg har allikevel alltid sagt fra når det er noe jeg er uenig i og vi har som regel kommet fram til en felles løsning. Eller jeg har akseptert at han tar avgjørelsen når vi ikke kommer til enighet. Det er etter min mening en sjefs jobb.

Så ble vi uenige om en sak som betydde mye for oss begge. For meg var det en faglig uenighet og gjaldt bare den spesielle saken. Sjefen ville ikke diskutere saken og sa stadig at vi måtte utsette å ta noen avgjørelse. Så lenge det ikke var tatt noen avgjørelse og vi ikke hadde diskutert den fortsatte jeg å prøve og ta det opp i møtene vi to hadde. Saken hadde også stor betydning for flere av de andre ansatte. Så etter en tid ble sjefen irritert og sa at jeg måtte slutte med omkamper.Han bestemte også uten at vi hadde diskutert det,at det skulle være sånn han mente var riktig. Jeg aksepterte avgjørelsen, men sa at jeg fortsatt var uenig og at jeg syntes det var dumt vi ikke kunne diskutere det før han tok avgjørelsen.For meg var det allikevel en konflikt rundt den ene saken og jeg forandret ikke syn på sjefen av den grunn. Men han begynte å motarbeide meg på alle måter. Jeg følte meg virkelig mobba. Det var fryktelig, og jeg ble fikk etter en stund en psykisk knekk og ble sykmeldt. Nå senere avviser sjefen meg fortsatt. Jeg har snakket med mange av personalet både gamle og nye som har opplevd det samme.Mange har vært langtidssykmeldte fordi de "har møtt veggen"Og jeg har virkelig fått føle på kroppen selv det de gamle arbeidstakerne snakket om allerede like etter at han hadde begynt. Kan han være psykopat? Hva skal vi gjøre? Mitt problem er at jeg er blitt veldig glad i han som person (ikke forelska), men allikevel ser de destruktive sidene som vi må gjøre noe med hvis ikke personalet inklusiv meg selv skal gå dukken. Den føles veldig konfliktfylt for meg selv. Det er lettere for de som aldri har likt han.De fleste er enige om at han er en dyktig sjef, med unntak av personalpolitikk. Har noen opplevd noe lignende? Gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ulv I Faarikaal

Interessant, og du er ikke alene. Du har fått se at mennesker med personlighetsforstyrrelser kan ha to ansikter, svært ubehagelig.

Jeg har bare et råd: slutt i den jobben med en gang. Slike fortjener ikke å ha ansatte.

Mange kolleger og jeg har trodd at det kan la seg gjøre å forandre folk på en arbeidsplass, men det har jeg ikke sett har latt seg gjøre. I min tid har jeg opplevd mange konflikter og lært at man går til et visst punkt og så slutter man.

I to tilfeller har jeg bedt om å bli flyttet til andre avdelinger på grunn av ufine kolleger, men heller ikke det lot seg gjøre, jeg ble ikke trodd og ingenting ble gjort.

Jeg har selv vært leder og veldig obs på slikt, jeg har lykkes godt og alltid fått høre alt som foregår og blitt enige med nesten alle.

Notoriske "opposisjonelle" har jeg rett og slett bedt slutte, og det har de gjort i flere tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest undrende_far

Kanskje du burde lese en del om denne lidelsen. Jeg har samlet mye litteratur på

http://www.psykopat.no

Der kan du klikke på :

Personlighetsforstyrrelser

eller på :

Aktuelle linker.

Du vil finne en utømmelig mengde opplysninger der.

Kunskap om lidelsen, vil også hjelpe deg med å ta en beslutning om hva du bør gjøre.

Lykke til, men se opp........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han er psykopat vet jeg ikke, men slu, bergnende, manipulerende og glad i makt er han. En av tingene han sikkert manipulerer med er å skape avhengighet.

Noe av ditt problem, utenom problemene med sjefen, er at du tidligere ikke har vært villig til å se hans mørkere sider. Det må du tenke over hvordan du skal takle, både i forhold til deg selv og kollegaer. Hardt å gå fra yndling til uglesett.

Hvis du skal klare å fortsette i jobben, må dere enten være mange nok som står sammen til å få han fjernet. Eller så må du klare stålsette deg, slik at hans krumspring ikke går inn på deg. Han kommer til å utnytte et hvert tegn på sårbarhet og svakhet.

Man kan stort sett aldri vinne over en slik person, eller oppnå noen rettferdighet. Men i blant er det mulig å klare å manøvrere rundt noe slikt.

Du får trøste deg med at neste gang du støter på en slik person kommer du til å kjenne lusa på gangen og ta dine forhåndsregeler. Den aller viktigste er distanse.

Lykke til!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...