Gå til innhold

Sammenheng mellom Anti TPO og nummenhet?

Anbefalte innlegg

Gjest filiokus

Vet ikke om det er tilfeldig, men det ser ut til at det er flere enn meg (se innlegget kan man psyke på seg sykdom) som har førhøyet Anti TPO og er plaget med halvsidig nummenhet. Flere andre symptomer er også svært samenfallende. Andre fellestrekk er følelsen av hypokonderi og at vi ikke blir tatt på alvor.

Er dette mere enn tilfeldig? Kan en lege være så snill å kommentere dette??

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/11875-sammenheng-mellom-anti-tpo-og-nummenhet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis

Til filiokus. jeg har ikke klart å lese meg til, eller har heller ingen erfaring med at isolert forhøyet anti-TPO kan gi nummenhet. Kan heller ikke klare å skjønne hvorfor det skulle gi nummenhet. Forhøyet a-TPO er en "feilslått immunrespons", som KAN redusere produksjon av thyroxin. Se svaret mitt annet sted i denne debatten. Noen ganger kan forhøyet a-TPO være ledsaget av andre såkalt auto-immune sykdommer, som ulike former for reumatisme eller bindevevssykdommer. Noen av disse kan gi nummenhet.

Dersom en plages av nummenhet, KAn det være rimelig å se om plagene minskes ved thyroxin-tilskudd. Dette er imidlertid ingen "godkjent" behandling, og den enkelte pasient må sammen med sin lege gjøre det som et forsøk. Før dette gjøres, bør b12-verdier eller annen nevrologisk sykdom, som f.eks isjas eller MS utelukkes.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...